Rida islandshäst / ponny

malinsky

Trådstartare
Hej!

Något jag har funderat på är vad det är i islandshästens "konstruktion" som gör att de är mer viktbärande än ponnies i samma storlek?

Islandshästarna som avlas fram idag tycker jag ser mer nätta ut än de som jag har träffat på vid turridningssammanhang. Detta kanske har diskuterats tidigare, men jag provade att söka bland trådar men hittade just inget om detta. (Jag vet inte heller var denna tråd bör ligga)

I ngt nummer av ridsport läste jag just om det här med isisar och vikt, och jag har tidigare funderat lite på det här.. Så vad säger ni? Upplys mig! :bow:

Sv: Rida islandshäst / ponny

Jag tror inte igetnligen att det är någon skilldnad, isisar bär inte mer vikt än en "vanlig" ponny. :p

Har läst att russ oxå ska vara viktbärande... Men jag vet inte jag..

Det finns flertalet trådar som tar upp detta, sök i forumet islandshäst på ordet "viktbärande" så får du se :)

Att islandshästarna i sport- och avelssammanhang ofta ser nättare ut kan bero på att de också är i toppform och deffade, jämför med ett halvblod på ridskolan och en tävlingstränad dito så finns ju faktiskt ofta en skillnad även där. Sen finns det också en stor naturligt variation i rasen, från lite grövre till mera "arabliknande" exemplar.

Akustik: vad är det då som säger att en ponny inte kan bära mera än vad den ofta gör i dag? Det går liksom att vända lite på resonemanget; det är precis som när beaktaren ofta är van att se vuxen ryttare på stor häst som "normalt", och därmed tycker att islandsekipaget ser lite konstigt ut. För mig som ser flest islandshästar är det dock nästan tvärt om ;)

Jag tror att även andra ursprungliga ponnyraser än islandshästen skulle kunna bära vuxna ryttare. På islandshästforumet kryllar det av trådar som behandlar hur mycket en islandshäst kan bära etc, som t ex denna. Hittas enkelt genom sökfunktionen!

Aha, trodde att jag sökte i alla forum när jag använde sök funktionen..

Välj "Avancerad sökning" så kan du specificera vilket forum du vill att sökningen ska gå igenom.

Hittade inget genom "sök" måste ha skrivit ngt alldeles tokigt.. Dessutom visste jag inte att det fanns ett Islandsforum!! :angel:

:o

Förresten, har du fått från några sökresultat? Gå på sök -> avancerad sökning, skriv "vikt" i sökordsfältet och markera islandshästforumet bland forumen :) .

manily skrev:
Förresten, har du fått från några sökresultat? Gå på sök -> avancerad sökning, skriv "vikt" i sökordsfältet och markera islandshästforumet bland forumen :) .

Tack för tipset, ska göra det och se vad jag hittar...! :banana:

Måste bara säga att jag håller med till viss del här.
"Vanliga" c-ponnyer rids ju inte ofta av ryttare över ca 60 kg (rätt generellt, men ändå), medans "alla" islandshästar som är c-ponnyer klarar av allra minst 75 kg-ryttare.
75 kg tror jag att många vältränade ponnyer kan ta, om ryttaren har bra balans förstås. Det är ju faktist inte så mycket egentligen.
Men sen när vi snackar karlar på 90 kg, kanske nybörjare med halvtaskig balans, då tycker jag faktist synd om c-ponny-islänníngarna om de inte är av den väldigt robusta typen. Kanske man då ska använda de STORA islandshästarna.
Jag rider våran islandshäst (c-ponny, 134 cm ca) och känner mig varken för tung (ca 65 kg) eller för lång (ca 174 cm). Om han inte hade varit islandshäst hade jag säkert fått fler blickar, typ "Hjälp vilken liten ponny hoppas hon bara rider i skogen med den!" (Sanningen är att jag även hoppar lite med min islandshäst/ponny ;))

Slutsats: Många ponnyer tar aldrig såna vikter de faktist förmodligen klarar, medans en del islandshästar rids av för tunga ryttare.
Rider man islandshäst får man vara lång ("de rider ändå bara i skogen" är inte helt ovanligt tyvärr) men inte om man rider ponnyer.

islandhästar är mkt mer grova och tål mer alltså gämför en liten islandshäst med ett gotlandsruss....russet är mkt "smalare" smalare ben och mindre delar i övrigt även om de kanske e lika höga...

jag rider min islandshäst ca 126cm hög och jag ca 55kilo och 163cm....han orkar mig lätt.

islandshästar har kortare och mer kompakt rygg, samt sätter under sig lättare genom tölten.. det är vad jag ser när jag tittar på islandshästar i allmänhet..

Det finns faktiskt en hel del grova fina russ oxå. Detta har behandlats i artiklar jag läst. Och tittar man på dessa nya modellar av islänningar så skulle jag helre kalla russen grova.

För mig jag läst något om att islandshästar har tunnare märgkanal i benen och att de tål mer påfrestning.. Men 90 kg i obalans ska ingen häst behöva ta :crazy:

Men 90 kg i obalans ska ingen häst behöva ta

Så killar över medellängd ska inte lära sig rida, ingen häst kan bära dem om de inte svälter sig :eek: Visst kan man diskutera vad hästar klarar eller inte, men att generalisera såsom du gör visar endast på att du är trångsynt och okunnig.

Det finns hästar (även islandhästar) som lätt klara både 90 kg och mer och det finns de som inte klarar 50 (inklusive enstaka islandshästar). Är man nybörjar och väger mycket så bör man inte ge sig av på långtur i galopp direkt, man kan öva sig i kortare pass i lämpliga gångarter.

Jag tycker snarare det är shettisar som är de mest viktbärande ponnyerna.Gotlandsruss bär oxå vuxna.Överhuvudtaget tror jag inte på det där med att islandshästar är de starkaste hästarna å kan bära så mkt, det beror på individen å alla hästraser kan bära mer eller mindre beroende på individen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 418
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 617
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar