Sv: Rida med lindor
Capable Case skrev:
Det brister knappast i kompetensen om kapacitet! Det brister i att folk helt enkelt rider sönder sina hästar! om en häst har så dåliga ben att den inte klarar av att ridas utan så borde man nog inte sitta på den överhuvudtaget!!
Visst, ere en häst som har så dåliga ben att den inte kan ridas utan benlindor så ska den inte ridas överhuvudtaget. Troligen skulle den avlivas på en gång, eftersom att det är ett såpass allvarligt fel.
Varför blir en häst oridbar pga. benen?`= Benbrott/sprickbildningar, kraftig fång, hältor m.m m.m Hur mkt tror du att ett par benlindor hjälper mot dessa saker?!?
En del ryttare förstår inte att deras hästar inte har kapacitet att gå GP dressyr, men när de försöker endå och pressar sina hästar så nog visst går dom sönder! De tar inte en sak i taget och väntar med "piff o puff" tills hästen e stark nog utan skyndar på allting. Hästen är inte tillräckligt samlad utan får en sån belastning på kotorna att de får kotledsinflammationer, detta är inte ett påstående - det är fakta.
Capable Case skrev:
Jag tycker det är underligt att alla hästar jag hållt på med ALDRIG har haft problem med senor och kotor fast jag är allergisk mot lindor. Jag tror snarare lindorna försvagar benen och det är nog en stor orsak till att de flesta skadade hästarna står i just sådana stall där alla använder lindor.. Hade en diskussion om det häromdagen med vår veterinär och han kunde inte annat än hålla med om att det flesta skadorna och sönderridna hästarna hittar man i de stallen där man e en "duktig" ryttare om man har lindor på hästens ben..
Jag tror inte att det berodde just på lindorna i det fallet, utan just att de ryttarna som tror att de e duktiga bara för att de har lindor på hästarnas ben som även tror att de e duktiga inom ridningen. De pressar sina hästar över deras gränser och rider dom med avknäckt nacke och sänkt rygg.
De beror på deras (och deras stallkamraters) inkompetens om deras hästars hållbarhet samt vikten i att rida sin häst rätt.
Eftersom att de andra i stallet rider sina hästar fel så blir det ingen förbättring av ridningen heller..
Capable Case skrev:
Varför är det ingen som erkänner att det är för att man tror att man ser proffsigare ut om man har lindor?? Ni som säger att ni lindar för att det är snyggt har jag mer respekt för.. visst är det snyggt men knappast nyttigt!
Ojoj va lätt de skulle vara om man kunde känna sig proffsig för att man lindade benen :smirk:.
Om jag ser en ryttare rida kollar jag mer på den korrekta eller ej korrekta formen för att bedömma huruvida jag tycker ryttaren är duktig elr ej.