Rida in kossa

diablo_

Trådstartare
Har ni nångång ridit in en kossa? Vid vilken ålder red ni in? Har ni kört in en kossa? Vid vilken ålder började ni tömköra och så? Vad för sadel hade ni?

Jag köpte mej en kalv i början av året som jag ska köra och rida in när han e äldre. =D

BILDER om ni har =D

Sv: Rida in kossa

Jag och en kompis red in några av deras kor när vi var små. Skulle tro att dom var i treårsåldern. Vi red barbacka med repgrimma. Vissa av korna var rätt samarbetsvilliga medans andra tyckte vi passade bättre i taggtråden. Roligt hade vi i alla fall. Vill minnas att kogalopp inte är någon vidare bekväm gångart.

haha vad roligt! Jag och 2 kompisar red in 3 kvigor på skolan för 2 år sen. Vi red med sidepull och utan sadel. I början blev de många ofrivilliga avsittningar men sen så gick de riktigt bra i alla gångarter! Aah, galoppen e väl inte den skönaste =P

Har du inga bilder?:)

Tyvärr inte . Detta var otroligt länge sedan. Och fotat hade vi nog inte vågat i alla fall. Hennes pappa mjölkbonden hade nog inte blivit glad om han hade vetat vad vi sysslade med. Faktiskt var det så att vi skulle ha ridit in hennes fjording den sommaren, men korna var mycket roligare så hästen var lika oinriden som innan när sommaren var över.

Jag kan ingenting vad gäller att köra kor, men antar det inte skiljer så mycket mot oxar.

Hursomhelst, så skulle jag redan varit igång med inkörandet, om jag varit du. Dvs lärt in och övat olika småmoment. Precis som vi gör med våra hästar. När det så är dags för själva inkörandet, så finns allt redan på plats. Bara att spänna för och köra. :)

LIA

Obs att jag skrev "lärt in och övat olika småmoment".
T ex vänja kalven vid beröringar, vid att ha saker på sig, vid att remmar sitter här och där, vid huvudlag osv. I stort sett allt som inte innebär fysiska belastningar.

LIA

Aah de såg jag :) De kan han redan, vi går på promenader ibland :D Det innebär att ta in från haen, borsta, lyfta klövar och ha grimma på sig. Han är jättelugn. Vid vilken ålder tycker du att man kan tömköra honom?

Jag tycker inte något (sagt för säkerhets skull) men nog skulle jag prova redan nu. Med att ta det från grunden alltså.
För en häst tar vi det i småportioner från dag ett. Vid sex månader kan fölet vanligen tömköras, men utan krav på några högre skolor. ;) Däremot ska det vara bekväm med att "styras" bakifrån och acceptera att "sitta fast" i tömmarna mm.

Jag skulle tro att den mentala utvecklingskurvan mellan kalv och föl inte skiljer sig alltför mycket. Vi vande våra kalvar, vilka köptes in när dom var två månader om jag minns rätt, att gå i grimma och stå uppbundna under dom första veckorna. Så mycket enklare om man börjar tidigt, innan djuren får det fysiska övertaget.

LIA

Vad bra! Då tycker vi likadant:) Börja rätt tidigt med ta de i små små omgångar och inga direkta krav:D

Men åhh, vad gulligt. Nu vill jag också ha en kalv att borsta och lyfta på klövarna. Klövar är världens gulligaste ord. Jag föddes som koälskare. Vet inte vad det är men jag tycker dom är så fina och luktar så gott, speciellt på mulen.

Man måste bara tänka på att nötter har annan svagare rygg än hästar så var försiktig.
Oxar o även kor har använts som dragdjur i tusentals år o där är de tåligare o uthålligare än hästar men de är inte avlade för ridning.
PL

Och hur ser en ko ut i munnen?? Kan man bara stoppa in ett häst-bett i en ko-mun? Har den tandfria laner som en häst? Kanske man hellre skulle använda en grimma och alltså träna utan bett?
Jag kan också tänka mig att en kos ryggrad sticker upp mer än en hästs, därför kan den lättare få tryckskador och ont. Allt sånt får man tänka på, tror jag, det går liksom inte att överföra allt det hästiga på en annan djurart.
Lycka till! :laugh:

Kor har tänder framtill, sen ett mellanrum, och sen kommer kindtänderna. Som säkert bekant saknar kor tänder framtill i överkäken, men har kindtänder både uppe och nere. Dock skulle jag rekommendera att rida i någon form av grimma så man får en sidepull-effekt, istället för att använda bett. Hästbett är inte gjorda för komunnar och det är onödigt att riskera skador/obehag.

Såhär ser en koskalle ut med alla tänder i.
cow_teeth.jpg

Japp, konstruktionen är den samma men älgar har såklart ett betydligt längre huvud och käkbenen är betydligt tunnare framme i fronten på huvudet. De har heller inte lika långt nosben som kor och hästar.

cow_moose_skull_stock_by_minotaur_queen_stock-d2xurvc.jpg

I princip alla idisslande klövdjur ser ut på detta sättet i skallen och saknar framtänder i överkäken. Dit hör även får, kameler, hjortar.

Vad som dock är lite speciellt med kameler och dromedarer är att de har huggtands-liknande tänder på sidorna i käken, trots att de saknar framtänder i överkäken.

variants_large_4237.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 633
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?