Rida fram hästens gångarter?

F

Fitness

Hur ska man göra för att rida fram hästens gångarter.
När vi longerar, tömkör eller låter min häst röra sig fritt har han otroligt fina gångarter! Stora, svävande, elactiska, men under ryttare har han inte ens i närheten av så fin trav som han har när han rör sig fritt. Hur ska man rida för att rida fram gångarterna till ens i närheten av vad han har när han rör sig fritt?

Sv: Rida fram hästens gångarter?

kolla upp så att det inte är sadeln som hindrar honom från att röra sig som han gör när han rör sig fritt

Som Sweep skiver, kanske sadeln? Det kan också vara så att du med din sits och/eller ridning blockerar honom (är inte helt ovanligt).

Lycka till!

Försök med att börja att rida honom fritt- så att han kommer igång o sen utveckla elasticiteten därifrån.

Om det inte beror på sadeln så beror det nog på ryttaren ;)

Kan vara så att ryttaren blockerar hans rörelser gm att tjuvhålla lite lite för mycket och har för lite drivning! En häst med stor gång kräver ofta rätt mycket ridning från ryttaren för att komma till sin rätt!
Jobba mycket med en fri rygg (lättridning, lätt sits) och låt honom komma framåt neråt i ridning, sätt kanske på en chambon för att få hjälp med detta, och låt honom gå mycket framåt med mycket framåtbjudning, men utan att han springer. Han ska gå framåt för skänkeln i det tempo ryttaren bestämmer, inte kuta som han själv vill...hoppas du förstod lite, lycka till! :)

Du skriver inte hur gammal din häst är.
Är han ung är det klassiskt att hästen temporärt förlorar en del av gangarterna när man börjar rida den med lite större krav.

Beror bl a pa att belastningen ändras och oftast aterkommer de fina gangarterna när hästen blir starkare.

Annars är det väl nästan alltid sa att det är ryttaren eller sadeln som hämmar hästens rörelser. Man laser axlar eller kniper med överskänkel eller knä utan att ens vara medveten om att man gör det.
Kan nagon annan ryttare rida fram hans gangarter?

Har du kollat sa att sadeln inte laser bogen?

En annan sak är ju att en häst ofta kan vara upphetsad vid longering sväva fram i balanstrav eller "hästhandlarpassage" och det är ju inte samma sak som bra gangarter.

Annars är det mestadels överganger och framatbjudning samt normalt lösgörande arbete som gäller.
Bra är ocksa att ta hjälp av cavaletti o/e travbommar.
Och klättra i skritt utomhus.

Nej det är inte sadeln, det är samma sak barbacka.

Han är tio år.
Jag är övertygad om att det beror på mig, att jag inte kan rida fram hans gångarter ordentligt. När jag driver på honom och låter honom gå i en låg form med mkt samarbete så springer han bara.

Ja det beror på mig, men hur ska jag förhindra att han springer när jag rider på framåt i låg form. han får ju mkt större gångarter när jag rider på framåt, men inte mkt svävmoment och mest spring. Vet ej hur jag ska förhindra detta

Verkar som om han "springer ifran" arbetet. Dvs kommer för mycket i framvikt och da far han svart att ta för sig ordentligt med frambenen.
Du är ju inte precis ensam om det problemet!

Gör ett stort antal halvhalter per varv. Avsaktningar, igangsättningar i alla gangarter. Halter. Se till att nagot händer hela tiden.
Öka och minska inom gangarten
Ryggningar kan ocksa vara bra att pröva.
Tänk lite öppna och sluta sa att bakbenen aktiveras.
Det är inte sa viktigt om det blir perfekt bara nagot händer.
Kontakt med munnen hela tiden.

Ha talamod och ge inte upp för snabbt.
Och var glad över att du har en häst med bra gangarter även om det just nu är svart att hitta rätt knapp!

Han är tio år.
Jag är övertygad om att det beror på mig, att jag inte kan rida fram hans gångarter ordentligt.

Du kanske "rider" för mycket?
om hästen har svårt att balansera sig med dig (vare sig det är pga dig eller rent allmänt) så är det desto viktigare att du inte stör.

rid mycket ute till att börja med, och ha hästen i en friare form där du inte stör så mycket utan fokuserar på att sitta rakt över hästen och rida från sätet, inte handen. Jämför om det blir skillnad ute. blir det det, så kanske du rider "för mycket", när det gäller i markarbetet och då kan du analysera vidare därifrån och komma ett steg på vägen. tränar du för någon som kan hjälpa dig?

Du kanske "rider" för mycket?
om hästen har svårt att balansera sig med dig (vare sig det är pga dig eller rent allmänt) så är det desto viktigare att du inte stör.

rid mycket ute till att börja med, och ha hästen i en friare form där du inte stör så mycket utan fokuserar på att sitta rakt över hästen och rida från sätet, inte handen. Jämför om det blir skillnad ute. blir det det, så kanske du rider "för mycket", när det gäller i markarbetet och då kan du analysera vidare därifrån och komma ett steg på vägen. tränar du för någon som kan hjälpa dig?

Jag rider väldigt mkt med skänkel och nästan inget med handen eftersom min häst är väldigt känslig i munnen, så jag har bara ett lättare stöd i handen och rider på mkt med skänkel. Han lyssnar bra för skänkel och söker sig neråt och tuggar på bettet när jag driver.
har aldrig förstått hur man rider med sätet trots att många försökt förklara...

Jag har inte möjlighet att träna så ofta för tränare för att jag bor lite off :S

Tack så jätte mkt för tipsen! Ska absolut testa att aktiviera honom hela tiden nästa dressyrpass. Och även ute i skogen.

Man skall ju vara meveten om när man sitter på en häst att man faktiskt är en ryggsäck.

När de gjorde försök nere i Zurich om hur ryttaren påverkar hästen så provade de med en dödvikt på 40 kg - det gick inte alls - då den kom i svängning.

Vi ryttare brister i
följsamhet - vi släpper inte igenom hästens stora rörelse i vår kropp på korrekt sätt. Ryttaren rygg måste fjädra med i rörelsen - swinga kallar tyskarna det.
Det kan man bara om ryttarens ryggrad är i balans och i en neutralpossition där hon har lika långt till respektive ytterläge.

Däremot får ryttare inte kränga - det var det som hände med dödvikten. Är ryttaren för slapp så överdriver hon hsätens rörelser och hästen börjar då bromsa sina egna rörelser.

Ett annat fenomen är att ryttaren måste hålla sig rakt ovanför hästens tyngdpunkt både i längsaxeln och i sidled för att inte störa hästen och hon måste hålla sig kvar där med sin egen spänst utan att hålla i sig eller ta spjärn någonstans

Det är extremt få ryttare som har sådan balans och koordiantion så att de _tilllåter_ hästen att röra sig med sin fulla potential

men att inse behovet av det - är att ta första steget.

Jag rider väldigt mkt med skänkel och nästan inget med handen eftersom min häst är väldigt känslig i munnen, så jag har bara ett lättare stöd i handen och rider på mkt med skänkel. Han lyssnar bra för skänkel och söker sig neråt och tuggar på bettet när jag driver.
har aldrig förstått hur man rider med sätet trots att många försökt förklara...

Jag har inte möjlighet att träna så ofta för tränare för att jag bor lite off :S

Varför rider du med skänkeln? Jag ser enbart skänkeln som en extra hjälp, en påminnelse tex. Annars rider jag enbart med sätet. Jag anser att det är sätet och förmågan att rida korrekt med sätet som är "nyckeln" till all ridning..

Träna för tränare är nog enda sättet för dig att komma vidare med din ridning..

Nirak

Problemet kanske är att du sppänner dig när du rider han. men sen kanske det är att han är ovan vid ryttare. jag har lite svårt att svara på sånt här för jag skulle gärna vilja se hästen först. men kolla oxå så att inte sadeln sitter för långt fram så att han inte är låst i bogen. hör av dig om det är något. mvh jojo;)

*knapplån*

Många hästar som är rida för sätet blir väldigt spända och ovilliga när de rids av en ryttare som rider mkt med skänkeln..
Mitt halvblod vill helst inte gå framåt alls om man sitter och nöter med skänkeln på honom.. utan stannar helst och vill inte gå alls. Står emot hjälperna och går bakom handen.. Om man däremot lämnar honom ifred med skänkeln och rider honom fram till handen med ett följsamt med ändå drivande säte så slappnar han av och trampar på bra framåt och plockar fram sina gångarter.

Nirak

Delvis KL :)

..och tvärt om skulle jag också vilja påstå! (den som är ovan sitsridning blir spänd osv...)

Till trådskaparen:

Det spelar väl e.g ingen roll om man rider med skänkel eller sits, så länge man är nöjd och ridningen funkar.

Om du driver honom mkt med skänkel och är väldigt "lätt i handen" så kanske han helt enkelt springer i från dig!? Kanske du behöver ha en tydligare ram fram som gör att han länger steget när du driver honom framåt till handen i stället för att bara pinna på!?

Fördelen med att rida mer med sätet är att det blir mer finlir och man kan bara förstärka när det behövs med skänkeln.. men prova att hålla honom lite tillbaka utan att det blir "sparka och dra" samtidigt.

Jag själv tränar mkt på att släppa fram honom med sätet i stället för att driva framåt med benen.. jag har lååångt kvar kan tilläggas

Varför rider du med skänkeln? Jag ser enbart skänkeln som en extra hjälp, en påminnelse tex. Annars rider jag enbart med sätet. Jag anser att det är sätet och förmågan att rida korrekt med sätet som är "nyckeln" till all ridning..

Träna för tränare är nog enda sättet för dig att komma vidare med din ridning..

Nirak

jag kan inte rida med sätet...:S hur gör man?

*knapplån*

Många hästar som är rida för sätet blir väldigt spända och ovilliga när de rids av en ryttare som rider mkt med skänkeln..
Mitt halvblod vill helst inte gå framåt alls om man sitter och nöter med skänkeln på honom.. utan stannar helst och vill inte gå alls. Står emot hjälperna och går bakom handen.. Om man däremot lämnar honom ifred med skänkeln och rider honom fram till handen med ett följsamt med ändå drivande säte så slappnar han av och trampar på bra framåt och plockar fram sina gångarter.

Nirak

jag har mer varit med om det på andra hållet, att när man har kommit upp och satt sig om hästen så har mer än en häst jag ridit rest sig i direkt protest. de tycker att det är obehagligt att man sitter om dem..

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 428
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 011
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka