Rida i halsring

Sv: Rida i halsring

Hej!

Först måste jag säja vilken underbar bild!!!

Sen till frågan... Jag rider inte i halsring, mest för att jag inte vet hur och för att jag inte känner min pålla tillräckligt bra för det. Jag vill ha en broms hon förstår och jag känner mej säker med.

Jag tycker det är häftigt att kunna rida med bara halsring och kommer i framtiden försöka lära mej då jag gillar att lära mig nya saker och helst vill ha en liknande kontakt med min häst. Just nu försöker vi mest komma in på grundläggande kommunikation och har nog med det.

Vet inte om jag skulle ge mej ut i skogen i halsring, men så länge man har koll på sin häst och trivs ihop så tycker jag inte det är fel. Jag vet av egen erfarenhet att det finns hästar som inte blir hysteriskt rädda och skenar hem (även om min nya är lite mer åt hjälp vad allt är läskigt-hållet).

/ Lavinia

Har själv varit med på en skentur av en häst jag själv tränat och det första jag gjorde var att ta i tyglarna luta mig bakot proa och en massa annat. (Detta var på kallblodstravaren) och 800 kg kallblod som springer i vild panik kan du inte stoppa med styrka, så efter ett tag gav jag upp och släppte tyglarna lutade mig framåt klappade honom på halsen och försökte prata lungt med honom 20 m tog det sen stod vi stilla.
Har man utrymme för det är släppa-tyglarna-metoden jättebra. Om man inte har det, t.ex om hästen är på väg ut på en större väg, in i ett bostadsområde eller något annat får man ta till nödbromsen. Korta tyglarna, slit sedan hårt i den ena, eftergift, slit i den andra, allt för att få hästen att tappa balansen. Det gör inget om den snubblar, men den ska helst inte gå omkull. Ja, man gör illa hästen, men ibland är är det det minst dåliga.

Med halsring har man inte den nödbromsen. Men visst är det upp till var och en hur man gör, så länge inte tredje part blir inblandad. DEssutom kan jag inte låta bli att tycka att rida i trafik med halsring är våghalsigt. Man kanske litar på sin häst, men kan man lita på sina medtrafikanter? Obetänksamma bilister som tutar eller smyyyyger bakom en så nära de kan. Slynglar på moppe som tycker det är skitkul att skrämma hästar. Små barn på cykel som vinglar runt hästbenen...

Hade vi fortsatt den turen hade vi brakat ut på stora vägen. Jag slet åt båda håll/sågade försökte svänga av. Han har sån nacke (jätte hingst nacke jag når inte runt den när jag kramar honom/ det är en valack) att spänner han den kan du inte dra huvudet åt sidan en vuxen karl kanske ev. kan men jag är tveksam. Få honom ur balans i blind sken,,,det går inte du har inte den styrkan.
(sen tycker jag inte att skada hästen är det minst dåliga någonsin, hästen är ens bästa vän. klart det är första reaktionen när man verkligen inte får stop. Men det är total katastrof den gången man måste skada sin häst för att den ska lyssna, vilket nederlag)

Sen rider jag ju klart inte på stor trafikerad väg. Gör inte det med träns häller för jag har inget nöje av det. Har ridit i sandbanken (med repgrimman) tillsammans med killarna när dom leker med crossarna, en slira bak i rumpan på oss så vi blev täckta av sand. Jag reagerade bra mkt mer an Peewee som glatt trapmade vidare som inget hänt. Redan varit med om biltuttat hundratals gånger (genom dessa år) och alldrig fått någon reaktion.
Klart man möter på någon bil någon gång eller någon männskilgvarelse, Men som sagt var, ska man se det på det viset så måste det ju vara värre om någon rider ut med sin nerviga häst i utrustning än en trygghäst utan. För det är fortfarande större skade risk både för ekipaget och andra om hästen hela tiden har tendens att sticka. Eller hur?

Senast ändrad av en moderator:

Alltså jag vet att det finns trådar om halsrings ridning m.m.
Jag vet också att det är relavitvt många här som rider i halsring.
Men så läste jag lite för mig nya och konstiga komentarer.
Så jag undrar bara när du rider i halsring:
Rider du ofta så?
Bara inhägnat eller där du vet att hästen inte kan ta sig någonstanns?
Rider du ut?
Är det bara som vilken utrustning som hällst du sätter på ibland eller tränar du något särskillt innan?
Rider i träns/grimma och sedan plockar av?
Ja sådant.:)

Själv rider jag nu mera med halsring istället för huvudlag. Allså på uteritter m.m. både själv och med sällskap i alla gångarter. Jag har alltså bara bytt bort huvudlaget, halsringen ses inte som någon extra träning eller viadre.:)
27556108.jpg

Jag har ridit ut några gånger i bara halsring och det har fungerat väldigt bra dom första gångerna men sen så har Glenn tagit sig frihet och försökt äta gräs sist jag red i halsring. :p
Nuförtiden rider jag inte ut i halsring men i repgrimma och grimskaft.
Annars rider jag i hagen bara med halsring och inspekterar hagen samt rider ett kort dressyrpass. :love:
Hoppar uppe ibland i ridhuset med halsring.

Det är ingen speciell övning eller träning jag utövar.
Jag rider enbart med halsring med min häst numer för att stärka vänskapsbandet och tilliten oss emellan.:D

Mvh Xoya

Att slita hästen i munnen i en nödsituation är bättre än att den blir påkörd av en bil. Eller springer ner människor. Men som sagt, det är en nödåtgärd.

Själv föredrar jag en trygg häst med effektiv broms.:D Nu har inte många hästar jag ridit varit så trygga som din, förståss.

jag ka hålla med och förstå de som tänker och gör som du. men jag vill känna friheten också. min häst e hur trygg som helst också, han har aldrig någonsin tyagit ett enda galioppsteg av rädsla. men visst kan man bunkra upp sig med alla möjliga skydd..

Men jag rider inte alltid med hjälm, jag har inte skyddsväst, inga knäskydd när jag åker inlines osv... de finns alltid saker som kan hända men jag anser att jag (mig själv) inte orkar tänka på altl som kan hända precis hela tiden..

det är farligt att leva, man kan faktiskt dö :)

Mao om hästen skulle hamna i trafiken? Man behöver som sagt inte ta för givet att ryttare som rider med halsring gör det i trafikerade områden.

Jag tror att de hästar som rids med halsring inte utgör någon större skillnad riskmässigt för trafikanter, med tanke på att vi lever i ett land med vilt - rådjur, älg och vildsvin är vanliga besökare på våra vägar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 072
Senast: Sassy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 672
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar