Rida oskodd häst?

J

joey08

Hur är det med det egentligen? Han är absolut inte ömfotad och har gått i hage sedan april utan skor, har ridit honom två dagar i rad på mjukt underlag (ridhus) utan problem, ska självklart inte gå barfota hela tiden men har inte möjlighet att sko han förrän nästa månad. Kan jag fortsätta med igångsättningen och kanske eventuellt till och med rida ut?

Sv: Rida oskodd häst?

Du behöver inte sko så länge hästen inte ömmar. Klart du kan rida ut så länge hästen inte har iont av det.

Ömmar inte hästen alls så behöver du ju inte sko den alls som sagt!

Okej, så om hästen inte visar ömhet typ hälta så är det ok ? Toppen då väntar jag lite :)

Japp det är bara att rida på! Om inte min häst ömmade så skulle jag inte ha skor på honom.

Om hästen trivs utan skor (inte ömmar osv eller att du behöver ha broddar), så skulle jag absolut ha kvar hästen oskodd! Det går bra att rida "som vanligt" om hästen inte säger ifrån att den ömmar etc.

Hur är det med det egentligen? Han är absolut inte ömfotad och har gått i hage sedan april utan skor, har ridit honom två dagar i rad på mjukt underlag (ridhus) utan problem, ska självklart inte gå barfota hela tiden men har inte möjlighet att sko han förrän nästa månad. Kan jag fortsätta med igångsättningen och kanske eventuellt till och med rida ut?

Om hästen inte ömmar och hovarna inte slits för mycket, så mår hästen bäst av att inte skos.

Hälsning Maja

Tack för jätte bra svar, var lite osäker men nu känner jag mig säkrare ! :D

Min c-ponny går barfota och har gjort de länge nu=) De enda man får tänka på är att hålla extra koll så hästen inte sliter för mkt på hovarna:)

Jag föredrar egentligen att ha hästar oskodda, under förutsättning att det fungerar bra för hästen när den gör vad jag tänkt. Min gamla foderhäst t.ex. var tänkt att ha till lite ft och då ville jag gärna ha skor runtom för att kunna brodda ordentligt. Den jag har nu är lite till åren och har i princip alltid varit skodd fram så han får fortsätta vara det tills han ska pensioneras

Jag provred en ev. medryttarhäst som gick oskodd mitt i halaste vintern. "Hästen lär sig att anpassa sig efter underlaget." fick jag höra.
Det var det läskigaste jag någonsin har gjort i hästväg och aldrig igen... :crazy: Inte 17 tänker hästen om den blir rädd för något att "jag bör nog ta det lite försiktigt på isen nu när jag ska springa för livet så jag inte halkar".

Jag red med en tjej som hade sitt kallblod oskott, det var mitt i vintern och vi red längs grusväg( som var packat snö och is på och som det dessutom var lite pudersnö på) Hästen halkade inte en endaste gång! Jag blev hur impad som helst!

Själv är jag alldeles för feg för att rida utan broddar när det är halt. Eller det går ju så länge man är ute i skogen där det är typ djupsnö och itne is nånstans men ändå..

Det har faktiskt inte varit några problem, men vi rider sällan på vägarna (är ju där det brukar vara värst)

Min erfarenhet är att skor blir som skridskor på vintern medan hovarna blir lite som sandpapper. Men på blankis spelar det ingen roll - alla halkar. Dessutom ska ju hästen balasera en människa på ryggen samtidigt som de inte har bra fäste under fötterna - inte lätt.
Till TS - jag tycker du ska rådgöra med din hovslagare om hästen behöver skor eller inte. Att gå utan brukar ju vara det bästa men när vi ska använda hästen till något som egentligen inte är naturligt för dem så får vi hjälpa dem så gott det går.

eeh? skor med isbroddar i är ju givet bättre grepp än inga skor alls, däremot så är ju vanliga skor utan brodd sämre än hovar bara, det köper jag..

däremot så ska man ju inte sko hästen bara för att utan efter behovet, för hästens välmående men det kan ju även bespara plånboken.

Vill man så kan man ha boots som man kan brodda, när det är som halast, när man rider. Det allra jobbigaste tycker jag är när det är isgata i hagarna eller på stallplan, för man kan ju inte ha boots jämnt.
Är det en vinter med snö eller barmark (inte isgata med andra ord), så brukar de klara sig bra barfota utan boots.

Våran polle går utan skor, funkar bäst på han:)
Men som övriga har skrivit inte öm=inga skor:) Men man ska inte ligga och nöta på asvalt så fötter blir för korta

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 657
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 301
Senast: Miingla
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka