Rida, även fast det regnar?

Sv: Rida, även fast det regnar?

Var det meningen att du skulle svara mig? I så fall, varför utgör halkan risk? Har man minst fyra brodd i varje hov så är det inget problem. Och så snösulor/hela sulor förstås.

Har också mina på lösdrift, så de är ute dygnet runt, året om.

Jag skulle snarare säga att man tvingar hästen att vara inne. Hästar är födda till att leva i naturen. Lite regn skadar ingen häst.. och jag tror hästen mår bättre av att komma ut en stund än att stå inne på box. Hästar är så himla olik människan! vi tänker inte alls på samma sätt ... samma sak med det här med minus grader, hästar fryser inte vid 20 minus och vindstilla som många tror. Men iaf, jag själv gillar inte att rida i regn så ibland kan jag bli lite lat.. men för hästen spelar det ingen roll..

Jag tror inte hästarna mår dåligt av regnet. Jag själv däremot avskyr regn! Men jag klär på mig regnkläder och beger mig ut iaf då och då.

Igår ösregnade det. Men trots två ridhus på gården så red jag ut med min ena häst och sen en stund på utebanan. Har man bara bra kläder så man håller sig torr kan det bli riktigt trevligt när man väl är iväg.

Här är en till som rider i ALLA väder. Har inget ridhus så enligt mig finns det då inga andra alternativ än ut i ur och skur.
Men det värsta vädret för mig är ändå riktig kyla. Har jag ridit en ordentlig tur i måånga minusgrader så fryser jag hela dagen sen, går liksom inte att bli varm:(.

Hej!

Här rids det oavsett väder, i vintras var vi ute i snöstorm.

I regn och snålblåst tycker pållan det är klart mindre skoj- men motion behöver hon och hon tvingas ju ändå gå i hagen så lite motion skadar inte.

Min förra häst stog hellre ute själv i ösregn än kom in och hade tråkigt i boxen- henne red jag ut utan problem oavsett väder!

Jag har inte haft ridhus på... ... ... snart 10 år. Just nu har jag ett på grannstallet, men orkar aldrig rida dit, oavsett väder, rider hellre ute med bra kläder.

/ Lavinia

det beror på hur mkt det regnar. Min ena hästen bryr sig inte även om det vräker ner regn o blåser halvstorm, han tycker allt är roligt alltid :) Min andra är lite fin i kanten o gillar inte dåligt väder. Jag har bra regnkläder så regn stör inte mig :)

Jag tycker det är mysigt att rida i regn. På med regnkläder, galontäcke och nylon/plastträns så är det inga problem.

Däremot rider jag ogärna när det snöar. Men det har mer med min avsky för snö än att hästen inte skulle klara det.

jag har ridhus på gården men jag följer min vecko/månadsplanering iallafall så om det råkar regna när jag planerat att rida ut så är det bara att ta på regnkläder.
På nuvarande häst har jag alltid luva om det regnar/blåser eftersom att hon tycker att det är jobbigt i öronen annars och lägger huvudet på sne :angel:

KL

Det beror på vilken häst jag rider.

Simba rids i alla väder, han bryr sig inte om det är dåligt väder.
Han älskar att bli riden :love:.

Cilla rids inte om det är regnar, hon avskyr det. När vi inte hade lösdriften fick man inte ut henne ur stallet om det regnade och nu när vi har lösdriften får man ut henne i hagen och så fort det börjar regna om en så lite så går hon in i lösdriften, men man kan inte få ut henne i någon av dem andra hagarna.
Där i mot bryr hon sig inte om det blåser eller snöar.

Det är bara så tråkigt när det regnar mycket under en period för då kan man ju bara hålla sig till vägar annars blir det upptrampat och vi har mycket lite grusvägar här.

Kram

Hello =D,

Jag har tänkt på det här med hösten och då det jämt regnar, lite tråkigt enligt mig x'D.
Men så tänkte på det här med ridningen.
Om man INTE har ridhus, tycker ni fortfarande att man ska tvinga ut hästen i regnet?
Eller låter ni hästen ta det lugnt i boxen?

Jag känner många som inte rider när det regnar, och några som tycker att man ändå ska ut i ovädret. Vad tycker ni??

Om det inte öser ner ger jag mig självklart ut , lite regn stoppar inte mig!!:)

Man tvingar inte ut hästen i regnet, det är ryttaren man tvingar!

Hästen är och grund och botten en vildhäst och vana med alla olika sorts väder, så hästarna har ingen rädsla/fruktan mot regn precis.
Så som tidigare sagt, på med kläderna och ut i regnet!

jag har ridhus på gården men jag följer min vecko/månadsplanering iallafall så om det råkar regna när jag planerat att rida ut så är det bara att ta på regnkläder.
På nuvarande häst har jag alltid luva om det regnar/blåser eftersom att hon tycker att det är jobbigt i öronen annars och lägger huvudet på sne :angel:

hahhaha vilken rolig individ :D :rofl:

Har aldrig stått uppstallad där det finsn ridhus så JA jag rider i regn, jag rider i snöoväder, jag rider i storm, och ja jag var ute i gudrunstormen också.
QUOTE]

Det var väl ovanligt korkat att rida när det är storm ute, det är ju med risk för livet. Såg du inte skogen efteråt? Visst att man kan rida när det är dåligt väder men när medierna går ut med varningar och att man ska stanna inne om det går så är det jävligt korkat att rida bara för att hästen ska motioneras.

Jag rider också i alla väder. Året runt. Var till och med ute i Gudrunstormen ;)
Däremot kan jag hoppa över ridningen en dag om de är alldeles för varmt och jag inte har möjlighet att rida tidigt/sent(jobbar eller så)..
Men det beror mer på mej än på hästen... :p

Så länge det inte regnar så att hästen vill vända rumpan mot regnet och drar in nosen så givetvis kan man rida. Men regnrock och ländtäcke är det underbart att komma ut i skogen i regnet.

Dessutom så anser jag också att hästen givetvis inte skall stå på box för att regnar. Den skall ju ha sin dagliga utevistelse för det.

Hälsning Maja

Hästen är och grund och botten en vildhäst och vana med alla olika sorts väder, så hästarna har ingen rädsla/fruktan mot regn precis.

Har talat om det för min märr många gånger men hon vill inte lyssna eller så tror hon mej inte.

Kram

Säg detta till min Donna, hon skulle ge onda ögat som svar! :devil: ;)

Jag får DRAAAA ut henne i hagen om det regnar det minsta, och skulle hon någon gång (gud förbjude!!) vara tvungen att vara utan täcke 1-2 minuter i regn så har du en SUR häst att torka av sen! ;):D

Jag är lite trött på pratet om "vildhästar".
Våra hästar är ju lixom inte vildhästar längre utan uppvuxna med lite lyx och dom har ju vant sig vid det.

Om man tar in sin häst när det är regnigt och inte rider då osv är det ju klart att hästen ej vill gå ut i regn.

Min häst gillar verkligen inte att rida ut i regn, går bara med huvet mellan benen, så då låter jag henne, mig och utrustningen slippa och är i ridhuset istället.
Tycker inte heller att hästen ska behöva stå i ösregn ute i hagen och längta in när det istället kan vara i en torr, mysig box

KL

Det finns två väder som stoppar mig. Storm och tokvarm sommardag. Fast stoppar ska man väl inte säga, då väljer jag att rida en annan tid på dygnet, antingen toktidigt eller apsent.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 179
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter