Rida in 6-åring

P

Pacific

jag har träffat en av världens vackraste hästar, en travare på sex år. Ägaren är en bekant till min mamma som har ca 7 varmblod varav 4 ute hos tränare. Den häst som jag tyckte var så vacker heter Celesta och har inte alls lyckats ute på travbanan.

Ägaren frågade om jag och min syster inte ville ta oss an Celsta och rida in henne. Jag har ingen erfarenhet av att rida in en häst och har säkert stått i ca 2 år. Men det känns som att om man ska göra något så borde man sätta igång nu.

Vad tror ni? Skulle det kunna vara idé att ta sig an det här projektet. Vi har båda lång ridfarenhet och egen häst.
Jaja vill bara höra vad ni tror om detta rent spontant.
Tack för svar!

Sv: Rida in 6-åring

Ska kanske tillägga att hon inte är sutten på någon gång och inte speciellt hanterad alls under ca 2 år, merän regelbundet verkad och ledd till och från hagen.

Det går absolut att rida in en häst som är sex år!! Ta det bara lugnt och vänj henne sakta men säkert vid alla typer av hantering och låt henne smälta alla nyheter och gå inte för fort fram. Håller själv på att utbilda en 8årig häst som förvisso var riden innan, men inte särskilt mycket, och man får en enormt fin kontakt med hästen och lär känna varandra jättebra...

Vore jag dig skulle jag absolut ta mig an Celesta!!

jaa du....

Svårt att svara på, men var medveten om att det är hiskeligt massa jobb.
Sen är ju frågan vad du vill ha hästen till, och vart du vill komma med din egen ridning?
Har du kunskapen att kunna kunna utbilda en häst? Att kunna rida bra och att kunna utbilda är ju inte (i min värld) samma sak.

Det finns många fd. travare som kan bli bli jättefina ridhästar, men
det kräver otroligt mycket av dig som ryttare.
Har själv haft en kanontravare som jag faktiskt vann ett KM med för ett par år sedan. räknar dock henne mer som ett undantag än standard.
Min lite krassa erfarenhet är att de flesta travare blir "inskenade i skogen", dvs accepterar att ha en ryttare på ryggen, men för övrigt mest pinnar på rakt fram i hiskeligt tempo.

Så......nä. är nog min slutsats.

men om du ändå skulle vilja hoppa på uppgiften, se för guds skull till att låta en vet. undersöka hästen innan... böjprov brukar vara ganska avslöjande.
Det är ju inte kul att lägga massa energi/tid/känslor/pengar på en
häst som inte håller för ridning.

Lycka till, oavsett vad du bestämmer dig för.
Det finns ett gäng trådar här på buke om ridtravare också, som är läsvärda (med en nypa salt givetvis). finns även en hemsida för ridtravare..(googla...)

Tror absolut att det kan gå!
Fundera på följande: Hurdan är hästen i övrigt...verkar den vänlig, lugn...gillar den att man håller på med den?
Hur är det med dig själv, har du vana av att rida in hästar? Duktiga medhjälpare? Massor av tid? Tålamod att låta inridningen ta lååång tid?
Är hästen fullt frisk?

Om svaret på alla dessa är ja, så shoot! Om inte ska du kanske fundera lite till...för det är långtifrån något plättlätt projekt.

Jag har själv tagit hand om en sådan häst, fast min är 9 år. Har haft henne i tre månader och gör så sakteliga framsteg. Vi går långa promenader i skogen i repgrimma, tömkör och longerar...har även börjat ha sadel på henne och har suttit upp några gånger. Men vi jobbar snigelsakta...jag räknar inte med att börja rida förrän kanske till sommaren.

Hursomhelst, lycka till :banana:

Hmm hästen som individ när man umgås med henne är det absolut inget fel på.
Börjar känna mig sugen på att försöka med detta om jag inte kommer in på min utbildning i höst. Ta hem henne över sommaren och hantera henne. Om jag sen får besked att jag inte kommit in ska jag nog försöka. Självklart med mycket hjälp.

CELESTA
Fux sto
Härstamning
Far: GIANT CHILL (US)
Mor: NEVA TOY
Morfar: TIBUR (FR)
Mormor: NEVELE TOY (US)
Mormors far: NEVELE PRIDE (US):)
Ägare: Quercus HB, Katrineholm
Uppfödare: Quercus HB, Katrineholm
Avelsindex: 97 0,75

Hennes pappa hade sprunigt in bra med pengar du:) 5 293 885 kr

Lycka till med inridningen! det går säkert bra, jag red in ett 6årit sto i somras, den var iaf jättesnäll och "mogen"

Japp det är hon.
Men hon var visst ingen travtalang som pappan hennes.:p

Inga problem. Det är en vbl travare alltså? Brukar gå bra, har hitills inte träffat på nån omöjlig ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV