Rida lätt och variera nedsittningsben!

Rosen

Trådstartare
Jag har läst att man ska vara noggrann med att variera nedsittningsben när man rider lätt så att man inte sitter ner på samma ben hela tiden. Jag har försökt att trän :confused:a det på min häst och upplever en obalans hos hästen när jag sitter ner på det högra frambenet. Har ni testat det och hur känns era hästar. Känns det likadant på båda sidor.
 
På hästen jag red förrut kändes det jättekonstigt att sitta ner på ena frambenet.Det var det vänster fam som kändes så konstigt.Vet inte riktigt varför men så var det :smirk:
 
Ja, om man låter hästen ta två travsteg och sitter ner i sadeln så byter man ju nedsittningsben när man rider lätt. Min häst känns bra på det ena nedsittningsbenet och svängig och konstig på det andra.
 
Jasså, men man ska ju byta sittben när man byter varv, alltså sitta på rätt sittben i rätt varv, du kanske ska kolla upp det för det kan ju vara en av orsakerna till att det känns konstigare i ena varvet än det andra. Men jag vet inte, det kan ju också bero på att hästen är ojämn men det låter lite konstigt ändå, att det känns jätte tydligt.
 
för om den är så obalanserad och är vinglig på det ena hur kan den då vara helt bra på det andra menar jag ? Men är du säker på att hästen inte haltar eftersom att du skrev att den var vinglig på ena benet?
 
Att det känns svängit och konstigt beror troligen på att du i alla tider suttit ner på det andra "bekväma" benet och både du och hästen har anpassat er efter det.
Om du tar för vana att rida lika mycket på båda så försvinner det och det känns stadigt och bra på båda efter ett tag. Sitt alltid ner på ytterbenet på böjt spår och rid lika mycket på båda när du rider ut.
//L
 
Min häst har behandlats för en kotledsinflammation och är nu under uppträning. Jag rider bara rakt fram och travar bara korta pass. Jag har inte ridit hästen så länge eftersom jag köpte honom i somras och han har stått i 10 veckor¨. Det man funderar över är ju om han fortfarande har några besvär från kotledsinflammationen eller om obalansen beror på att hästen har en svag sida.
 
Jag har svårt att tro att det har med kotledinflammmationen att göra eftersom det du beskiver är så otroligt vanligt och du har rätt när du säger att det beror på hästens svaga sida. När du jobbar på att göra den mer liksidigt måste du använda båda sittbenen lika mycket, ostadigheten minskar i takt med att hästen blir mer jämnstark i båda sidor.
 
Byta sittben blir ju svårt, de sitter fast inne i rumpan :D Nedsittningsben är mer korrekt.
 
jag tror inte att det finns någon regel för vad det heter, alla säger olika och vad är det för skillnad på nedsittningsben och sittben?
Jag har lärt mig av tränare mm. att det heter sittben och säger därför det, har aldrig hört någon säga nedsittningsben sen jag läste här idag. :p
 
Det där fick jag anledning att verkligen börja tänka på när jag hittade medryttarpållen - han biljarderade ganska kraftigt med vänster fram, och då blev det bekvämast att sitta på höger, annars studsade jag nästan ur sadeln. :) Nu har biljarderingen nästan försvunnit (har jobbat i nästan ett år med att få honom mer liksidig, och vi verkar ha kommit en bit på vägen), men det känns fortfarande mer naturligt att sitta på höger, trots att det är lika lätt att sitta på vänster numera. Jag måste tänka på att variera varje gång jag travar ute.

Jag inbillar mig att ju liksidigare en häst blir, desto mindre skillnad blir det mellan nedsittningsbenen. Sen är det säkert en vanesak för ryttaren också, det har jag ju märkt på mig själv iallafall.
 
Man ska alltid sitta ned när hästen yttre framben går i marken. Alltså byter man sittben när man byter varv... Det kan ju vara så att du sitter lite snett i sadeln vilket gör att det känns obekvämt i ena varvet.
 
Tror hästen får det lättare om man sitter ner på rätt sittben hela tiden om man rider på bana, däremot ute i bushen så ska man ju helst variera.. :D


:banana:
 
Är utbildad och har fått lära mig att det heter nedsittningsben. Sittbenen har man i rumpan.
Tränare och ridlärare är inte samma sak. Ska man hårddra det hela så är ridläraren utbildad till att lära ut.Tränaren lär ut på egna meriter. dvs en duktig ryttare.
 
alla som förstår nedsittningsben förstår nog att det är det man pratar om, om man säger sittben istället. :smirk:

och samtidigt så förstår alla vi som bara säger sittben, vad ni menar när ni säger nedsittningsben. :smirk:
 
Mitt inlägg var riktat till enigma och bara en synpunkt på varför det kallas olika.
Visst förstår man vad läraren/tränaren menar ändå.
MEN man ska helst kalla saker vid dess rätta namn annars KAN det bli förvirrande. Gott horsemanship säger att man ska nämna saker vid dess rätt namn.
 
Jag förstår precis vad du menar! Det känns jättebra att sitta ner på det högra frambenet, men på det vänstra benet känns det konstigt och man känner sig inte så "bekväm". Jag tror det sitter väldigt mycket hos ryttaren, så det är nog bara att träna och träna och växla sittben.. jag försöker göra mitt bästa i alla fall :smirk:
Det kanske kan bero på att hästen är ojämt musklad om inte annat? :confused:
Och då gäller det ju bara för ryttaren att träna lika på båda sidor.. ;)
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 650
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 371
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp