rida med Sidepullträns...

Ör_Hjalmur

Trådstartare
har en lite funderingingar.....skall ha en häst som gillar ridas med sidepull och skall skaffa det,eftersom hästen trivs bäst med det... men hur fungerar ridningen då? för i engelskridning handlar det myket om att ha kontakt med hästens mun , hur skall man då göra när man tex ställerhästen, ger man halvhalter bara med sätet? hur skall man få hästen i from, det handlar ju om att "drivahästen och fånga upp drivningen i handen" eller hur man nu skall förklara det.....

tacksam för hjälp....

Sv: rida med Sidepullträns...

Tror inte jag förstod vad du undrade över?

Rider själv på sidepull, men jag tror inte på det där att "driva och samla upp". Jag rider på hellånga tyglar, och styr så mycket jag kan med sätet. I och för sig har min häst god bärighet, och behöver inte tråkas ut på en volt eller hållas i mun för att gå okej.
Jag har sett folk rida på sidepull med korta tyglar med, men i mina ögon är det som att köra bil utan att lossa på handbromsen. Det går, men motigt.

Rider själv på sidepull, men jag tror inte på det där att "driva och samla upp". Jag rider på hellånga tyglar, och styr så mycket jag kan med sätet. I och för sig har min häst god bärighet, och behöver inte tråkas ut på en volt eller hållas i mun för att gå okej.
Jag har sett folk rida på sidepull med korta tyglar med, men i mina ögon är det som att köra bil utan att lossa på handbromsen. Det går, men motigt.
:bow::bow::bow::bow:

Jag rider med sidepull. Håller på att omutbilda min häst till western. Rider på halvlånga tyglar men vistt i bland måste jag fånga upp henne på kortare tyglar då hon ofta blir väldigt stressad när dte börjar bli jobbigt. Men motigt kan jag inte kålla med om att det är. Fast nu rider jag ju inte alltid på korta tyglar. Vi håller på att hitta bärigheten.

Kan hålla med om att engelsk ska man driva den in i handen och i form och då är kanske sidepull inte det optimala att rida på. Fast jag tycker inte om detta sätt att rida och det var därför jag gick över till western.

Senast ändrad:

varför ska din hand vara hästens stödhjul?
enligt mig ska hästen kunna bära sigsjälv.

har hästen inget att luta sig mot så lutar den inte.

tänk dig själv att vara häst, först är det ngn som sitter å klämmer magen så att du går frammåt, SAMTIDIGT som det ska vara "kontakt" i munnen, ibland så ska hästen bara gå på som vanligt och sedan ska den förväntas bromsa? hur många kgs tryck ska det vara mellan gå fram/bromsa? snacka om förvirrande..

man ska driva in hästen i form även i western, men tygeln ska inte betyda bromsa utan bara reglera vart huvudet är(eller rättare sakt, formen/ställningen). så har jag lärt mig iaf.

Skillnaden mellan westernridning och engelsk är egentligen inte så stor. Den stora skillnaden är att en westernhäst ska behålla formen utan stöd av tygeln, liksom inom den akademiska ridskonsten.

Visst ska tygeln bromsa även i western. Med säte/skänklar driver du hästen framåt, men du vill ju inte att den ska öka farten, utan bara öka steglängden (att den kliver under sig med bakbenen och därmed höjer ryggen och bär ryttaren på rätt sätt). Alltså är tygeln förhållande, precis som i vilken ridning som helst.

Däremot så kommer eftergiften blixtsnabbt. I början orkar/klarar hästen bara att behålla formen i några steg, men allt eftersom så klarar den längre och längre sträckor. Sen behöver man bara "påminna" om formen med jämna - och ojämna - mellanrum.

Ett vanligt fel man ser inom såväl westernridning som i engelsk ridning, är att man driver för dåligt. Man plockar bara upp hästen med tygeln och massor av hästar har lärt sig att bara ge efter i nacken och därmed lura ryttaren, som tror att hästen går i rätt form , när den egentligen bara krökt på nacken....

Med sidepull kan/bör man inte rida med mycket häst i handen, nej, då kommer man få problem! :p
Att lära hästen "slappna av för tygeln" framförallt i sidled i nacken är en bra idé, då kan man använda det för att få lite mer ställning (hästen kommer ju då automatiskt ställa nacken om man bara kortar innertygeln ngt). Man kan börja genom att bara lära hästen följa med när man tar tygeln bakåt/i sidled, att den följer med genom att böja halsen (träna från stillastående och gärna från marken) första instinkten brukar annars vara att spänna emot.
Jag brukar separera signalerna - kramningar betyder sakta ner, med varierande intensitet beroende på hur lättövertalad hästen är :angel: och ett "konstant" alltså inte snabbt tygeltag betyder "slappna av" antingen framåt nedåt eller för att få ställning i nacken. Sen själva formen får man jobba sig till.

tack för tipsen:).....sj är jag inte heller så förtjust i en del av den "engelskridstilen" speciellt de ryttare som tror de kan rida och sågar ned hästen på tygel med enbart hjälp från tyglarna och armstyrka och kanske bankar med skänklar och sporrar...hemskt och se:(
iaf jag vill dra min ridning mer mot western och akademsikt eller något åt det hållet(jag gillar variation inomridning, nu när jag funnit en fin:love: häst ska jag jobba på relationen och samspelet mellan mig och hästen och framförallt att vi skall ha kul tsm ) + att jag skall finna den rätta ridstilen för mig och hästen :D

Ja det håller jag med om. Men som jag upplever det i engleks får man nästan bära upp hästen som du skrev ett extre stödhjul. Och när jag har tränat engelsk dressyr har jag upplevt att mycke av drivningen sitter i ben och mindre i säte, men i western är det väl drivning med sätet man vill uppnå.

Ja är dålig på att skriva ner vad jag tänker.

Jag tycker det funkar bra jag.

Det man ska komma ihåg är att man inte heller bettlöst ska bli hängade i handen - DÅ har man handbromsen i - vilket inte uppmanas i någon ridstil.

Jag rider inte western, utan engelskt och rider väldigt ofta på sidepull - vilket fungerar jättebra på min kuse (även min förra gick bra på det!).

Rid med halvlånga tyglar och rid mer med din kropp än du förmodligen brukar göra (förlåt om det inte stämmer, men så brukar fallet vara bland engelska ryttare). Bli aldrig hängande i ett sidepull (som även de andra har skrivit) för det är verkligen som att dra i bromsen hela tiden och till sist förstår inte hästen vare sig in eller ut.

Om du är rädd för att hästen inte ska arbeta i form så var inte det. När hästen vant sig vid sidepull och din ridning med det så kommer den arbeta korrekt ändå. Formen sitter inte i handen!

tack för tipsen:).....sj är jag inte heller så förtjust i en del av den "engelskridstilen" speciellt de ryttare som tror de kan rida och sågar ned hästen på tygel med enbart hjälp från tyglarna och armstyrka och kanske bankar med skänklar och sporrar...hemskt och se:(
iaf jag vill dra min ridning mer mot western och akademsikt eller något åt det hållet(jag gillar variation inomridning, nu när jag funnit en fin:love: häst ska jag jobba på relationen och samspelet mellan mig och hästen och framförallt att vi skall ha kul tsm ) + att jag skall finna den rätta ridstilen för mig och hästen :D

Det finns "rötägg" och olika stilar inom alla driscipliner. Även om vissa såklart uppmuntrar mer till det än andra rent generellt sett :p

En westerntränare t ex som jag red för ville inte hoppa upp och rida hästen (jag bad henne eftersom det inte kändes som att något ALLS fungerade och ville få ett kvitto på att det faktiskt skulle fungera om man nu gjorde som hon sa..) för att han hade sidepull på sig :crazy:
Likaså fick jag order av en AR-tränare att använda bett istället för det bettlösa till nästa pass när kusen gick på sidepull. Trots att han lyssnar bra på det bettlösa och är mer avslappnad med det (tuggar massor och blir spänd med bett).

Låter iaf som en bra inställning, hoppas du hittar en stil/en tränare som passar er! :)

Hehe, ja lite grann :p Framförallt för att något (hoppas jag) faktiskt förstod vad jag menade :D

Jag hänger med i bugandet:D...:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 543
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 377
Senast: alazzi
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025