Rida med sidepull istället för träns?

Sv: Rida med sidepull istället för träns?

Kanske bara är jag men jag tycker 600 spänn är för mkt!! :/

Tycker inte att det är så dyrt. Ett vanligt huvudlag utan bett kostar ju från
4-500 och då får man köpa till bett oxå.

Eller så köper du beg från Tradera om det finns nåt.

KL

har hört att sidepull lätt ger skav/sår på nosryggen. har ingen egen erfarenhet av det, men har sett bild på det.

Min häst lyssnar tyvärr inte så bra på sidepull, men sambons gör, och han fick skav efter 3-4 ridturer.
Men han får även skav av grimma, även om han inte har den på i hagen :)

31762150.jpg

Ja det ger skav om man tar i den för mycket helt enkelt. Särslikt rep. Men vitsen är ju liksom att man inte ska sitta och hålla i tygeln hela tiden.

Jag kan också tala om att väldigt många hästar har skav i munnen av vanliga bett, men det syns inte så det blir extremt ofta förbisett :cool:

Ja det ger skav om man tar i den för mycket helt enkelt. Särslikt rep. Men vitsen är ju liksom att man inte ska sitta och hålla i tygeln hela tiden.

Jag kan också tala om att väldigt många hästar har skav i munnen av vanliga bett, men det syns inte så det blir extremt ofta förbisett :cool:

Ja där sa du nog ett sant ord ang bettskav:angel:

Har själv ridit både min gamla häst (pga tandproblem) och red in min unghäst med sidepull. Trivdes utmärkt med det men (rätta mig om jag har fel) eftersom man inte får tävla med det gick jag över till vanligt bett sedan.

Nej man får inte tävla på det. Men det hindrar ju inte att man alternerar det med vanligt bett hemma.:) Det bästa (för munnen) är om man inte rider på samma bett mer än två dagar i rad. Jag alternerar mellan rakt billy allen, snaffle och sidepull.

Nej man får inte tävla på det. Men det hindrar ju inte att man alternerar det med vanligt bett hemma.:) Det bästa (för munnen) är om man inte rider på samma bett mer än två dagar i rad. Jag alternerar mellan rakt billy allen, snaffle och sidepull.

Tänkte väl att det inte var ändrat i regelboken.
Jo jag har också alternerat för att dels spara munnen som sagt dels för att få hästen att lyssna på olika sätt och bli mer lyhörd. Egentligen trivs jag själv bäst med sidepullen som har en råhudssnodd över vilken jag satt nosludd då den var för skarp för mina "mjuka" hästar.

Jag rider min på Dually grimma, samma princip som sidepull men man behöver inte vara så tydlig när man ev tar ledande tygeltag, jag betalade 500:- och både jag och hästen trivs med den. Ger inga skav men är skarp så det är väl inte det bästa om man inte törs släppa efter på tyglarna eller är väldigt mjuk i handen.

Fördelen som jag ser med denna är att den är lika bra vid markarbete som ridning och kan användas som vanlig grimma när man ställer upp hästen före och efter ridning. Då ska man däremot inte använda sidoringarna.

Så här ser den ut och finns att köpa på nätet (Monty Roberts Duallygrimma)

62782_1373738072047_1489658793_30789357_3637797_n.jpg

62782_1373738152049_1489658793_30789359_7665577_n.jpg

Kan tillägga att denna nosdel alltså de 2 repen löper genom sidoringar. dvs repen har ring på vardera sida där man fäster ledrep, longerlina eller tyglar, dessa rep löper sedan genom sidoringar så därför är det lättare att ge ledande tygeltag med små signaler utan att hela grimman följer med

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider båda mina hästar på sidepull. Tycker det fungerar superbra! Mitt är i mjukt läder över nosen. Jag hade svårt att hitta ett som jag tyckte om i vanliga ridsportsaffärer men sen hittade jag en tjej som tillverkar egna efter hästens mått. Skicka ett pm om du vill veta mer. :)

Hörde med en som tillverkade själv och hons skulle ha runt 2000 spänn!!! Så jag antar att det ligger runt de priset om man vill ha en egen tillverkad (??)

Kom precis på att jag ju köpte en nosgrimma som man sätter på sitt vanliga träns, så det blir ett sidepull.

Finns på riw.se och kostar 250 kr.

Jag tyckte det satt lite skumt, men var bra att testa med iaf.

Spinner vidare på Lobell
Kika i "Sy egna hästgrejer"-tråden, där är det någon/några som gjort egna sidepull av nosgrimmor! Kan ju vara lite inspiration om inte annat :)

Vilket rån! En såndär kan man ju knyta själv på 10 minuter av klättrar-rep och två ringar från en gammal grimma eller något.

Funderar på om man kan kombinera bettlöst och bett samtidigt, så man rider med dubbla tyglar.
Har börjat med stång, hästen trivs så grymt mycket bättre med den och lyssnar super, men ibland måste jag ta igenom böjningen mycket mycket mer. Det blir inte bra med stången. Så tänkte om man kanske kunde kombinera..

Hmm.. Jag återkommer med rapport!

Ja du kan ju även kombinera stången genom att ha dubbla tyglar, om du har rätt typ av stång -många som gör det när dom börjar med stång. Men då ska det vara en stång som har någon typ av "snaffle mundel" så att säga.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 392
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 805
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 304
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar