Rida med lindor

Sv: Rida med lindor

okaj, knäskydd kanske inte är nån höjdare då, har aldrig provat det men har en kompis som har det och på de hästen funkar det bra. :)

Jag tror det beror på vad för skydd du har för under mina skyd kommer det inget grus. :)

Okej, aa de e klart det berro på va de e för skydd..
Jag har just nu ett par eskadron strykkappor samt ett par andra (kommer inte ihåg märket, inget märkvärdigt, kostade 300spänn paret) även dom strykkappor, de har ludd på innsidan och e glansiga på utsidan.

Under eskadronen kommer det under grus, vilket varken jag eller framför allt hästen gillar. Under de luddiga kommer det oftast inte under ngt alls, men luddet blir så äcklgit nu när de e blött ute. Så de e dom som jag burkar ha när jag rider ut elr hoppar (hoppar inte ofta, haha..)

oftast för att det är snyggt och ljusa lindor markerar ju hästens aktion.
sen så har jag inbillat mig att det ger stöd för senan, men främst använder jag lindor för att det skyddar mot strykningar och slag, och är snyggare än benskydd.
rider honom både med och utan, beroende med vad jag känner för.

jag rider alltid med ngt slags skydd på benen. Vid hoppning senskydd och vid dressyr lindor. uteridning är lite olika. anledningen till det är att min häst måste ha det på grund av att hon kan stryka sig annars. Men en fråga till detta är då varför hästar som behöver skydd på benen inte får ha detta på dressyrtävlingar???

har det nästan aldrig för att det är jobbigt med lindor som blir skitiga och dessutom måste rullas upp och lindas på osv...benskydd är mkt enklare och har samma effekt.

senast jag använde lindor var då pålle fått skav av ett par benskydd (som jag inte längre använder) men det var endast tills skavet läkt ut.

annars händer det att jag har vita lindor på tex programridning för att blidka en eller annan dressyrtråkig tant till domare

Rider med lindor när jag tränar av den enkla anledningen att om hästen får in minsta lilla gruskorn under skydden så får hon skav.. (ja, hon är väldigt känslig, får ludda in henne både här och där).. Benskydd med fårskinn i kan fungera, men de är mycket krångligare att tvätta än lindor och paddar..

På vintern fungerar det däremot alldeles utmärkt med benskydd när hon har mer päls. :)

Mvh Domino_s

Normalt när jag rider dressyr lindar jag alltid bara för att det är snyggt. Sen använder jag alltid boots men det är en annan sak. Min går lika bra utan lindor som med. Lindar oftast bara frambenen. Bakbenen när man ska vara extra fin ;)
Vid hoppning har jag alltid benskydd och boots.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 180
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama