Rida på åkrar?

Sv: Rida på åkrar?

För att reda ut i nomenklaturen. Enligt Jordbruksverket är åkermark mark som går att plöja och det är det som skiljer åkermark från andra typer av marker. Det innebär inte att det är förbjudet att rida på åkermark. Allemansrätten säger bara att man inte får slita för mycket på marken så det får negativa effekter. Det spelar ingen roll om det är en nysådd åker eller skog. Man får inte rida där eftersom det är känslig mark.Det gäller ex. också kulturbeten och liknande.
En stubbåker med fånggröda är egentligen ingen större fara att rida på så länge inte slitaget blir för mycket.
Sedan vill jag stötta Sjöberga i påståendet att allemansrätten gäller alla oavsett om det är en fysisk person eller en juridisk. Det är slitaget som räknas.
Men som tidigare sagts, tala med markägaren innan om det finns möjlighet, vilket det oftast finns.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Men då FÅR man alltså rida på åkermark så länge man inte orsakar någon skada på marken? Eller vad?
Satan vad svårt att hålla koll när alla påstår olika. :confused:

Det finns inget generellt förbud att rida på åkermark. Men oftst är det planterat gröda så det är enligt allemansrätten inte tillåtet att rida just därför, gäller även skogsmark med nyplanterad skog. Men rider man längskanten på en nyplöjd åker eller stubb med fånggröda gör man oftast ingen åverkan.
Det är ganska lätt om man läser allemansrätten. Enkelt uttryckt inte göra skada (bevisbördan ligger på den drabbade) och inte för nära bostäder så man stör de boende som äger marken. Det är alltid frågan om hänsyn och omdömme när man är ute.

Rolle

Den åker/vall/äng/vad det nu räknas som ligger i alla fall långt ut åt skogen på landet och jag hade tänkt bruka den någon gång för fotografering, så i min mening gör jag/hästen inte någon som helst skada. Vet inte heller vem som äger den så det är svårt att be om tillstånd också.

Då tänker jag i alla fall göra ett försök. Som sagt, jag har inte planerat att klampa upp hela plätten och det lär öht. inte märkas att någon gått där.

Fråga först.

Det är ALLTID bäst att fråga först.

Så svårt är det inte att ta reda på vem som äger vad.

He.he....du bor i stan eller.....och har aldrig letat nya ridvägar på landet
Hur svårt kan det vara att stanna till vid närmaste gård/boningshus och fråga? På landet vet man i allmänhet vem som äger vad på ett ganska vidsträckt område.

LIA

Eftersom du vet vilken åker du tänker besöka, är det en smal sak att kolla med brukaren vad som gäller. Om du vill!

Man får faktiskt lov att ha omdöme också, oavsett vad lagen säger.

LIA

Bor du också i stan eller ej utpräglad jordbruksort ;)
Här kan styckena ägas av någon bonde som kör 5 mil med traktorn för att komma till sina marker. Eller så ligger det småtegar utspridda med olika ägare som inte heller bor i närheten. Rider genom en mindre skog som ägs av någon som är bosatt i England :eek:. Ska man lägga nya ridvägar så får man ta omaket och den tid det tar att söka markägaren. Men det är ofta ett tidsödande jobb.
Är man bara ute och rider på måfå är det inte att tänka på eftersom man aldrig skulle komma hem inom rimlig tid :D Då är det hänsyn och omdömme som gäller.
Den erfarenhet jag har av att lägga ridslingor runt halva österlen är att det inte är en snabb sak att få tag i markägaren alla gånger.

Rolle

Notera orten, nej jag bor inte i stan.

På landet brukar grannarna veta vem som äger vad. Man kan fråga.

Jag vågar INTE rida på ställen som inte till hundra procent är okej, jag vet nämligen hur kul det är när man bara får rida på den marken som tillhör stallet = två vändor runt gården :crazy: (Detta för att andra har ridit på ställen där man inte fick just då...)

Våra stallägare har gjort som så,dom har sparat ett halvt gärde(stor yta),som vi får rida på när tjälen och snön kommit! Så vi kan rida lite dressyr och så och även tolka på,ja göra vad vi vill där!

Jag bor på landsbyggden bland idel bondgårdar och kan försäkra dig, att om jag skulle vilja rita upp en karta över markägarna/brukarna inom 10 km area så vore det gjort på en kafferast. Bara att besöka ett par gårdar. Här vet alla allt om granngårdarna och gårdarna bortom det. Jag är närmast förvånad över om det inte är så överallt. Är det inte det??
Vi har dessutom inte ens berört möjligheterna att gå via myndighetsregister mm.

Såg du att Violater ämnade rida på en specifik åker? Tror du att problemet är enormt att ta reda på ägare/brukare på just denna bit? Det gör i a f inte jag.

Det är skillnad om man behöver kolla av med hundratals markägare/brukar för att etablera ridvägar i större skala, men då är man å andra sidan så illa tvungen att ta med det jobbet i beräkningen innan man börjar.

En ytterligare aspekt att ta med, är möjligheten att ett område har någon form av bevarandeskydd etc.

LIA

Såg du att Violater ämnade rida på en specifik åker? Tror du att problemet är enormt att ta reda på ägare/brukare på just denna bit? Det gör i a f inte jag.
LIA

Jag har ingen aning om vem som äger marken eller vem jag ska fråga eftersom det inte bor någon i närheten och jag inte har blekaste om vad stället överhuvudtaget heter. Så ja, det är krångligt. Kanske inte i dina ögon, men i mina.

Så, jag tänker ändå vara dryg och rida där utan att försöka leta upp ägaren och fråga. :cool: Om det inte finns något allmänt förbud och eftersom jag inte förstör marken eller öht. lämnar spår efter mig, tycker jag faktiskt inte det spelar någon roll att jag är där två gånger på ett halvår.

Gör du det, det hade jag gjort, med hänsyn och omdömme förståss ;)
Lia har tydligen inte varit utanför sitt närområde om man ska gå på vad hon säger.Jag vet att det är mycket jobb, en sträcka på c:a 3mil kan ta en hel flera dagar att lägga ut och vidtala berörda markägare. Och då känner jag väl till trakten....

Rolle

LIA har hyfsad kunskap om hur det fungerar ute i stora världen. Det kanske är du som inte klarar av den? Om vi absolut ska behöva hacka på varandra???
Såg förresten Robbans grannprogram ikväll. Just från Skåne! :angel:

Klarar man inte av att konstatera vem som äger EN ynka åker, då har man problem. I Violators fall verkar det som om problemet är, att intresset härför saknas.

Tycker du bär dig obegåvat åt som uppmuntrar till ev överträdelser av reglerna kring allemansrätten. Den lär inte bli populärare bland markägare/brukare, vilket väl går tvärs emot vad du önskar? Du vet ju faktiskt inte ett jota om den där åker, eller hur? Hur skulle du reagera om Violator rider in på din åker?

LIA

En stubbåker med fånggröda är egentligen ingen större fara att rida på så länge inte slitaget blir för mycket.

Rolle

Och vem avgör om slitaget blir för mycket!? Och hur många som sitter till häst har inblick i om man har insådd t.ex. Vad gäller allemansrätten så är tomt och plantering förbjudna oavsett skaderisk!

Kicki :)

Ja, jag tyckte precis jag konstaterade att jag har problem med att få fram information om vem som äger den. Har varken ork eller lust att knacka på i varje hus jag rider förbi och fråga om någon möjligtvis vet vem som äger den där åkern 3 km bort, för att jag vill ha tillstånd att vara där en gång i vinter. Bekvämt, visst, men för en sådan obetydlig sak kan jag ta det. :cool:

Och hade jag en äng att slå hö på skulle jag inte ha några som helst problem om folk red där någon gång övrig tid, när den ändå inte användes.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 247
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 348
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Ska besikta en häst. 5 år ingen skadehistorik. Den var röntgad som 3 årings UA. Export. Fått plåtar och godkända av egen vet. Säljes av...
Svar
15
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka