Rida i repgrimma

B

boella

Rider ni i repgrimma. Om så. Rider ni ut i repgrimma. Är det skillnad på det och att rida inhägnat. Finns det någon här som bara rider i repgrimma, aldrig med betsel, i såna fall varför.

Och hur reagerar hästen när ni kommer utanför inhägnaden...
Känner den sig friare än i bett?
Repgrimman funkar ju. Det blir tydligt för hästen, vad man vill.
Det tycker jag. Men har aldrig ridit mer än på en liten inhägnade plätt, och det var idag :)
Vill gärna höra från er som rider i repgrimma. Antingen ni rider ibland, för att det är kul, eller om ni har andra motiv....

Sv: Rida i repgrimma

Jag rider ibland med repgrimma och ibland med träns. Behöver igentligen inte träns för att hon ska lyssna men om jag ska ut bland trafikerade vägar känner jag mig mer säker med träns. Jag tycker att det är skönt att inte behöva ha bett i munnen pâ hästen, less is more...

Oki, ja det där med trafik och bett kan jag förstå. Prövade idag igen. Stoet blir väldigt känsligt för trycket på nosen märker jag, och fick överdriva mina rörelser, samt verkligen bemöda mig om att inte sitta och dra i tyglarna för då trodde hon att hon skulle backa. Det här är nog oerhört nyttigt för oss tror jag.

Ja, jag tycker att man fâr en helt annan kontakt när man rider utan träns... Bâde jag och min häst blir mer koncentrerade pâ varandra. Jobbar som hästskötare utomlands och alla tyckte/tycker ;) att jag är knäpp när jag hâller pâ med nh:n, men dom blev ganska tysta när jag red hästen som alla hade graman och starka bett pâ i regrimman, barbacka och gjorde galoppombyten i 8 volter...! (hade ju tränat massa innan nân fick se) :)

tardif skrev:
Ja, jag tycker att man fâr en helt annan kontakt när man rider utan träns...

Ja, jag är böjd att hålla med. Tredje gången idag. Och medryttaren upplever liksom jag att hästarna blir lyhörda. Vi tränar inför en fånig kadrilj vi ska göra i repgrimmor till sommaren...
Bifogar ett foto från idag.
Jag är längst bak på valacken. Medryttaren först på stoet.

nyagrimmorlitenjpg.jpg

men dom blev ganska tysta när jag red hästen som alla hade graman och starka bett pâ i regrimman, barbacka och gjorde galoppombyten i 8 volter...!

Måste förtydliga. Jag kanske inte gav uttryck för det förut. Men det du skriver är ju HELBALL. Wow.

Räknas skogskörning med grimma och 8 m lina, till "grimm bedrifterna" ?
Annars så kan vi göra öppna, sluta, rida på väg,galoppera på åkrar ,gå i form...i grimma :smirk:
Jag märker ingen skillnad, bett eller grimma spelar ingen roll. Om det inte vore för att man måste ha bett på tävlingar så hade vi nog alltid ridit i grimma. När jag lär in nya saker så använder jag grimma, när de sitter så byter jag till rakt bett, då det sitter byter jag till stångbett. Fungerar bra...

http://img.photobucket.com/albums/v216/Suss70/draglge.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v216/Suss70/galopp_edited.jpg

Normalt rider jag inte ut om jag inte har träns med det "blev så" igår och hästen va mycket nöjd. Va helt avslappnad och tillfreds. Mesta tiden lyssnade han mycket bra också, kommer garanterat göra det igen :love:

Bildbevis ;)

Här finns det några bilder på oss när jag rider med repgrimma.
http://alazzi.smugmug.com/gallery/309664

Jag ville ta repgrimma eftersom hästen var helt ny för mig. Ganska oskolad häst som dessutom var totalt ouppfostrad.

Repgrimma är rätt skarpt så jag ville hellre ha den än ett vanligt tränsbett. Hade jag haft ett sidepull så hade jag använt det istället.

Har varit tvungen att ta till one rein stop ett antal gånger på denna häst. Han är van att få göra som han själv vill, det märks. Vi hade precis köpt honom i december när dessa bilder togs.

Vad använder ni som "tyglar" när ni rider i repgrimma?? :confused:
Jag har funderat på att prova men vet inte var jag ska använda som tyglar.. Jag har en 3 m lina men blir inte det lång och tjorvigt att knyta fast, eller :confused:

Vi använder hampa. Inte så tung och tjock inte heller smal. Jag tyckte det funkade jättebra. Men har hittat på själv... så vad man egentligen använder vet jag inte. :confused:
Vår repgrimmeridning kom dock av sig. Stötte på patrull när jag skulle ut ur inhägnaden, så nu jobbar vi på den gronkan istället. Men stoet och medryttaren knallar på och utan sadel därtill! :)

Jag rider numera alltid bettlöst, och ofta utan huvudlag alls. Även i grimma ibland. Men jag föredrar att inte ha någonting alls på hästen, utom ev halsring.

Jag rider både ut och i inhägnad, även dresssyr och form utan huvudlag.

Varför? jag tycker att det är trevligast så, och det gör min häst också.

Det kan bli skillnad på hästen när man kommer ut ur inhägnaden. Men om du rider med god kontroll över hästen i inhägnaden - att den aldrig får uppleva att du tappar kontrollen - så litar den lika mycket på din kontroll även utanför staketet. Jag upplever att min häst är mer uppmärksam när jag rider ute i naturen utan träns, än med.

Men om du rider med god kontroll över hästen i inhägnaden - att den aldrig får uppleva att du tappar kontrollen - så litar den lika mycket på din kontroll även utanför staketet.

Ja, jag börjar förstå det. Det där med att kontrollera hästen är pinsamt nog ngt nytt för mig. Tycker nog mest att det varit på andra hållet. Och det håller ju så länge det inte kommer till situationen då hästen och jag inte är överens om vart vi ska...
Men jag lär mig.

Jag rider numera ofta i repgrimma. Både dressyrarbete på banan och uteritt. Motivet är främst att hästen skall slippa att alltid ha bett i mun och att det ökar frihetskänslan samt att han så uppenbart verkligen gillar det. Favoriten är barbackapad-repgrimma. Testade även tidigare när hästen var "modernt" skolad att rida ut i repgrimma, men då var kommunikationen ej klockren och att rida i form var ej heller att tänka på. Sedan en tid tillbaka har häst och ryttare konverterat och påbörjat omskolning till den korrekta klassiska skolan med sits som primärinverkan och då är repgrimman helt suverän.

Senast ändrad av en moderator:

red ut med sidepull för första gången igår! ingen skillnad från när vi har träns..

Red senast igår i repgrimma och tränade galoppombyten...finare kontakt med ripgrimma istället för träns när jag tränar på ridbana,ute så rider jag än så länge med träns med antingen tredelat bett eller hack.

har ni tyglarna fastsatta på sidorna i grimman eller EN "där under" när ni rider?

jag fäster under (har ett leadrope som trglar)
Hur fäster man i sidan på en repgrimma? :confused:

Jag använger repgrimman både vid uteritt och vid "dressyr" arbete.
Har nu för tiden nästan övergott helt till repgrimman, då allt går
mycket bättre med den :D . Den ger väll förmodligen mycket
tydligare signaler till pållen :) ...

Senast ändrad av en moderator:

Hej! jag rider min häst med ibland träns å ibland repgrimma. Riktit mysigt =) Om hästen är känslig för vikter å sits så är det inga problem!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 546
Senast: villhöver
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka