Rida varje dag -fel?

Iddefixen

Trådstartare
I stallet där min häst står är de flesta av åsikten att hästar ska inte ridas varje dag. Min häst går 4 arbetspass (markarbete, hoppning, galoppjobb) och tre vanliga uteritter (varav ett par med enbart skritt). Detta tycker de andra i stallet är för mycket. Hästen måste få vila och vila ryggen säger de.

Vad anser ni? Är det fel att motionera hästen varje dag?
Hästen i fråga har mycket lätt att få Korsförlamningar.

Sv: Rida varje dag -fel?

hahaha det var nog det dummaste jag har hört:rofl:

Varför skulle man inte kunna rida hästen varje dag?

Mina hästar går i genomsnitt varje dag utan ngr problem. Deras vilodag består typ av skritt och trav ute i skogen.

Sen har jag ställa av dem på vinter eftersom jag ändå inte kunna rida p.g.a att vi inte hade ngt ridhus och det som fanns i närheten kunde vi bara andvända på helger och lov.
Nu står jag dock i stall med ridhus så ska hålla igång under hela vintern är det tänkt.

Men har aldrig hört att man inte kan rida hästen varje dag.

Nej, det är verkligen inte fel tvärtom! Undra vad de fått det ifrån? :smirk:
Ridskolehästar lever i genomsnitt längre än privathästar och det är av orsaken att de hålls igång hela deras liv. Privathästar kan ofta ha en period i livet då de rids ofta och efter det går dom i "pension" och rids inte längre lika mycket. Hästar mår bra att av röra sig och hålla igång! Du ska dock inte rida hårda arbetspass varje dag. Tycker att din uppläggning som du rider efter nu verkar super! :)

Lycka till! :bump:

I

Vad anser ni? Är det fel att motionera hästen varje dag?
Hästen i fråga har mycket lätt att få Korsförlamningar.

Nej tvärtom, det är fel och farligt att inte motionera en Xhäst dagligen.

En korsförlamningshäst i synnerhet behöver använda musklerna varje dag. Ju svårare Xförlamning, desto mer lika bör arbetet vara från dag till dag.

På en icke korsförlamningshäst kan man säga att det är bra att vila ett dygn efter att en ny/tyngre typ av rörelse/ansträngning introducerats. Men inte efter arbete som enbart är konditionsunderhållande.HH

Dom har egentligen både rätt och fel. Musklerna behöver 48 timmar att återhämta sig efter arbete. När hästen tränas bryter man ner muskelfibrerna och det är i vilan efteråt som musklerna byggs upp igen och blir det med större och starkare. Så för att bygga muskler krävs vila och värme.

Hästar är också väldigt individuella vad det gäller detta med motionen varje dag. Bara för att musklerna behöver vila kan du ändå skritt och rida lite lätt. Men min gamla tant (som tyvärr inte finns mer) passade varannandagsridning perfekt! Hon blev mycket mer motiverad och byggde muskler mycket fortare!

På en icke korsförlamningshäst kan man säga att det är bra att vila ett dygn efter att en ny/tyngre typ av rörelse/ansträngning introducerats.

Efter att ha ridit ett ansträngande pass ska inte hästen stå dagen efter, dåligt för ryggen. Den ska promeneras och joggas för musklernas skull innan den får stå.

Jag är faktiskt inte så förtjust i att man rider hästar varje dag- varför inte hitta på annat så hästen slipper bära dig alla dagar i veckan? Man kan ta hästen i grimma och bara ut och gå om man inte vill att den ska stå, eller tömnköra eller så. Hästar ska väll också få lite ledighet frånsitt jobb- precis som alla vi som får helg och slipper jobba ;)

Vad skönt att jag gör rätt :) På stallkompisarna låter det ju som om jag förstör min häst.... :(

Tusen tack för era åsikter :bow: Jag ska klart fortsätta att rida varje dag!

Det beror väl helt på hästen skulle jag säga - om den behöver motioneras varje dag (hagvistelse, temperament, etc.). Jag har aldrig ridit min häst varje dag - utan alltid varierat ridningen med tömkörning, löshoppning och liknande. I stället för att skritta hästen uppsuttet 1 gång i veckan kan man ju promenera med den, tex. Tycker att det bara är fördelar med att inte rida hästen varje dag, men man behöver ju inte låta den stå fördenskull.

Jag önskar att det gick att tömköra eller longera hästen - men det funkar inte.

Nej, det är verkligen inte fel tvärtom! Undra vad de fått det ifrån? :smirk:
Ridskolehästar lever i genomsnitt längre än privathästar och det är av orsaken att de hålls igång hela deras liv. Privathästar kan ofta ha en period i livet då de rids ofta och efter det går dom i "pension" och rids inte längre lika mycket. Hästar mår bra att av röra sig och hålla igång! Du ska dock inte rida hårda arbetspass varje dag. Tycker att din uppläggning som du rider efter nu verkar super! :)

Lycka till! :bump:

Tyvärr stämmer inte detta, det är tvärt om... en ridskole häst har en livslängd på ca fem år mindre än en privathäst...

Jag har nästan alltid ridit mina varje dag, men vissa dagar (t.ex dag efter hårt träningspass) bara ca 15 minuter för att mjuka upp dem lite (vill inte att de står och stelnar till/får spänningar). Mycket skogsridning, vissa gånger på "blodigt allvar", dvs att jag kräver lika mkt av dem som jag skulle gjort om jag red på banan, och vissa dagar mer förbehållslöst, jag bestämmer tempo och väg, men hästen får gå i en betydligt friare form och slipper sidförflyttningar, samlingar, galoppombyten i serier osv.
Kan tillägga att jag ALDRIG haft en skadad häst (bortsett från olyckor som inte haft med ridning att göra) på mina 14 år som hästägare.

Tycker att hästen ska ha en vilodag per vecka, men de5t beror ju oxå på hur stor hage det är och hur den ser ut.

Jag önskar att det gick att tömköra eller longera hästen - men det funkar inte.

Promenera då? Ta ut hästen i grimma och grimskaft och bara gå runt. Är skönt för hästen att bara få gå omkring och strosa utan extra vikt på ryggen och du får motion på köpet samt att du kommer din häst närmare på ett helt annat sätt. Hästar behöver koppla av lite ibland och bara få lunka runt utan att någon ska behöva sitta på dem hela tiden.

Så länge hästen har en fungerande utrustning, som den inte får ont av, så anser jag att man kan rida hästen varje dag!:)

Det beror nog på många faktorer, och är något du måste avgöra själv.

Vi här på Buke känner inte din häst, det är du själv som gör det och vet vad den mår bäst av.

Så länge hästern mår bra tycker jag det går jättebra att rida varje dag, och jag tycker ditt upplägg låter bra. Det är ju mycket bättre för hästen att komma ut på en lugn skogsrunda dagen efter ett hårt träningspass än att bara stå inne och gå ut i en minimal rasthage. Rids hästen ordentligt i form och du ser till att han/hon bygger ordentliga ryggmuskler så lär det inte vara några som helst problem.

Hej!

Detta tror jag veror på hästen och hur man rider.

Själv rider jag min varannan dag och jobbar på annat sätt ca varannan dag. Hon har en dags vila/vecka (utom nu i sommar när hon har 2). Hade min tjej inte haft sina rygg mm problem hade jag säkert ridit fler dagar, men för att skona hennes rygg gör jag så här.

Rider man bara varierat (ute, inne, hopp, dressyr osv) tror jag inte hästen tar skada av att ridas varje dag..

/ lavinia

När jag ridit ett hårt ridpass så promenerar jag ut ca 40 min med hästen dagen efter. Den andra dagen så rider jag ut i skogen och "joggar" för att gymnastisera hästen ca 40 min och tredje dagen får hon stå. Detta har jag lärt mig ser till att ryggmusklerna håller sig friska och fina och det har funkat hittills ;) Hästen har aldrig haft problem med vare sig rygg eller annat och är i överlag frisk så något gör jag väll rätt ;)

Nu när jag menar hårt pass så syftar jag på mina dressyrlektioner där jag måste först rida en mil upp till ridskolan, rida lektionen och sedan en mil tillbaka. Tre timmar av jobb. Vill påstå att hästen kan räknas som igångskrittad innan lektion :angel:

Det händer ibland att jag gör det. Men oftast efter ett hårdare pass. Sällan som ersättning för ridning.

bara bra att rida ofta :) Så länge man gör allt med sunt förnuft kan nästan ingenting bli för mycket (så länge hästen är ordentligt tränad såklart!).
Men om man rider stenhårt varje dag kan det kanske vara skönt för hästen med någon skrittur i veckan! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 659
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 346
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010