rida i tungt underlag

vinkelina

Trådstartare
då vi nu är utslängda ur ridhuset är det ridplan som gäller. Och med allt regn som kommit är den rätt tung att rida på.

men hur lägger man upp träningen bäst? har ridit mest på halvlång tygel för att ge hästen chansen att själv hitta balansen och takten, ridit på ovalt spår, men inte jobbat i någon form alls

märker dock att hon stelnar till ordentligt i höger bog nu (hjälpte ju inte med ett kolikanfall i förra veckan då hon rullat sig i stenhage)

men, skall ja försöka jobba henne i form, eller sattsa på att låta henne hitta takt och ton själv och bygga upp lite kondis. märker ju att hon tycker de blir tungt efter 45 min, trots att jag skrittar mycket. Rädd för kotledsinflamation eller nått. samtidigt kan de ju inte vara bra att hon blir så styv (hon blir alltid sån om hon inte jobbas ordentligt)

Sv: rida i tungt underlag

Jag brukar generellt tänka hårt/stumt underlag=ledinflammationer mjukt/löst underlag=risk för senor. Men blir hästen muskeltrött är det givetvis lätt för skador oavset.

När det är sådant här väder kommer man inte undan, anpassa träningen så att den blir varierande både vad det gäller underlag och om det är fokus på takt, kondis eller om den går i form. Luddigt inlägg men hoppas du hängde med på vad jag menar.

Jag skulle nog inte heller rida något något mer avancerat på ett så pass tungt underlag. Sliter något oerhört på senorna även i skritt.

Se det som ett utmärkt tillfälle att träna dressyr i skogen! :idea:
Våra hästar rids i princip enbart i skogen (alltså rakt ut i ingenstans!) och är idag kanonsmidiga. Vänder på en femöring och otroligt lyhörda för både vikthjälper och skänklar.
'Unghästen' klarade sig mer än godkänt på sin första dressyrtävling genom att enbart blivit dressyrad runt träd och stenar. :)

Terrängen är som en snorhal ål. Lervälling så rädd att halka omkull. Finns inga bra alternativ nu. Men får väl rida lite lugnare och låta hästen bestämma takt och ton tills vi fått upp bättre muskler och kondis. Styvheten får väl kiropraktorn jobba med när hon kommer om två veckor

Finns det några mindre trafikerade bilvägar kanske? Eller nått liknande?

Vi har samma problem här med underlag osv... Jag tar ett par promenader på ca 1 timme för hand varje vecka efter liiiten bilväg där det är stumt underlag och bitvis asfalt. Det är inte mycket att göra när det inte går att rida ut utan risk att hästen ska fläka sig!!! Ta nått superkort pass på banan med fokus på hästens balans, det tror jag knappast den tar skada av. Sedan får det bli lite lugnt nu när det är som det är. :)

Åk iväg med hästen till H´s manege. Det borde ju funka varje dag. Tar väl 20 minuter?

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 801
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 731
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 395
Ridning Ibland tänker jag nog mer än rider :o Läser här och i böcker, diskuterar, funderar och analyserar. Hur och varför, hjälper hit och...
2
Svar
30
· Visningar
2 495
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka