Rida i halsring

M

Mos410

Alltså jag vet att det finns trådar om halsrings ridning m.m.
Jag vet också att det är relavitvt många här som rider i halsring.
Men så läste jag lite för mig nya och konstiga komentarer.
Så jag undrar bara när du rider i halsring:
Rider du ofta så?
Bara inhägnat eller där du vet att hästen inte kan ta sig någonstanns?
Rider du ut?
Är det bara som vilken utrustning som hällst du sätter på ibland eller tränar du något särskillt innan?
Rider i träns/grimma och sedan plockar av?
Ja sådant.:)

Själv rider jag nu mera med halsring istället för huvudlag. Allså på uteritter m.m. både själv och med sällskap i alla gångarter. Jag har alltså bara bytt bort huvudlaget, halsringen ses inte som någon extra träning eller viadre.:)
27556108.jpg

Sv: Rida i halsring

Vad gör du den dagen din häst får fnatt elerl blir skrämd. tycker det är en säkerhetsrisk att inta ha ordentlig broms ute i skogen.

När man rider utan huvudlag är de viktigt att man har en god relation och kan hantera sin häst även i sitiatuoner då den blir rädd. Fysiskt kommer vi aldrig att vara starkare än hästen och ett träns kommer aldrig att hindra en häst i panik.

I övrigt är det ens eget problem om man åker av. Personligen ser jag hellre att min häst kommer lös i halsring än i träns. Mindre risk för olyckor/skador. Men visst ska man tänka sig för innan man ger sig ut till häst. Det ska man alltid göra.

TS: Jag red mkt utan träns, med och utan halsring, på förra hästen. Men änsålänge är relationen mellan mig och min nya häst inte stark nog. Därför behåller vi sidepullet/kapsonen på.

Senast ändrad:

Men man kanske även ska ta hänsyn till andra människor än sej själv? Att man åker av är väl det minsta problemet om hästen kommer lös pga att man inte får stopp med en halsring. Även om ett träns inte alltid kan stoppa en panikslagen häst så har du, hur du än vrider på det, en mycket större chans än med en halsring.

Bara för att jag inte rider omkring i halsring så betyder det inte att jag inte skulle kunna det om jag ville.......

Men hästar är som du påpekar stora djur och säkerheten måste gå före att visa sig på "styva linan".

skulle aldrig rida själv i en halsring pga av många faktorer dock rider jag ibland i grimma för skulle det bli något har du ju ändå remmen över nosryggen som verkar lite som ett träns elelr hackamore rider grimma och vanliga tyglar fungerar utmärkt och känner att jag har lite säkerhet kvar bara ifa

Jag skulle ALDRIG rida ut med enbart halsring, inte ens på stoet jag har nu och henne litar jag alltid på, oavsett! Rida i repgrimma och grimskaft går aldeles utmärkt och jag känner mig tryggare med det. Man har större chans att få stopp och återfå uppmärksamheten med träns/huvudlag om hästen skulle bli rädd/få panik. visst har man hört "En häst i panik känner inte av smärta" m.m men jag tror faktiskt att våra tamhästar har lättare att "varva ner" och återfå kontrollen från panik än vildhästar. En halsring är lätt för hästen att ignorera och ifall hästen skulle komma lös är det lättare för folk att få tag på hästen med huvudlag (då räknar jag även in människor som är okunniga inom hästvärlden). Så för min egen och andras säkerhet är ridning enbart i halsring ute i mark BIG NO NO!

på ridbana kan jag rida i halsring ( fast jag rider iprincip aldrig på ridbana eftersom hästen tycker det är pest) och då lyder hon alltid "stopp och svänga" med hjälperna från halsringen så jag skulle inte tvivla på att vi skulle kunna bege oss ut i skogen så. Haken är dock att pållan alltid tycker att vi ska galoppera där vi alltid galopperar så de skulle nog inte finnas en suck för mig att kontrollera henne från en halsring i de situationerna

TS:
Jag har nog allt koll på dig då vi delar ett intresse som kallas fotografering :P. och jag vet att din häst är hingst, (om du nu inte har kastrerat honom) så fundera ett tag på om det är så smart, för om du flyger av och han får panik, och sticker så finns det helt plötsligt en hingst på rymmen och alla vet att hingstar kan få lite knäppa idéer, okej oddsen för att detta kan hända är kanske inte så stor: men om han nu möter ett snyggt sto på vägen hem som han gärna kollar in (med kanske en ryttare på ryggen) så kan hemska saker hända. Det finns inte mycket som stoppar en upphetsad hingst precis.. Så tänk på konsekvenserna

Senast ändrad:

alla får göra som de vill tycker jag, jag rider ut på min häst i halsring. Än så länge har de aldrig hänt oss något. han har blivit rädd, dock inte så han galopperar iväg men han har alltid lyssnat om jag skulle behöva ta tag i honom med ringen. jag visar mig inte på styva linan, ingen ser mig ute i skogen ändå. jag känner mig inte mer säker, om de skulle hända en olycka med mig å min häst är det om jag ramlar av hästen. visst nån annan kan väl lättare leda honom då, men jag känner att man kan ju inte tänka ifallom att precis hela tiden.
men jag brukar ha grimma, skulle aldrig ha bett eller annan form av träns på min häst.. jag rider bara med grimma eller halsring när jag rider ut.. i dressyren rider jag i kapson. alla e vi olika.

OJJ IGNORERA DET SISTA JAG SA FRÅN O MED = "TILL TS:".
jag trodde du var hon som hade tagit bilden du la i inlägget
lite missuppfattning där, sorry x(

*piiinsamt* - sjunga

Alla har vi vår egen syn på hästar och hästhantering. Det som är sanning för en, behöver inte vara sanning för en annan. Av den anledningen lämnar jag diskussionen om säkerhet etc. där hän.
Om en person ser säkerhetsrisker i att rida med halsring så är det sanning för denan person i dennes relation till hästar, medans jag i min rellation till mina hästar inte ser någon skillad. Och det är sanning för mig.

Så för att svara på TS fråga:
Jag rider en hel del i halsring. Då jag har ett sätt att se på utbildningen av hästar där jag tycker att man ska kunna rida hästen utan bett innan man sätter ett bett på den. Så blir steget från huvudlag till utan inte så stort.
Hjälpgivningen vill jag dock ska sitta innan jag plockar bort förstärkningen (i detta fall huvudlaget).

Har man haft detta tänk redan från början är det inga konstigheter.

Jag rider i halsring ca 1 dag i veckan och gärna alla pass dessutom då vi bara ska skritta utan arbete. Jag har inte kommit så pass långt att jag kan arbeta min häst på ett optimalt sätt hela tiden i halsring, tyvärr, men vi arbetar på det.
Ju mer han hittar sin egen balans och bärighet ju bättre blir det och detta hjälper jag honom med genom andra typer av övningar som inte innefattar ridning.

Att kunna ge sin häst möjligheten att arbeta utan huvudlag och bett ser jag som något väldigt positivt i många bemärkelser.

På vilket sätt menar du att andra skulle påverkas av att jag rider i halsring?

älgen Vilken tur då att alla har rätt att själv välja sin egen utrustning! :idea:

Allt jag säger är att det kan komma till den dagen då man pga bristande säkerhetstänkande vållar någon skada. Sig själv, hästen eller tredje part.

Fakta är att skrämd eller lätt olydig häst lättare kontrolleras med huvudlag. Och hästar är flyktdjur och därmed relativt lättskrämda.

Lagom roligt den dagen hästen bestämemr sig för att strunta i piloten och springa ut framför en lastbil eller liknande. Och olyckan hade kunnat avhjälpas med användande av huvudlag.

Ramla av gör de flesta ryttare någon gång. De flesta är smarta nog att rida med hjälm. Även de gånger den egentligen inte skulle ha behövts. just för att man ALDRIG kan vara 100% säker på att den här gången ramlar jag nog inte av på huvudet...

Rider man i halsring så kanske man undviker att rida på vägen. Att man inte har huvudlag på hästen så betyder det inte att man inte tänker sig för.

så här står det i ursprungsinlägget:

Själv rider jag nu mera med halsring istället för huvudlag. Allså på uteritter m.m. både själv och med sällskap i alla gångarter. Jag har alltså bara bytt bort huvudlaget, halsringen ses inte som någon extra träning eller viadre.

Vill man hålla på med "cirkuskonster" står dte var och en fritt, men man bör då hålla sig på inhägnat område.

Det beror ju på vad man har för områden att rida i. Vissa av oss har förmånen att ha en ridterräng som är skyddad från ex.vis trafik.

Det inlägget förstod jag inte. Men det känns som att vi inte kommer så mycket längre i frågan. Man får tycka olika.

Oj, vad många svar. (har varit i iväg tills idag).

Svarar på min egen knapp så det är svar till alla;)

Jag startade väl mäst tråden för att diskutera hur andra som rider i halsring gör når dom gör det. Men visst jag kan ta denna disskution också.

För det första så är det ju inte så att jag hoppat upp en dag och ridit ut i skogen i halsring. Vi har ridit i repgrimma och ett special träns/sidepull jag självgjort. Sedan har jag ridit upp till hagen i halsring (händer det något på vägen mot hagen så kan han bara springa till stallet eller till hagen, hagen löper på båda sidor av en "väg" alltså en åker väg. Så han komme ringen stanns det är som att rida på inhägnat.) Sedan upptäckte jag att vi har inga problem att stanna eller backa men styra så vi red ut i halsring och huvudlag två gånger. Efter det började det sitta och jag kunde styra upp till hagen. Efter detta har vi börjat rida ut.
Som många vet också så har jag haft Peewee i 10 år, själv ridit inn honom och fött upp honom på nappflaska då jag fick honom pga att hans mor dog i sjukdom.
Så jag vet rätt bra var jag har honom. Peewee har inte skenat eller stuckit i från något han blivit rädd för en enda gång i hela sitt liv.
Får han välja själv vill han mest skritta för han tycker det är mysigt och de gånger det "hänt något", han sett något mysko eller något så har han stannat. Största problemet vi haft är att han stannar.
Han har aldrig reagerat på trafik. Vare sig timmer bilar, bussar eller långtradare.
Så så sett är jag inte nervös och den gången Peewee blir så rädd att han skenar kan jag lova att ett träns inte kommer stoppa honom. För att Peewee ska bli så rädd ligger långt bort. Det kan klart hända men när det händer tror jag knappast att jag sliter honom i huvudet kommer hjälpa.

Att rida utan huvudlag är inte "cirkuskonster" det är vanlig normal ridning som vad som hällst, det är bara annan utrustning.
Man rider inte ut i halsring för att visa sig på styva linan, för det första hur många ser det ute i skogen? ingen. För det andra skulle man göra det av en så korkad anledning har man ju missat hela poängen.
Peewee trivs bättre utan huvudlag. Han vill händre bli ledd i eller ståuppbunden med halsring än grimma. Han kan ha grima och huvudlag men har gillar det inte.
Och allt jag gör med hästarna gör vi för att båda ska ha kul och trivas så bra som möjligt.
Jag tror inte att ett träns kan rädda mig. Jag tror att folk litar lite för mkt på sina träns och lite för lite på sina hästar. Inte sagt att en häst inte kan bli rädd eller att det inte kan hända något, men jag tror fortfarande inte att tränset kommer rädda mig.
Som sagt den dag Peewee blir så rädd att han inte ens kan lita på mig att stanna när jag säger det, den dagen kommer inte ett träns hjälpa.

Har själv varit med på en skentur av en häst jag själv tränat och det första jag gjorde var att ta i tyglarna luta mig bakot proa och en massa annat. (Detta var på kallblodstravaren) och 800 kg kallblod som springer i vild panik kan du inte stoppa med styrka, så efter ett tag gav jag upp och släppte tyglarna lutade mig framåt klappade honom på halsen och försökte prata lungt med honom 20 m tog det sen stod vi stilla.
För när han blev rädd, följdes det direkt av obehag och senare smärta när jag fick dra i honom vilket bara gjorde att han sprang fortare. När jag tog parti själv och tog mig till honom och lungt pratade och försökte övertyga honom att jag hade rätt lugnade han sig snabbt för smärtan försvann och jag sa att det inte var någon fara. Han stannade och gick som ett ljus tillbaka till platsen, när jag hoppat av och gick med honom. Han var livrädd men skämdes också regält syntes på hela honom. Efter åt förstod han vad han blivit rädd för och vi har inte haft något problem sedan dess. Men om det händer igen om han skenar igen så kommer sidepull eller träns inte rädda mig. (denna häst rider jag ju inte häller ut på i halsring efter som jag vet att han har större tendenser till att bli rädd och han är väldigt pigg så han bjuder ju till att galoppera så ofta han kan).

Detta är varför jag rider på detta vis (säkerhets sätt). Hästarna lyssnar mer på mig än vad de lyssnar på all utrustning och det är så jag vill ha det. Om min häst blir rädd ska den stanna för att den litar på mig inte för att det gör ont.

Så det är väl ett långt svar till varför. Säkerhets synpunkt så vet jag inte. Ser nog häldre en trygg häst i skogen utan utrustning än ett nervvrak med utrustning.
Ska man se allt så, så borde ju folk som har nervösa hästar inte få rida ut häller, man måste ju tänka på andra det är ju stor risk att hästen sticker.
Snarare större risk att den sticker än en tygg häst utan utrustning.

Och oddsen att denna killen springer iväg och vägrar lyssna på halsringen för att han är busig??,,,ja dom är inte jätte stora. Skulle jag säga det till någon som känner honom skulle dom skratta åt mig.
Peewee lägger sig häldre och tar en paus i skogen än bus rusar genom skogen:laugh:

27555882.jpg

Hoppas jag fick svar till allt nu,,,blev väldigt långt iallafall:o

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 072
Senast: Sassy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud