rida över bro

V

vickis-pajala

vi har planeer på att rida drygt 4 mil här i sommar och idag när jag var och rekade så stötte jag på bekymmret rida över TVÅ stora broar som går över älven
så nu är frågan hur vi ska lösa detta på enklast möjliga sätt

1: rida över inte bry sig

2 leda över hästarna

ja hoppas på kloka förslag av er bukare

Sv: rida över bro

Jag tror inte jag ser problemet?
Är hästarna eller ni rädda för broar/vatten?
Finns det räcken på broarna?
Hur stora är de?

Har ridit x antal hästar över smal (1 1/2 körfält) bro med motorväg under, aldrig varit något problem ens när stora långtradare dundrat förbi under. Jag skulle bara rida på. Det enda som skulle kunna orsaka bekymmer är trafiken på bron, inte så kul att bli "klämd" mellan räcke och bil. Är det lite trafik så skulle jag inte vara ett dugg bekymrad.

Det beror väl på vilket som känns bäst för dig.

Hade jag varit osäker skulle jag hellre valt att leda hästen redan från början (Om man blir lite nervös, eller om man vet att hästen är nervösare med ryttare) så det inte uppstår problem när hästen är mitt över bron.

Är du väldigt osäker, ta det sakra före det osäkra och led över.
Men sällan brukar det väl vara problem med att rida över broar, red över en bro någon gång på ett ridläger där bron "klapprade" väldigt av de skodda hovarna vilket var lite läskigt enligt vissa hästar, annars inget problem.

tack alla för goda råd

min tanke i det hela är väll att kanske inte göra någon stor affär av det hela och rida över bron precis som vanligt
givetvis med sambon som en trafikstoppare så vi får rida över lungt

de går nog bra :laugh:

jag red över motorvägen med mitt sto en hel del... den bron som dom som kommer av motorvägen kör på för att komma till andra sidan motorvägen lixom... rörigt men! de är ju endå en rätt stor bro, red på cykelvägen men de enda som man bör tänka på är väll då kanske att hästarna kan reagera på de som finns under bron.....

va roligt med en långritt förresten :laugh:

de går nog bra :laugh:

jag red över motorvägen med mitt sto en hel del... den bron som dom som kommer av motorvägen kör på för att komma till andra sidan motorvägen lixom... rörigt men! de är ju endå en rätt stor bro, red på cykelvägen men de enda som man bör tänka på är väll då kanske att hästarna kan reagera på de som finns under bron.....

va roligt med en långritt förresten :laugh:

här är det ju vatten under bron
men hur reagerade hästen när du gick efter motorvägen hadde du tränat innan för det är ju en ganska brant kurva

Gör som det känns bäst.

Jag red över älven på ett antal mindre broar (för att slippa den tunga trafiken, hade tumme med killarna på vattenverket som låste upp bommar).

Hästen orädd för broar, men jag tyckte det var lite läskigt (läskigare än att korsa E4:an), så jag satt av efter en bit och ledde. Hästen brydde sig naa.

Om du tycker det känns okej att rida över - rid, känns det säkrare att leda - led. Gör inget problem av det, kommer gå hur bra som helst =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 034
Senast: Solstig
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar