Rida med lindor

Sv: Rida med lindor

Jag menar inte att vara aggressiv, jag vill bara föra fram mina åsikter. Jag tror faksiskt att jag har rätt i detta fallet, ibland överdrivs skyddande åtgärder och jag tror man förstör mer än gör nytta. Jag tror det naturligaste är bäst. Sedan menar jag inte att man inte ska ha skydd vid tex hoppning tro mig det har jag ALLTID!
Mvh :bump:

Yes, det finns ju också en risk att man överbeskyddar hästen så att den inte lär sig att vara rädd om sig själv och man lindar in den i bomull ;). Exempelvis vet jag en som lät sin häst gå med benskydd i hagen för att den slog sig själv ofta. Men först när hon tog av skydden slutade hästen göra illa sig eftersom den då kände konsekvenserna av sin "klumpighet" - följaktligen blev den räddare om sig själv. Det är min mening också att häst ska vara häst i så hög utsträckning som möjligt. Dock har jag fått veterinära tips om benlindning med elastisk linda exempelvis vid ridning på hårt underlag, och veterinära råd brukar jag följa. :)

Som någon nämnde om överbeskyddande, min häst har skydd i hagen. Antagligen sparkade han sig själv såpass hårt att han fick en blödning på sträcksenan (=senskada), då missade jag bla. SM och vila en lång period och det har inte blivit en enda tävling nu under sommaren (tävlar fälttävlan och tävlingsperioden är mkt kortare än hop/dres. och jag vill ta vara på tävlingarna som finns). Vet inte hur många gånger han sparkat sig själv när vi håller på och lägger om sår och då har inte skydd och ändå förstår han inte att han skadar sig själv. Han hade nya sår nästan varje dag, och eftersom han är så känslig för sådant, blev det lymfangiter direkt och vi fick stå över träningar/tävlingar. Dessutom vill jag stödja/skydda böjsenan när han gör sig tvärnitar och race i hagen. I ett halvår gick han utan skydd, och lovar han blev inte bätrre, snarare sämre. Jag har alltid tyckt att hästar ska få vara just hästar i hagen, o inte en massa krussiduller, men det funkar inte att ha en tävlingshäst och han blir skadade hela tiden.

Jo om man tex travar på asfalt för det minskar ju själva stöten som följer längs benen och senorna!

Jag har nästan aldrig lindor eller benskydd.
Jag skiter i om det är snyggt. Hästen är säker på foten och stryker sig inte. Behövs därmed inga skydd.
Jag förstår inte varför man ska linda när man rider dressyr... På slät grusbana lixom. En annan sak om man är lite överbeskyddande av sig och har skydd på hästen i terrängen.

Åh jag tror många kotledsinflammationer kommer av FELAKTIG dressyr, och mot sådan hjälper inga lindor :devil:.

Mmh.. De e jag helt övertygad om att det är, pga ryttarens okompetens (över sin och sin hästs kapacitet).

Bra sagt, det är ju faktiskt nödvändigt på en del, min storhäst balltrampar sig hela tidne och min ponny måste alltid gå med linder då han sparkar sig själv HELA tiden.., red 1 gång med benskydd i skogen, sparkade sig på precis över benskyddet slutar och då konstaterade jag att om jag haft linder så hade det inte hänt, pga av att de skyddar där.

Jag brukar oftast linda min ponnys ben men det är för att han har så genontrampade kotor :crazy: Sen ser man mer av hans gång när benen är vita istället för svarta :)

Jag lindar aldrig när jag rider. Jag är för lat helt enkelt.

Det brister knappast i kompetensen om kapacitet! Det brister i att folk helt enkelt rider sönder sina hästar! om en häst har så dåliga ben att den inte klarar av att ridas utan så borde man nog inte sitta på den överhuvudtaget!!

Jag tycker det är underligt att alla hästar jag hållt på med ALDRIG har haft problem med senor och kotor fast jag är allergisk mot lindor. Jag tror snarare lindorna försvagar benen och det är nog en stor orsak till att de flesta skadade hästarna står i just sådana stall där alla använder lindor.. Hade en diskussion om det häromdagen med vår veterinär och han kunde inte annat än hålla med om att det flesta skadorna och sönderridna hästarna hittar man i de stallen där man e en "duktig" ryttare om man har lindor på hästens ben..

Var i ett sådant stall häromdagen och hälsade på en kompis, i det stallet står 21 hästar och det var ENDAST 4 av dem som var friska.. Alla andra stod inne i boxarna och har tydligen gjort så de senaste veckorna för diverse benåkommor.. TRAGISKT!

Varför är det ingen som erkänner att det är för att man tror att man ser proffsigare ut om man har lindor?? Ni som säger att ni lindar för att det är snyggt har jag mer respekt för.. visst är det snyggt men knappast nyttigt!

*hukar mig för alla arga "Lindare"* :angel:

Senast ändrad:

Nu finns det ju faktiskt benskydd som täcker väl så mycket som lindor gör så det var en ganska dålig ursäkt. ;)

Capable Case skrev:
Det brister knappast i kompetensen om kapacitet! Det brister i att folk helt enkelt rider sönder sina hästar! om en häst har så dåliga ben att den inte klarar av att ridas utan så borde man nog inte sitta på den överhuvudtaget!!

Visst, ere en häst som har så dåliga ben att den inte kan ridas utan benlindor så ska den inte ridas överhuvudtaget. Troligen skulle den avlivas på en gång, eftersom att det är ett såpass allvarligt fel.
Varför blir en häst oridbar pga. benen?`= Benbrott/sprickbildningar, kraftig fång, hältor m.m m.m Hur mkt tror du att ett par benlindor hjälper mot dessa saker?!?

En del ryttare förstår inte att deras hästar inte har kapacitet att gå GP dressyr, men när de försöker endå och pressar sina hästar så nog visst går dom sönder! De tar inte en sak i taget och väntar med "piff o puff" tills hästen e stark nog utan skyndar på allting. Hästen är inte tillräckligt samlad utan får en sån belastning på kotorna att de får kotledsinflammationer, detta är inte ett påstående - det är fakta.

Capable Case skrev:
Jag tycker det är underligt att alla hästar jag hållt på med ALDRIG har haft problem med senor och kotor fast jag är allergisk mot lindor. Jag tror snarare lindorna försvagar benen och det är nog en stor orsak till att de flesta skadade hästarna står i just sådana stall där alla använder lindor.. Hade en diskussion om det häromdagen med vår veterinär och han kunde inte annat än hålla med om att det flesta skadorna och sönderridna hästarna hittar man i de stallen där man e en "duktig" ryttare om man har lindor på hästens ben..

Jag tror inte att det berodde just på lindorna i det fallet, utan just att de ryttarna som tror att de e duktiga bara för att de har lindor på hästarnas ben som även tror att de e duktiga inom ridningen. De pressar sina hästar över deras gränser och rider dom med avknäckt nacke och sänkt rygg.
De beror på deras (och deras stallkamraters) inkompetens om deras hästars hållbarhet samt vikten i att rida sin häst rätt.
Eftersom att de andra i stallet rider sina hästar fel så blir det ingen förbättring av ridningen heller..

Capable Case skrev:
Varför är det ingen som erkänner att det är för att man tror att man ser proffsigare ut om man har lindor?? Ni som säger att ni lindar för att det är snyggt har jag mer respekt för.. visst är det snyggt men knappast nyttigt!

Ojoj va lätt de skulle vara om man kunde känna sig proffsig för att man lindade benen :smirk:.
Om jag ser en ryttare rida kollar jag mer på den korrekta eller ej korrekta formen för att bedömma huruvida jag tycker ryttaren är duktig elr ej.

Nej, för de benskydden som går nor om kotan får de bara skav av och massa nymfalgiter och skit, sen går inte de upp på knäet, har fortfarande inte hittat några benskydd som går upp över knäet..

Jag måste bara säga att jag ääälskar generaliseringar.

/Linnéa - som lindar ibland, men aldrig för att det är snyggt.

Då är din häst nog väldigt känslig. :) Benskydden jag har går ner över kotan och sitter alldels perfekt utan skav.
För övrigt så finns det benskydd som täcker hela knät. Används mest på travare tror jag.

Jag lindar sällan eftersom jag ärligt talat är för lat... Mina fjordhästar har aldrig behövt lindor heller..

Rumpnissen skrev:
Då är din häst nog väldigt känslig. :) Benskydden jag har går ner över kotan och sitter alldels perfekt utan skav.
För övrigt så finns det benskydd som täcker hela knät. Används mest på travare tror jag.

På min förra ponny så gled alla sånna benskydd ner, det gick verkligen inte att få fast dom.
Hade ett par i XS, de gled inte ner men det var en stor springa längst upp, så att det kom under grus och sten.

Det är också en andledning till att jkag lindar, dräför att det kommer under grus under benskydden men inte under lindor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 179
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama