Rida med longerlina

Luria

Trådstartare
Har tagit upp ridningen efter mååånga år....min dotter har också ridit lite grann...nu skulle jag vilja att vi kunde skritta ut tillsammans men jag är osäker på att släppa henne själv.

Vad tror ni om jag rider med en longerlina?
JAG har inga problem att rida med den i handen och om dotterns häst blir skrämd eller nåt så riskerar jag ju inte att den springer iväg...

Hmmm har jag missat o tänka på nåt nu eller tycker ni att det kan va okej?
 
Sv: Rida med longerlina

En longerlina är ju rätt lång, tänkte att det kan bli rätt jobbigt att ha i handen. Då kanske ett längre grimskaft är att föredra?:)
 
Sv: Rida med longerlina

nja, men jag tänker att OM dotterns häst blir ordentligt orolig (allt kan ju hända..) så är det grimskaft inte mycket o spela på.....känns nog säkrare med longerlina då iaf...
 
Sv: Rida med longerlina

Jag hade helre ridit med ett långt grimskaft. Risken finns att du tappar hälften av longerlinan och hästarna kan trassla in sig. Dessutom kan det uppstå en situation där du helt enkelt måste släppa ponnyn och då är det säkrare med ett längre grimskaft istället för en longerlina som bildar en stor härva där din häst eller ponnyn kan trassla in sig.
 
Sv: Rida med longerlina

Jag skulle aldrig vågat ha en handhäst i longerlina, aldeles för stor risk för trassel och skador. Vad gör du om longerlinan hamnar ett var ellr två runt ett hästben?
 
Sv: Rida med longerlina

Handhäst rindning är ju jätte vanligt bland tex Islandshästridning. Innan du ger dig ut med dottern så pröva att rida med din dotters häst/ponny som handhäst. Hästar som inte är vana att gå som handhäst kan vara lite krångliga innan de fattat systemet. Sen instämmer jag med de övriga - använd extra tygel eller grimskaft och ha dotterns häst/ponny att gå brevid din häst så har du allra enklast att parera dotterns häst ifall det behövs.
 
Sv: Rida med longerlina

okej, tack för era svar. Efter att läst era argument så är jag inte dummare än att jag tar till mig detta och väljer ett långt grimskaft : )
Thanks
 
Sv: Rida med longerlina

Bra beslut. Jag har ridit mkt med handhäst och skulle aldrig välja longeringslina, dels pga riskerna som redan påtalats, men framförallt för som ii ditt fall att du vill få stopp på ponnyn omedelbart om den börjar flippa. Med ett grimskaft finns chansen att få stopp i tid. Med longeringslina blir det betydligt svårare.
 
Sv: Rida med longerlina

Red med ett låångt grimskaft idag och det gick jättebra...först var jag osäker men det funkade och nästa gång tar jag dottern med mig på hästen som jag ledde vid handen = )
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 949
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 670
Senast: Svartkatt
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 672
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp