Rida var tredje vecka

Tropic

Trådstartare
Jag har i tidigare trådar berättat om hur trött jag är på ridningen och min bristande ork till hästarna överlag, därför planerar jag att stalla upp den ena under vinterhalvåret och därmed få tillgång till ridbana och sällskap! Känns hur skönt som helst. Nu är mitt problem att jag jobbar massooooor denna sommar, känner att jag inte riktigt har tid med mitt 8-åriga sto eller russet som jag mest kör för att hålla i form. Dom har nu vilat i tre veckor, och jäklar vad skönt att slippa tänka på att man måste motionera dom vecka ut och vecka in. Jag funderar på om det vore något att låta dom vila två veckor, motioneras lätt tredje veckan och sedan vila två veckor igen, förstår ni? Då hinner dom ju aldrig tappa musklerna helt, men jag får samtidigt andrum när det gäller jobbet osv. Ett annat alternativ är ju att låta ridponnyn vila resten av sommaren, men jag vet inte om det är så bra?

Behöver er hjälp! Tack på förhand!

du kommer ju ingen vart i ridningen då, kommer hela tiden gå om på 0 var 3e vecka med bara lätt arbete.

är bättre då att låta de vila helt eller försöka att bara skritta ut en gång i veckan.

de kommer tappa muskler och kondition oavsett.

Har du funderat på att skaffa medryttare ett par dagar i veckan?
Att rida/träna var tredje vecka skulle vara som att jobba i konstant motvind, och det kommer även att öka risken för skador om du inte är försiktig med hur du rider de dagarna hästarna är igång. Tänk dig själv om du skulle gå in på gymmet och endast köra ett par pass var tredje vecka. Jag skulle personligen hitta en eller två medryttare som kan hålla igång hästarna tills du hittar motivationen igen :)

Medryttare är nog en lösning för dig. Jag tycker inte det låter som någon vidare smart idé att rida på det sättet.

Hellre lång sammanhållen vila än hattande var tredje vecka. Det ger ju varken dig eller hästen ett dugg.

Sedan kanske medryttare kan vara ett alternativ till hösten. Själv kände jag en enorm lättnad på tidsfronten när vi gjorde av med den sista hästen. Ett nytt liv öppnade sig. Ett liv med tid och pengar över.

Den första tiden var hemsk, att inte kunna identifiera sig som aktiv hästmänniska. Jag smög omkring på stan och frågade mig vad normala människor gör på sin fritid. Med distans kan jag säga att det finns en brytpunkt där det blir mer jobb och tyngd än roligt och givande.

Jag kommer absolut att vilja ha häst igen, längre fram i livet. Men omständigheterna ska vara rätt.

Den första tiden var hemsk, att inte kunna identifiera sig som aktiv hästmänniska. Jag smög omkring på stan och frågade mig vad normala människor gör på sin fritid. Med distans kan jag säga att det finns en brytpunkt där det blir mer jobb och tyngd än roligt och givande.

Jag kommer absolut att vilja ha häst igen, längre fram i livet. Men omständigheterna ska vara rätt.

Jag har för första gången på 20 år bara en enda häst nu sen två veckor tillbaka.. att inte åka till stallet och vara dödstrött när man tänker på allt man har att göra där, och framförallt att man inte är dödstrött när man åker därifrån. DET är helt otroligt och framförallt är det roligt att rida igen när det bara handlar om en häst och man inte blir sönderstressad för att hinna med.

... framförallt är det roligt att rida igen när det bara handlar om en häst och man inte blir sönderstressad för att hinna med.

Precis, så kände jag med hela livet. Det var inte bara hästarna som var stressande, allt tog ju tid från hästarna eller så tog hästarna tid från annat som skulle göras.

Förlåt för trådkap, ts.

Jag har i tidigare trådar berättat om hur trött jag är på ridningen och min bristande ork till hästarna överlag, därför planerar jag att stalla upp den ena under vinterhalvåret och därmed få tillgång till ridbana och sällskap! Känns hur skönt som helst. Nu är mitt problem att jag jobbar massooooor denna sommar, känner att jag inte riktigt har tid med mitt 8-åriga sto eller russet som jag mest kör för att hålla i form. Dom har nu vilat i tre veckor, och jäklar vad skönt att slippa tänka på att man måste motionera dom vecka ut och vecka in. Jag funderar på om det vore något att låta dom vila två veckor, motioneras lätt tredje veckan och sedan vila två veckor igen, förstår ni? Då hinner dom ju aldrig tappa musklerna helt, men jag får samtidigt andrum när det gäller jobbet osv. Ett annat alternativ är ju att låta ridponnyn vila resten av sommaren, men jag vet inte om det är så bra?

Ställ av de helt och hållet i sommar istället.

Låna ut dem till en bra ridskola om de är bra skolade så hålls de igång, sedan har du förmånen att åka dit någon gång i månaden och rida eller titta till dem samtidigt som du inte behöver känna det ansvar och press du har idag.

Jag tolkar det som att motionera bara är ett måste? Det låter som du inte tucker det är kul längre? Har du kollat upp medryttare istället? Fodervärd?
Varför var tredje vecka? Är det inte bättre med två gånger varje vecka? Jättekondition blir det inte oavsett
Går de på lösdrift eller står på box med lite utetid? Lösdrift ersätter ju inte motion helt men jag tror det ändå blir bättre för dom att röra sig mer istället för att stå på box

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 064
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar