Tror det är betydligt vanligare att rida med handhäst utomlands. I Australien och England där jag har jobbat med polo och galopp hade man aldrig hunnit motionera alla hästar om man inte tog handhästar. Har ridit med fyra handhästar (två på varje sida) några gånger, men oftast red jag med tre handhästar. Banorna var lite för smala för att klara fem hästar i bredd i galopp
Skritt och lite trav gick bra.
Skrittade, travade, galopperade med tre handhästar både i naturen och på banan. Den bråkigaste/busigaste hästen fick gå ensam. När en häst hoppar iväg brukar nämligen alla göra det. Går den ensam har man någon sekund till på sig att stanna hästarna innan den hinner dra med sig hela gänget.
Den snällaste/lataste hästen fick gå längst ut. Är den lat får den dragfart av den som går i mitten och är den snäll lugnar den hästen som får gå i mitten
Hästen längst ut fungerar också som stoppkloss om hästen i mitten vill dra iväg. Hästar som tvärnitar under träning får gå på den ensamna platsen alternativt längst ut på de två handhästarna så att man hinner släppa repet och inte dras ur sadeln
Tyglarna i samma hand som de snällaste handhästarna.
Hade repgrimma på handhästarna. Hade endast bett om det var extremt nödvändigt = du flyger av och tappar alla hästar alla gånger som du inte har bett eftersom det är lätt att någon häst hoppar iväg och då får hästen med bett ryck i munnen... Hade alltid benlindor/benskydd på de hästar som slog sig lätt och på den häst jag red (hästen jag red eftersom de lätt blir intryckta av de andra hästarna).
När handhästarna tryckte ihop sig för mycket mot ridhästen var det bara att peta ut dem med skänkeln eller ta handen på manken och butta bort dem
Och aldrig någonsin låta handhästarna hamna bakom rumpan på ridhästen för det slutar nästan alltid med att allt trasslar ihop sig och det är ett helvete att hålla koll på ridhästen samtidigt som man trasslar ut tre-fyra handhästar.