Rida med lindor

Sv: Rida med lindor

amen.

Förstår inte alls teorin om att en linda skulle ge något stöd i positiv bemärkelse. Förstår inte heller hur man kan tycka att det behövs.

Dressyr är ju till för att bygga och stärka hästen inte ska den väll behöva extra stöd då?

Men Bellona var ju så snäll och berättade för oss att hästen inte får ngt stöd av en linda.
:smirk:

Men jag förstår vad du menar, dressyr e ju till för att stärka hästen. Men hur mkt jobbar du i ditt dressyrarbete för att stärka senor och kotor?
Hur mkt i de jobbet troru skulle förändras om du hade ett par lindor på din hästs ben, skulle det göra honom (?) svagare i benen?

Dressyren kanske inte stärker hästens senor och kotor i sig men därmot bör dom inte ta styrk av det heller.

Jag tror inte att hästen tar skada av att gå med lindor men tror inte heller det gör någon nytta. Just därför tycker jag att fördelarna med benskydd är fler.

Det enda jag säjer är att jag inte köper argumentet med att lindor är bättre för hästens senor/kota rent hälsosamt.

Hästarna ska inte behöva lida för att vi ryttare är fåfänga...skärpning!!!!!!!

jag vet iaf varför man har vita lindor och inte i någon mer praktisk mörkare färg :idea: :D
Jag frågade min dressyrtränare en gång och fick svaret
- Har du maskara?
-Ja
-Har du rouge?
Ja
Har du .... osv
Varför då?

Därför har man vita lindor på sin häst, och det korsförhöret jag fick om vilket smink jag hade på mig kommer jag inte att glömma :D (gud vad jag tyckte det var pinsamt)
:rofl: :banana:

Min syrra lindar bena när hon rider dressyr (och ibland ut) för att ge stöd åt senorna och för att man ser stegen bättre. Själv rider jag bara med senskydd ..Lättast så ;)

Okej, men om inte några kotor skulle ta stryk av dressyren så ere ju väldigt konstigt att så många hästar har kotledsinflammation pga. överbelastning m.m

Inte för att jag tror att det skulle kunna göra ngn skildnad om man lindar men..

Xenox skrev:
jag vet iaf varför man har vita lindor och inte i någon mer praktisk mörkare färg :idea: :D
Jag frågade min dressyrtränare en gång och fick svaret
- Har du maskara?
-Ja
-Har du rouge?
Ja
Har du .... osv
Varför då?

Därför har man vita lindor på sin häst, och det korsförhöret jag fick om vilket smink jag hade på mig kommer jag inte att glömma :D (gud vad jag tyckte det var pinsamt)
:rofl: :banana:

Hihih :rofl:

På vilket sätt tar hästarna stryk av våran fåfänga?

Det kan jag tyvärr inte svara på men kan tänka mig att många av dessa hästar som får kotledsinflammationer lindas, och då hjälper det ju bevisligen inte.

Tycker bara det är motsägelsefullt att rida dressyr och samtidigt tro att hästen kan ta skada av ridningen. (i form av överbelastning, inte "klant-skador")

Lindar min häst runt om när jag rider i terängen och på bana. (Oavsett dressyr eller hoppning. Och jag vet att det inte är bra att hoppa med lindor pga ökad skaderisk.) Det gör jag för att min polle har två Stora överben på insidan av varje framben och inte kan ha senskydd. Hästen har även haft åtskilliga kotledsinflammationer och vet. har rått mej att rida med lindade ben. Därför rider jag med lindade ben. Dock inga vita. :smirk:

Jag hoppas jag missuppfattade den ironiska tonen hos Akustik.

Fast om du lindar benen på hästen med elastisk benlinda (och givetvis pad under) då ökar man väl blodcirkulationen lokalt, vilket borde vara skadeförebyggande. Det är därför jag lindar om jag lindar. :)

Tur för dressyrtränaren att du är kvinna - Jan Brink hade tränaren fått hitta på ett annat svar till.

Vaddå ökar blodsirkulationen??? Hästens blodcirkulaiotn ökar när den rör på sig när du ryktar eller masserar. Det du behöver göra för att blodcirkulaionen ska komma igång ordentligt är att skritta fram hästen. Jag tror däremot en linda (om den inte är perfekt lindad istället kan minska cirkulationen kanske inte drastiskt men mer än att förbättra.
Vad är det de flesta som rider med lindor ofta säger jo att det är snyggt. Och...snyggt. Jag tycketr det ser mycket ärligare ut om hästen slipper det där och får visa sina snygga ben naturligt. Jag bryr mig verkligen också om hur min häst ser ut och duttar med tex nya shabrak nätt och jämnt. Men det ska var skönt för hästen och inte på något sätt förstöra dess naturliga ursprung.

Rumpnissen skrev:
Det kan jag tyvärr inte svara på men kan tänka mig att många av dessa hästar som får kotledsinflammationer lindas, och då hjälper det ju bevisligen inte.

Kanske det att lindor varken gör från eller till? Belastningsskador kan komma iallafall, och jag tror inte att en linda kan stå emot så mkt belastning som en häst måste utsättas för för att få en sådan skada.
Rumpnissen skrev:
Tycker bara det är motsägelsefullt att rida dressyr och samtidigt tro att hästen kan ta skada av ridningen. (i form av överbelastning, inte "klant-skador")

Jag tror att ingen ryttare här rider sina hästar såpass hårt att de tror att hästen tar skada av det.. Det vore väldigt omoraliskt och nästan djurplågeri.
Ma rider inte en häst överbelastad med vilja, det händer av ryttarens okunskap över både sin egen och sin hästs styrka och kapacitet.

Men om man ser på statistiken så tar många dressyrhästar skada av ridningen, ananrs skulle inte dessa vara skadade såpass ofta som de e. Gämfört med de som bara går i en hage och promenad rids, om inte detta beror på ridningen vet jag inte vad jag mer har att säga :smirk:.

Värme från pad och linda. Fast det kanske motverkas av att man minskar blodcirkulationen genom ett ökat tryck lokalt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 180
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama