Rida lätt och variera nedsittningsben!

Man ska alltid sitta ned när hästen yttre framben går i marken. Alltså byter man sittben när man byter varv...

Nja... inte alltid. Det beror på ju NÄR man vill påverka hästen. Men om man "bara" rider och inte har kommit sådär jättelångt så sitter man ju när yttre frambenet är i marken. Men du kan inte säga att man alltid ska göra det.
 
Jag frågade inte vad andra kallade det när man rider lätte om det är sittben eller nedsittningsben utan vad det är för skillnad, har man inte nedsittningsbenen i rumpan dom okckså för det är ju inte hästens ben vad jag har förstått? Nog kan man ju säga att man byter sittben också för om man använder det ena i höger varv bytter man ju till det andra i vänster....byter man inte sittben då?
Jag rider inte bara för tränare utan har ridit på ridskola då jag bröjade rida och fick även där höra att det hette sittben av ridlärare....!
Men får jag någon vettig förklaring på vad skillnaden är så ger jag mig.
För nedsittningsbenen kan ju inte vara hästens heller för den byter ju inte direkt ben....? :devil:
 
Eftersom det är jag som har ställt frågan så kanske jag måste förtydliga mig vad jag menade. Det har börjat handla så mycket om vad det heter och inte heter.Jag menade när jag frågade om nedsittningsben det ben som hästen har i marken när jag sätter ner ändan i sadeln. Han har väl ett framben och ett bakben i marken då vid trav. Om det alltid är t.ex. vänster framben och höger bak som är i marken så belastar ju hästen de benen mer eftersom det blir en liten "duns" i sadeln när man sitter ner. Sittbenen i ändan på ryttaren träffar väl sadeln lika när jag rider lätt rakt fram.
 
Nja alltså, sittbenet är i ryttarens rumpa medan nedsittningsbenet sitter på hästen. Man kan sitta ner på hästens ytter eller inner nedsittningsben, i kombination med ytter, inner eller båda sina sittben, allt beroende på vad man vill åstadkomma. Även om man inte rider lätt kan man sitta mer på ena, andra eller på båda sina sittben.
 
Jo, anlednngen till att man ska variera nedsittningsben är följande.
Oftast rider man ungefär lika mycket i varje varv. man byter nedsittningsben för att "slita" lika mycket på varje sida av hästen. Man har också rätt nedsittningsben i respektive varv för att underlätta för hästen att balansera på böjt spår.
När man rider ut kan man variera nedsittningsben för att "slita jämt" på hästen. Det är samma som att variera höger/vänster galopp.

Hoppas någon förstod hur jag menade....
 

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 650
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 371
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp