Rida lätt på islandshäst

Fakur

Trådstartare
Kanske en dum fråga till er rutinerade islandshästryttare.. men varför rider man inte lätt i traven på islandshäst i samma utsträckning som på en "vanlig häst"? Det ser så studsigt ut många gånger och måste väl kännas jobbigt både för hästen och ryttaren.. eller? :confused:
Förklara annars gärna för mig orsaken annars varför man rider så. ;)

Sv: Rida lätt på islandshäst

Kanske en dum fråga till er rutinerade islandshästryttare.. men varför rider man inte lätt i traven på islandshäst i samma utsträckning som på en "vanlig häst"? Det ser så studsigt ut många gånger och måste väl kännas jobbigt både för hästen och ryttaren.. eller? :confused:
Förklara annars gärna för mig orsaken annars varför man rider så. ;)

Kan inte tala för andra men för mig spelar flera faktorer in för hurvida jag rider lätt eller inte. Jag rider lätt när jag sitter på en häst som har lätt för traven och där jag känner att det kan vara en fördel att rida lätt men har jag en svårtravad häst kanske jag behöver använda mig av en mer koncentrerad sits där jag provar stödja upp och samtidigt sitta så still som möjligt för att inte riskera att hästen hamnar ur balans. Detta betyder inte nödvändigtvis att jag sitter tungt i sadeln utan ofta kan den handla om en lättare sits där jag viktar lite framåt.

Sedan skiljer det fruktansvärt mycket från häst till häst hur lätt eller svårt det är att rida lätt. En islänning med litet steg utan riktigt sväv kan vara näst intill omöjligt att hitta en bra rida lätt takt medans en stortravad häst är tvärt om det är svårt att sitta ned. Så rätt och slätt jag använder mig av det som känns bäst för stunden och som passar den typ av träning jag utför :)

Nu var det några år sedan jag satt på en islandshäst och jag är inte en bra ryttare nu och var givetvis ännu sämre då.

Men jag, som för övrigt har dålig balans (och den var givetvis också ännu sämre då för några år sedan) - tyckte att på de flesta var det lättare att sitta ner i traven än att lyckas rida lätt. Inte för att det var lätt heller, men det var lättare med takten tyckte jag i alla fall.

Ofta stör och förstör ryttaren hästens takt genom att rida lätt, på en del funkar det och på andra så försämras takten avsevärt.

Nu behöver det inte störa hästen så mycket i traven, det är enkelt att med ovanskänkel komma upp med baken lite ur sadel i trav. Det underlättar för hästen som får en friare rygg, och även ryttaren som då inte behöver störa takten på hästen.

Håller med dig, en mer stabil häst går bättre att rida lätt på än en som är mer obalanserad. Sen vill ju vi som alla ryttare att hästen ska jobba med hela kroppen och det är lättare att komma åt och ge tydliga hjälper om man sitter ner och håller om hästen.

Jag skulle aldrig i mitt liv sitta ner och studsa runt som vissa gör ute på tävlingar ibland.
Är alldeles för rädd om min häst rygg för att utsätta henne för sånt.

Jag rider lätt och sitter jag ner är det när jag rider dressyr och har en samlad trav i form.
Ute påtävling när man vill ha lite mer fart i traven rider jag alltid lätt.

Jag har ocksp funderat över detta.. kan omljligt vara skönt för ryttaren att skumpa runt på detta viset.

Aj aj för framstjärten:crazy::D

Min kille har en väldigt studsig trav där han tar korta steg oftast så det är svårt att rida lätt. Jobbar man med honom en stund och inte låter honom trava fortare och fortare så tar han ut stegen bättre och man kan rida lätt.

Men alltså är det verkligen så många som sitter och studsar runt på sina Islandshästar i trav?
har nog själv aldrig tänkt på det, somsagt när jag inte rider lätt är det för att hästen har sådan trav som liksom flyter ihop och då studsar det inte nämnvärt (absolut inte i närheten av vad man skulle studs på en "stor häst") alltså traven saknar bärighet mm mm och det gör det näst intill omöjligt att rida lätt, typ som att prova rid lätt i grisepass :p. Eller så handlar det om en känslig häst som har svårt för traven där det kräver extremt koncentrerad sits för att hästen inte ska bryta av men det är alltså så att folk verkligen sitt och studsar runt i bärig, luftig trav bara för att "man inte ska rida lätt på islänningar" eller något i den stilen?

Jag skulle aldrig i mitt liv sitta ner och studsa runt som vissa gör ute på tävlingar ibland.
Är alldeles för rädd om min häst rygg för att utsätta henne för sånt.

Jag rider lätt och sitter jag ner är det när jag rider dressyr och har en samlad trav i form.
Ute påtävling när man vill ha lite mer fart i traven rider jag alltid lätt.

Jag har ocksp funderat över detta.. kan omljligt vara skönt för ryttaren att skumpa runt på detta viset.

Aj aj för framstjärten:crazy::D

När det gäller tävlingar, åtminstone för ruinerade ryttare, så visar de hästarna på det sätt som får fram rörelsena bäst och jag har svårt att tänka mig att hästen visar sig från sin bästa sida om den tycker det är obehagligt.

Ska man nu dra parallellen med dressyr så sitter man ner i traven i allt utom de första lättklasserna om jag minns rätt och det även i ökningarna så din jämförelse känns lite sisådär.

Jag rider nästan alltid lätt min häst har ingen skön trav att sitta ned i. Tycker att det är mycket lättare än att sitta ned. Men man kanske inte lyfter lika mycket från sadeln som man gör på större hästar.

Fast på tävling ska man väl sitta ner?

Finns inget krav på det. Däremot kan lättridning störa obalanserade hästar som då hjälps av att man rider med ett väldigt lätt säte. Sitta och studsa på ett oharmoniskt sätt är det sämsta du kan göra på en tävling då det påverkar helhetsintrycket. :)

Själv rider jag i stort sett alltid lätt i trav på min unghäst medan den äldre rids mer nedsuttet eftersom det då är lättare att verkligen påverka henne.

Aha, trodde det var standard med nedsittning :) På unghäst kan jag förstå valet att rida lätt annars tänker jag att kan man inte sitta ner på ett vettigt sätt så får man jobba på det - sen ÄR det jobbigare på en häst som rör sig stort men med en ok sits så är det inte mission impossible.

*KL*

Inom dressyr ligger mkt av bedömningen på ryttarens sits och inverkan som har koeff 3, hästens form är också mkt viktigt i bedömningen, dvs avdrag på varje rörelse som inte utförs i form.
Eftersom bedömningen är så olika på dressyrtävlingar och islandshästtävlingar så ser jag dem svåra att jämföra...

Personligen sitter jag inte ner i traven på en obalanserad häst... :)

Jag har alltid förr kunnat sitta på de mest skumpiga hästar, även stohästar med studsbollstrav. Men på Sol går det bara inte. Säkert har jag blivit försoffad efter mina år med flygande mattan - Godi, men det går bara inte trots att jag tränat. Jag har svårt att rida lätt på henne också, hon liksom katapultar iväg mig så jag flyger upp ur sadeln. Men det är när hon får in sin mega-älg-trav.

Nu har jag bara ridit islänningar få gånger, men de gångerna har jag ridit lätt i traven pga att de varit lite otydliga i takten och lättridningen hjälpte dem till bättre takt. Ser mycket isisryttare och många av dem har så långa stigläder att de inte kan rida lätt. Vet inte om något är rätt eller fel eg. Antar att de flesta gör vad som känns och passar bäst.

Kl
En häst som är i obalans skall man absolut inte sitta ner på samt ouppvärmda häsatr av alla de slag!

En häst som är i obalans behöver ha ryggen fri och inte en som sitter tungt eller en som sitter och skumpar upp och ner som en tok.

På unghästar skall man inte sitta ner på av just denna anledning, att de är omusklade, i obalans.

Att rätta till gångartstrassel kommer inte från om du rider lätt eller sitter ner.
Däremot kan en häst som har en skumpande ryttare på sig gå och spänna sig för de inte är behagligt och av dessa spänningar kommer gångartstrasslet.

JDe tävlingar jag varit ute på har jag sett mestadels skumpande ryttare som rider runt på hästarna.. tyvärr.

Det är ju därför alla ridskolor med islänningar säger till ryttarna att luta sig frammåt och stå i stigbyglarna och släppa efter på tyglarna när hästen inte vill trava.

Just för att låta ryggen va fri och låta hästen lättare hitta traven..Inte för den vägen är något jag rekomenderar att göra för att få fram trav men de hör inte hit.:D

Aja alla får ju göra som de vill. men jag tycker som jag tycker.. och de är att det är synd om hästarnas ryggar när de har ryttare som skumpar omkring sådär i en slängtrav!

Jag gör både och på min häst, det är bekvämast att rida lätt och jag kan i viss mån påverka takten genom lättridningen, samtidigt går hästen bättre om jag sitter ner. Ibland lättar jag bara på sättet något och ger en frare rygg.

Vad jag gör på andra. Hästar beror på hästen och hur det känns, min förra fick jag vara försiktig när jag red lätt för att inte störa, men samtidigt hjälpte det henne med takten och att hålla traven om jag gjorde rätt.

Kl

Att rätta till gångartstrassel kommer inte från om du rider lätt eller sitter ner.
Däremot kan en häst som har en skumpande ryttare på sig gå och spänna sig för de inte är behagligt och av dessa spänningar kommer gångartstrasslet.

Jag tror du saknar erfarenhet på detta området, även jag med begränsade kunskaper använder lättridning, lätt sitts, lättar på rumpan lite eller sitter ner beroende på hästen.

Klarar hästen inte takten när man rider lätt så får man låta bli tills takten blivit stabil nog, kanske måste man lätta lite och ge ryggen fri, och ibland kan lättridningen hjälpa med takten. Man får helt enkelt anpassa sigeftervadsom är lättast för hästen tills traven är stabil nog.

Senast ändrad:

- fast alla skumpar inte omkring i sadeln och som någon annan nämnt på vissa med svårigheter i traven passar det bättre att sitta ner. Jag har själv erfarenhet av det.

Det är ju därför alla ridskolor med islänningar säger till ryttarna att luta sig frammåt och stå i stigbyglarna och släppa efter på tyglarna när hästen inte vill trava.
Kan du inte bara sluta? Du har inte varit på alla, inte ens i närheten av de flesta.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama