Rida, även fast det regnar?

Sv: Rida, även fast det regnar?

Asch - det är ju mjukt och fint om man åker av i alla fall, man bara studsar på allt jackdun, tröjull och termofyllning... ;)

*kl*

Jag rider inte ute i regn eller snö, bara varmt sommarregn, detta pga min 22 åring fryser fruktansvärt mycket när man tar av täcket. Hjälper inte man lägger på ett varmt ridtäcke som täcker mycket.
Är norrlandsfödd & uppvuxen samt bott där större delen av sitt liv. Tyvärr har han aldrig anpassat sig till skånskt fuktigt klimat trots snart 5 år hos mig. :(
Mitt halvblodssto skiter fullständigt i vilket, hon rids oavsett väderlek, en fördel är att rida henne mitt på dagen en varm sommardag, då är hon inte så vild :p

Hästarna går på lösdrift, gamlingen gömmer sig i lösdriftshallen när vädret är dåligt, då har han ändå 300g täcke med fodrad hals.
Stoet häckar ute hela tiden.

Har hästtransport, självlastande hästar & nära till ridhus, men sällan jag orkar göra så stor grej av en ridtur att jag lastar, åker iväg för att rida inomhus.
Mina ridhuskort blir dyyyra. 1.100:-/år & jag rider kanske 10 gånger i ridhuset på hela året :crazy:

Krasst sett kan man rida oavsett väderlek, så länge man tar hänsyn till hästen. Jag har bra kläder som klarar alla väderlekar, får bara anpassa mig till vilken häst jag rider.

har du testat att ha ett täcke över sadlen och knyta upp mag gjordarna? då det spö regnar så har jag ett regn täcke över sadlen och knäppt fram, och då det snöar mycket så tar jag på ett fleece/ylle täcke. hästen hålls i alla fall torr och varm då man rider.

Skit i hästen:-) Tänk på dig själv istället. Jag skulle aldrig får för mig att rida när det regnar och ingen av mina stallkompisar heller:-)
Fast......Här regnar det bara ett par gånger om året...

Jag köpte en sådant ridregn täcke som är heltäckande, han bara tvärvägrade. Sålde det igen.

Regnar det tar jag den andra hästen istället eller gör det till en pyssel pass, dvs passar på att trimma öron, hovskägg, svans & rykta länge dom dagarna istället.

Fast......Här regnar det bara ett par gånger om året...

VAR bor du? Dit skulle jag väldigt gärna vilja flytta iallafall :p

japp då va det där med kläder och hästar. Har ni någon sin sett att man ställer in en travtävling på grund av vädret? nää skulle väl tro det så det är bara att bitaihop och ge sig ut och göra det man ska göra fasst visst det tar imot men det skiter ju djuren i. Och Ilini har du pravat med öronkappa som man har på travhästar? det funkar även vid ridning tro mig vi har provat :)

Yes, jag brukar köra med öronkappa, och det fungerar perfekt! :) sen är det lite då och då en dålig ursäkt från min sida för att jag inte vill ge mig ut i regnet ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 179
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter