Sv: Rida i halsring
Oj, vad många svar. (har varit i iväg tills idag).
Svarar på min egen knapp så det är svar till alla
Jag startade väl mäst tråden för att diskutera hur andra som rider i halsring gör når dom gör det. Men visst jag kan ta denna disskution också.
För det första så är det ju inte så att jag hoppat upp en dag och ridit ut i skogen i halsring. Vi har ridit i repgrimma och ett special träns/sidepull jag självgjort. Sedan har jag ridit upp till hagen i halsring (händer det något på vägen mot hagen så kan han bara springa till stallet eller till hagen, hagen löper på båda sidor av en "väg" alltså en åker väg. Så han komme ringen stanns det är som att rida på inhägnat.) Sedan upptäckte jag att vi har inga problem att stanna eller backa men styra så vi red ut i halsring och huvudlag två gånger. Efter det började det sitta och jag kunde styra upp till hagen. Efter detta har vi börjat rida ut.
Som många vet också så har jag haft Peewee i 10 år, själv ridit inn honom och fött upp honom på nappflaska då jag fick honom pga att hans mor dog i sjukdom.
Så jag vet rätt bra var jag har honom. Peewee har inte skenat eller stuckit i från något han blivit rädd för en enda gång i hela sitt liv.
Får han välja själv vill han mest skritta för han tycker det är mysigt och de gånger det "hänt något", han sett något mysko eller något så har han stannat. Största problemet vi haft är att han stannar.
Han har aldrig reagerat på trafik. Vare sig timmer bilar, bussar eller långtradare.
Så så sett är jag inte nervös och den gången Peewee blir så rädd att han skenar kan jag lova att ett träns inte kommer stoppa honom. För att Peewee ska bli så rädd ligger långt bort. Det kan klart hända men när det händer tror jag knappast att jag sliter honom i huvudet kommer hjälpa.
Att rida utan huvudlag är inte "cirkuskonster" det är vanlig normal ridning som vad som hällst, det är bara annan utrustning.
Man rider inte ut i halsring för att visa sig på styva linan, för det första hur många ser det ute i skogen? ingen. För det andra skulle man göra det av en så korkad anledning har man ju missat hela poängen.
Peewee trivs bättre utan huvudlag. Han vill händre bli ledd i eller ståuppbunden med halsring än grimma. Han kan ha grima och huvudlag men har gillar det inte.
Och allt jag gör med hästarna gör vi för att båda ska ha kul och trivas så bra som möjligt.
Jag tror inte att ett träns kan rädda mig. Jag tror att folk litar lite för mkt på sina träns och lite för lite på sina hästar. Inte sagt att en häst inte kan bli rädd eller att det inte kan hända något, men jag tror fortfarande inte att tränset kommer rädda mig.
Som sagt den dag Peewee blir så rädd att han inte ens kan lita på mig att stanna när jag säger det, den dagen kommer inte ett träns hjälpa.
Har själv varit med på en skentur av en häst jag själv tränat och det första jag gjorde var att ta i tyglarna luta mig bakot proa och en massa annat. (Detta var på kallblodstravaren) och 800 kg kallblod som springer i vild panik kan du inte stoppa med styrka, så efter ett tag gav jag upp och släppte tyglarna lutade mig framåt klappade honom på halsen och försökte prata lungt med honom 20 m tog det sen stod vi stilla.
För när han blev rädd, följdes det direkt av obehag och senare smärta när jag fick dra i honom vilket bara gjorde att han sprang fortare. När jag tog parti själv och tog mig till honom och lungt pratade och försökte övertyga honom att jag hade rätt lugnade han sig snabbt för smärtan försvann och jag sa att det inte var någon fara. Han stannade och gick som ett ljus tillbaka till platsen, när jag hoppat av och gick med honom. Han var livrädd men skämdes också regält syntes på hela honom. Efter åt förstod han vad han blivit rädd för och vi har inte haft något problem sedan dess. Men om det händer igen om han skenar igen så kommer sidepull eller träns inte rädda mig. (denna häst rider jag ju inte häller ut på i halsring efter som jag vet att han har större tendenser till att bli rädd och han är väldigt pigg så han bjuder ju till att galoppera så ofta han kan).
Detta är varför jag rider på detta vis (säkerhets sätt). Hästarna lyssnar mer på mig än vad de lyssnar på all utrustning och det är så jag vill ha det. Om min häst blir rädd ska den stanna för att den litar på mig inte för att det gör ont.
Så det är väl ett långt svar till varför. Säkerhets synpunkt så vet jag inte. Ser nog häldre en trygg häst i skogen utan utrustning än ett nervvrak med utrustning.
Ska man se allt så, så borde ju folk som har nervösa hästar inte få rida ut häller, man måste ju tänka på andra det är ju stor risk att hästen sticker.
Snarare större risk att den sticker än en tygg häst utan utrustning.
Och oddsen att denna killen springer iväg och vägrar lyssna på halsringen för att han är busig??,,,ja dom är inte jätte stora. Skulle jag säga det till någon som känner honom skulle dom skratta åt mig.
Peewee lägger sig häldre och tar en paus i skogen än bus rusar genom skogen
Hoppas jag fick svar till allt nu,,,blev väldigt långt iallafall