rida mycke i manege..

U

Uddatyp

de är så regnigt och blött och lerigt vilket gör att de blir jättehalt att rida ut + att min lilla häst inte gillar lera och regn.
jag har försökt att vänja han vid de..men de går inte..han går ju alltid dit ja vill men han gillar de inte och de är inte kul för nån av oss att liksom tvinga oss ut bara för att rida ut.

annars när de e torrare så rider ja oftast ut.

måste man rida ut bara för att rida ut liksom? räcker lite skrittrundor,
jag har inte grusvägar att välja på..nästan bara skog.

därför tänkte ja underhålla honom i manegen mera..olika övningar som endå inte sliter så mycke.

brukar hästar tröttna väldigt på att gå i manege så mycke?

han måste gå och ja har inte så mycke val att ta manegen då.
hjälper de om man skrittar av honom en stund ute?

hur gör ni som inte har några bra ridvägar o så? som måste rida i manege för träningen.
hur ansträngande jobb ungefär per vecka blir de?
eller låter ni hellre hästen ta de lugnt några dagar än att rida mycke i manegen?

ja är väldigt rädd att hästen ska tröttna...än så länge har han inte gjort de..går bättre än nånsin..men får så dåligt samvete endå när ja inte rider ut så mycke.

blev långt..hoppas nån orkar läsa..
 
Sv: rida mycke i manege..

dra på dig ett par gummistövlar o gå ut o gå :p
 
Sv: rida mycke i manege..

Min häst skulle tveklöst dö av tristess av att gå i ridhus/ridbana för ofta, och så har alla mina hästar varit, så jag förstår inte att folk kan välja att rida konstant i ridhuset, att deras hästar står ut..
Jag kan bara rida i paddocken två dagar i rad max, sen känner jag direkt att hästen inte är lika framåt och vill, så jag försöker rida på banan max 3 dagar i veckan och ut för resten.
Har aldrig haft problem med att det är för vått för att rida ut, däremot att banan är för våt, så ut kommer vi alltid, därför kan jag inte känna in mig i ditt problem. Om jag av någon anledning inte kan rida ut, och har ridit mycket på banan, då låter jag hellre hästen stå nån dag, och jag har åtminstone en pigg o glad o positiv häst.
Dock känner jag inte din häst, det gör bara du, så du har mer koll än nån annan om din häst kan gå i manegen så myket..
 
Sv: rida mycke i manege..

Du kan rida varierat även i ridhus. Variationen sitter i hjälpgivningen minst lika mycket som i att göra olika saker varenda dag.
 
Sv: rida mycke i manege..

Jag rider nästan bara i ridhus, paddock.
Min häst kan inte ridas ut på själv utan det måste alltid vara med hästsällskap, och det är väldigt sällan som vi har det, tyvärr:(
Än så länge verkar han inte ha tröttnat, men det skulle helt klart vara roligt om vi kunde ut i skogen mer.
 
Sv: rida mycke i manege..

Skrittrundor i skogen är också jättenyttiigt för hästarna, så att ta ett par sådana i veckan tycker jag absolut inte är fel.
 
Sv: rida mycke i manege..

Min häst måste vara knäpp! :angel:

Han blir trött på att ridas ute, han bara drar sig till ridhuset och går gärna i nån timme utan att gnälla! Trodde inte fjordingar var sånna!*ler*

Så det är nog olika vad hästarna tycker om resp inte om! :banana:
 
Sv: rida mycke i manege..

Jag rider nästan bara i ridhus, paddock.
Min häst kan inte ridas ut på själv utan det måste alltid vara med hästsällskap, och det är väldigt sällan som vi har det, tyvärr:(
Än så länge verkar han inte ha tröttnat, men det skulle helt klart vara roligt om vi kunde ut i skogen mer.

Vad beror det på att din häst inte kan ridas ute?
Kan du inte promernera med den ute då?

Låter inte så kul att nästan jämt vara i ridhus el padock...
 
Sv: rida mycke i manege..

Vad beror det på att din häst inte kan ridas ute?
Kan du inte promernera med den ute då?

Låter inte så kul att nästan jämt vara i ridhus el padock...

Han kan inte vara själv utan måste alltid ha hästsällskap med, och det är ju inte så ofta vi har det. Antagligen beror det på att han gått som turridningshäst, så han är helt enkelt van vid att ha sällskap. Har vart ute några gånger utan hästsällskap och då skenar han hem, och jag klarar inte av att stanna honom, så det är bara att kasta sej av.. Har inte kunskap att träna bort det här och har också blivit rädd för att rida ut på honom efter alla gånger..
Jo visst promenera med honom kan jag göra, men då vill jag helst att någon finns hemma ifall han sliter sej så att dom kan stoppa. Vi bor brevid E20 så det är ju inte så bra om han kommer ut där:eek:
 
Sv: rida mycke i manege..

Förstår att din häst inte gillar lera och regn, det gör inte mina medryttarhästar heller, men jag tycker det brukar vara värst när vi skrittar i början och i slutet av passet, när de är aktiverade brukar de tycka det är lite bättre :smirk:
Tycker det låter som en bra idé att skritta av och fram ute iaf och passa på att rid ut när det inte regnar istället ;)

Bara du är uppmärksam på din häst så märker du nog om den tycker det är tråkigt i ridhuset eller inte. Men så länge du rider varierat så går det nog bra.

Försök att variera arbetet så mycket som möjligt, något som många hästar brukar uppskatta är när man leker med dem, kan tex vara NH inspirerade övningar eller något annat.
Så länge inte manegen enbart förknippas med hårt arbete går det nog bra att rida mer inomhus.

Själv önskar jag istället att jag hade ett ridhus att rida i ibland (på hela hlsten har det bara blivit en gång inomhus):)
 
Sv: rida mycke i manege..

de är så regnigt och blött och lerigt vilket gör att de blir jättehalt att rida ut + att min lilla häst inte gillar lera och regn.
jag har försökt att vänja han vid de..men de går inte..han går ju alltid dit ja vill men han gillar de inte och de är inte kul för nån av oss att liksom tvinga oss ut bara för att rida ut.

annars när de e torrare så rider ja oftast ut.

måste man rida ut bara för att rida ut liksom? räcker lite skrittrundor,
jag har inte grusvägar att välja på..nästan bara skog.

därför tänkte ja underhålla honom i manegen mera..olika övningar som endå inte sliter så mycke.

brukar hästar tröttna väldigt på att gå i manege så mycke?

han måste gå och ja har inte så mycke val att ta manegen då.
hjälper de om man skrittar av honom en stund ute?

hur gör ni som inte har några bra ridvägar o så? som måste rida i manege för träningen.
hur ansträngande jobb ungefär per vecka blir de?
eller låter ni hellre hästen ta de lugnt några dagar än att rida mycke i manegen?

ja är väldigt rädd att hästen ska tröttna...än så länge har han inte gjort de..går bättre än nånsin..men får så dåligt samvete endå när ja inte rider ut så mycke.

blev långt..hoppas nån orkar läsa..

Jag tycker generellt sätt att hästarna tröttnar. Eller så är det jag som gör det. Jag är iallafall jätterädd att hästen ska göra det. Så jag försöker att högst rida två ggr i rad i ridhuset eller på volten. Medryttarhästen är ganska flockbunden och riktigt jobbig att rida ut med pga det. Hon vill typ inte gå. men jag kämpar på iallafall... För jag tycker att hon blir mycket trevligare att rida då. I ditt fall skulle jag som ponnylollo säger dra på mig gummistövlarna, regntäcken osv och tvinga oss ut.

Jag vet inte, men heldre det än att harva i ridhuset nästan varje dag. :o
 
Sv: rida mycke i manege..

Min häst skulle tveklöst dö av tristess av att gå i ridhus/ridbana för ofta, och så har alla mina hästar varit, så jag förstår inte att folk kan välja att rida konstant i ridhuset, att deras hästar står ut..
Jag kan bara rida i paddocken två dagar i rad max, sen känner jag direkt att hästen inte är lika framåt och vill, så jag försöker rida på banan max 3 dagar i veckan och ut för resten.
Har aldrig haft problem med att det är för vått för att rida ut, däremot att banan är för våt, så ut kommer vi alltid, därför kan jag inte känna in mig i ditt problem. Om jag av någon anledning inte kan rida ut, och har ridit mycket på banan, då låter jag hellre hästen stå nån dag, och jag har åtminstone en pigg o glad o positiv häst.
Dock känner jag inte din häst, det gör bara du, så du har mer koll än nån annan om din häst kan gå i manegen så myket..

Du är precis som jag! :D max tre dagar i rad. Och inte mer än två. Haha! ;)

håller med om det andra också. :)
 
Sv: rida mycke i manege..

måste bara säga att jag har inte nåt emot at rida ut, ja vill rida ut..gillar uteritter..de är hästen som inte gillar de.

han nästan kryper fram i leran och halkar runt..jag får kämpa massor med att få ut han, även om ja går brevid..klart lättare för honom at gå där utan mej på men gillar de fortarande inte.

de går givetvis bra när de är grus/sandvägar men de finns inte mycke sånt här..nästan ingenting faktiskt..bara en raksträcka sen får man vända igen..de är den vägen ja brukar skritta fram på..tar ca. 10 minuter..brukar skritta den 2 ggr.

ja försöker göra de lite roligare i manegen, lägga ut läskiga saker i manegen när ja rider som presseningar, påsar, ett litet hinder som vi då o då tar ett skutt över.

än så länge har pållen inte tröttnat och ja får hoppas han inte gör de för han måste gå..är en sån som inte kan stå för då blir han bufflig o jobbig att hantera.
 
Sv: rida mycke i manege..

*kl*

om man har de så att man inte kan rida ut..men inte kan låta hästen stå en dag, för de klarar inte min..behöver gå varje dag för att må bra och vara trevlig att hantera..blir väldigt bufflig/jobbig när han står.

så därför blir de mycket manege på vintern..men min häst har inte tröttnat än, försöker hitta på nya övningar varje dag så han får tänka mycke..de tror ja är viktigare än att bara skritta ut..för de tröttnar min häst med på.
 
Sv: rida mycke i manege..

om du inte kan rida ut utan sällskap har ni allvarligbrister i komunikationen, var finns förtroendet för dig?
Jag skulle aldrig kunna ha det så med min häst, vi litar på varandra o är vänner, skulle känns hemsk annars, vad är det då för mening att ens ha en häst :(
 
Sv: rida mycke i manege..

Våran kommunikation är åt helvete kan jag säga. Han har gått som turridnings häst och inpricip aldrig gått utan sällskap i sitt 15 åriga liv. Jag har försökt rida honom själv men det har inte funkat något vidare, så nu har jag blivit rejält skrämd och vågar inte ge mej på det igen på ett tag. För övrigt funkar det jätte bra för oss när vi är på inhägnat område(paddock eller ridhus) Då är han jätte lydig och hittar aldrig på hyss. Så där har vi ju jätte kul och när vi rider ut med sällskap har vi också jätte roligt tillsammans. Jag ser inte tillräkligt många själ till att sälja honom? Köper jag en annan häst så har den kanske andra problem. Har du något tips så får du gärna berätta:D
 
Sv: rida mycke i manege..

jag skulle inte sälja men jag skulle etablera en komunikation från marken, få honom att lyssna o lita på dig.
Finns en massa bra böcker.
 
Sv: rida mycke i manege..

Tycker det är ganska svårt att lära sej från en bok, och jag känner tyvärr inte till någon tränare här omkring som lär ut sånt. Tips på någon bra bok?
 
Sv: rida mycke i manege..

Tycker inte du ska bry dig om Bisons kommentarer faktiskt. Om du har problem att rida ut själv tycker jag inte att du måste det heller. Det är bara dumt att utsätta sig själv och hästen för skenturer om man inte måste. Funkar ditt upplägg som du har det nu så kör på det!! :banana:

Till TS: Jag har samma problem, min häst fullkommligt hatar lera. Jag tycker bara det är dumt att riskera sträckningar m.m för att man tvunget ska rida ut. Om det blir en period mer i ridhuset när vädret/underlaget är piss så är det okey så länge hästen är med på det. Visar hästen täcken på att vara uttråkad så kanske man får försöka mer, men inte annars. Jag rider mkt mer i ridhuset nu när det varit mkt lerigt för det funkar bättre för oss. MIn häst tröttnar inte alls. Man kan ju variera ridningen mkt även i ett ridhus. Att rida ut samma väg varje dag tycker jag kan jämställas med att rida i ridhus avrje dag. Det är mer än miljön som ger variationen. :banana: :banana:
 
Sv: rida mycke i manege..

jag sa inte heller att hon skulle ut o skena utan bygga upp en relation o ett förtroende till sin häst :smirk:

Tjalfe, bla Förstå hästen tycker jag är riktigt bra, använder mkt tips o trix från den, åk även på clinics om du kan. Man lär sig massor bara av att titta.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp