Rida ut själv

Qvistis

Trådstartare
Brukar du rida ut själv alltså häst+ryttare ingen annan??? Brukar du bara skritta då elr trava och galoppera också?

Brukar du tilllåta ditt barn göra det? + trava galoppera?

Vrf? Vrf inte?

Roligt att se hur ni ser på saken!

Sv: Rida ut själv

Jag är 21 år i år och JA jag rider ut själv i samtliga gångarter, trivs faktiskt bättre med att rida ut själv.

När jag var 11 år och precis fått hästen gick min mamma med någon gång i början men sedan red jag själv och hon visste vilken runda jag tog samt hur lång tid det brukade ta

Rider alltid ut själv. Alla gångarter + hoppar om det finns något lämpligt att skutta över (Bara småskutt). Tycker det är roligare att rida själv än med andra... Då gör man som man själv vill o väljer väg o gångart/hastighet efter vad man känner för! (Naturligtvis med tanke på underlag, häst, väderlek osv!)

Senast ändrad:

Jag rider ut sj ofta, rider i alla gångarter. Rider även sj i mörkret.

Började rida ut sj när jag var typ 14... Mest för att ridsällskapet försvann då.

Ja, jag rider ut själv, alla gångarter. Tränar distans, och alla ridsällskap vill inte ha samma upplägg på ritt som jag.

Är nu vuxen, men red ut själv från kanske 12-13 års ålder. Då på min ponny jag kände väldigt väl och meddelade föräldrarna innan vart jag skulle.

Rider/ridit ut ensam både med äldre trygg häst och unghäst med liten/ingen uterittsvana.

Jag rider i stort sett alltid ut själv, i alla gångarter. På sommrarna rider jag i stort sett alltid barbacka och hoppar ganska ofta också. Jag tycker det är skönt att vara ute själv, med bara hästen som sällskap. Mamma är mindre förtjust i att jag är ensam, men inte så hon skulle förbjua mig eller så.

Jag rider nästan alltid ut själv, då i alla gångarter och hoppar även det som dyker upp om underlag osv är bra.
Jag har ridit ut själv sen jag var 11 år, men då var folk hemma och visste vilken runda jag skulle ta och hur lång tid det på ett ungefär skulle ta innan jag var hemma igen osv.

Jag rider ut själv om jag känner mig säker på hästen jag rider. På min nuvarande medishäst är jag helt trygg, vi kör alla gångarter samt hoppar ibland.

Dock undviker jag trafik och är hästen extra pigg tar jag det lugnare. Vill inte veta hur det känns att ramla av själv mitt ute i skogen och se hästen försvinna i fjärran :crazy:

När jag var yngre talade jag alltid om för mamma vart jag skulle rida och jag ritade t.o.m. upp ridvägarna så hon skulle förstå var jag höll hus någonstans :p

Men jag tackar aldrig nej till sällskap :laugh:

Jag rider oftast ut själv, har gjort detta sen 10-11års ålder, i alla gångarter.

Försöker se till att jag har mobilen med mig.

Jag är 48 år och rider oftast ut själv. Har ett fullblod, som är lite pigg ibland;)

Barnen fick börja rida ut själva i 10-11-årsåldern, i alla gångarter naturligtvis. Försökte att de skulle skriva på tavlan, alt tala om, vilken runda de red, men det fungerade sådär:crazy: Visst har ponny kommit hemspringande själv, men det har gått bra, peppar, peppar.

Brukar du rida ut själv alltså häst+ryttare ingen annan??? Brukar du bara skritta då elr trava och galoppera också?

Brukar du tilllåta ditt barn göra det? + trava galoppera?

Vrf? Vrf inte?

Roligt att se hur ni ser på saken!

Just nu har jag ingen häst att rida ut på, men jag har ridit ut på alla mina medryttarhästar själv. Föredrar att rida ut själv faktiskt, det är skönt att koppla av, lyssna på fåglarna och rida lite som man känner för utan att behöva ta hänsyn till nån annan. Brukar rida i alla gångarter, anpassat till underlag förståss.

Ofast själv i alla gångarter. Kan va kul ibland med sällskap men trivs bäst själv i skogen på långa tyglar filosoferandes (eller sjungandes :-) )

Kör då:p brukar nästan alltid vara ute själv tycker det är jätte skönt att vara ute själv. I alla gångarter.
Har alltid mobil med mig då.

Jag rider ut själv och min dotter (14 år) får också göra det. Det har hon gjort sedan hon var 11 år.
Vi har regler som vi ALLTID följer: reflexväst på, mobil med och att alltid säga till någon och skriva på tavlan i stallet när man rider iväg, vilken runda (ungefär) och hur länge man räknar med att vara borta.

Jag har ridit mer själv än vad jag gör just nu, nuvarande hästen är lite feg för att ridas ensam i skogen... Men i vanliga fall rider jag själv, i alla gångarter och tar ett minde skutt om det finns. Men lite nojjig är jag, så rider jag ut vet någon alltid om det, så att de kan leta efter mig om jag aldrig kommer hem. Har även alltid mobiltelefonen med mig ifall ifall. Dock har det gått bra alla gånger hittills så förhoppningsvis fortsätter det så.

Jag låter inga barn (dvs yngre än 15-16) rida ut själva om det är jag som står som ansvarig. Nu gör jag i princip aldrig det heller, men jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag släppte iväg dem och något hände...

Jag rider ut själv i alla gångarter, och mina föräldrar har aldrig sagt ett ord om de (jag är 19 kanske ska tilläggas) förrän nu, de ska åka på semester och då ville inte mamma att jag skulle rida ut själv ifall de skulle hända något, men får nog ta och diskutera de där, för jag har inget ridsällskap för tillfället och tänker inte låta hästen stå i 16 dagar.

Rider ut själv i samtliga gångarter men tycker det är roligare om jag får sällskap, desutom säkrare då min medryttarhäst inte känns som den allra säkraste...

Det varierar.
Jag har inget emot att rida ut i grupp eller med en häst till, men jag tycker ändå att det är lite skönare att rida själv. Dels för att hästen blir mindre stressad, och jag kan hålla det pigga tempot hästen har utan att behöva anpassa mej efter någon annans tempo.
Och ja, jag rider i alla gångarter även ensam.

Men visst kan det vara väldigt kul att rida ut tillsammans med någon annan också, det beror på vilket humör jag är på :D.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 506
Senast: Lobelia
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama