Rida, även fast det regnar?

Sv: Rida, även fast det regnar?

Absolut, har aldrig haft tillgång till ridhus, så jag har liksom inte haft nåt val:p. På med bra kläder bara! Jag har t ex ett par regnbyxor som är flera storlekar förstora, men då är de lagom långa i benen när man rider. Det är dock sjukt tråkigt att göra iordning utrustningen efteråt..

Som en travtränare jag känner sade när det började hällregna precis innan vi skull köra ut med hästarna (på bred norrländska);
"Vi är väl inga maränger heller!":D

Så du menar att du har hästen inomhus när det regnar? Kul för den :crazy:
Klä på dig och ge dig ut! Det finns ländtäcken som skyddar hästen så egentligen finns det inga ursäkter för att inte rida, annat än ryttarens bekvämlighet.

(ok, vid allt för dåligt väder kan det ju innebära vissa säkerhetsrisker som kanske inte är värda att ta, men lite regn är knappast att frukta)

Jag håller med föregående talare och säger att hästen bryr sig betydligt mindre än ryttaren :)
Jag rider som vanligt om det regnar men försöker vänta ut regnet eller planera om så att det kanske är uppehåll, för MIN skull ;)

Däremot om det blåser så kör jag ingen viktig träning eftersom hästen är mer ofokuserad och om det blåser mycket rider jag inte i skogen på grund av risk för fallande grenar/träd :)

Min kompis rider aldrig när det regnar för hon har en syntetsadel, isabel werth eller nåt liknande och de tål tydligen inte vatten..?

Det går ju inte att bo i Sverige och bara rida när det är vackert väder, då skulle det inte bli mycket ridet.

Men man behöööver kanske inte rida ut i snöblandat skitregn när det finns ridhus... :angel: (konstaterar att smält isvatten i trosorna är väldans obehagligt! :crazy:)

kl

Rider oxå i alla väder
Nja,kankse inte vid värsta snöstormen lr dylikt.

Då tycker jag det är värre med blankis! Det är jobbigt. Blir alltid mindre ridning på vintern just under värsta halkperioden. Men det beror mer på min nojja då jag gått omkull riktigt illa pga is

Både jag och min häst avskyr regn & massa blåst! :crazy:

Mycket praktiskt, dom dagarna myser vi i stallet och hon är ute i hagen ett par timmar med ett bra regntäcke! (Har vi tillgång till ridhus tränar vi där)

(Jag vägrar ha henne på box 24/7 så hon tvingas att gå ut ett tag om det inte regnar MASSOR!)

Knapplån.
Såklart kan man rida ut i alla väder..
Bor ju dock på de blåsiga ön Island och vissa dagar är de tyvärr inte möjligt att rida ut.. Blåsten är de som stoppar mig iallafall, spöregnar de ut och blåser storm blir de inte mycket vettigt gjort på hästryggen.. Men lite storm har ingen dött av :)
Sen finns de hästar som inte tycker om att vara ute i stormväder - då dom inte kan vända rumpan som dom vill, då får man kanske respektera dom de värsta dagarna iallafall..

Diggade dessutom kommentaren från travtränaren om att vi inte var några maränger ;) Så sant!
Mvh. Petronella

Jag tycker de är skönt att rida i regnet:D Sen så hatar mina hästar regn, dom tycker de är läskigt med vattenpölar och om de är hårt regn så tycker dom att de är lättare att försöka springa ifrån regnet, så de är ännu en anledning till att jag rider ute dom ska minsan lära sig ;) Så på med regn kläder och täcke på hästen! Jag brukar passa på att rida barbacka när de regnar, sadeln blir inte blöt och du får värme av hästen!

Det är klart man rider i regn, men man måste ju ta hänsyn till underlaget så att hästens hovar inte totalförstör de fina stigarna/vägarna. När det verkligen hällregnar så ihärdigt att det står vatten överallt, då håller jag mig till ridbanan. Jag vill inte förstöra marken i skogen och på ängarna.

Såklart kan man rida när det regnar.
Hästar kan ju vara ute i regn, dom är byggada för ute liv:)
Men det är ju inte det roligaste:)

*kl*

Jag rider i regn om det inte är skyfall eller risk för åska.. Igår hamnade vi mitt i värsta hagelskuren, inte så mysigt.
Rider kanske inte ett dressyrpass om det regnar så att man inte ser utan då blir det mest motion. Har tillgång till ridhus men använder det när jag behöver fyra väggar, inte för att jag blir blöt.

Tävlingar ställs inte in när det regnar. Lika bra att vänja sig.

*KL*

Jag tycker att det är upp till var och en om man vill rida i regn. En del hästar formligen avskyr regn, andra bryr sej inte.
Och likadant är det med ryttarna.
Så det är väl ingen som tvingar en ut att rida i regn om man inte vill och känner för det!:angel:
Själv kan jag visst ut i regnväder med regnkläder på och ta en barbackatur för sadla en våt häst vill jag inte. :)

jag tkr man ska rida i alla väder som "kivina" skrev.. de gör ja !
så de är bara att bita ihop om man tkr det är jobbigt! :P

Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder.

Man rider i ur och skur

Det beror på hästen. Jag har ett sto som fullkomligt avskyr regn. Ett stilla duggregn eller sommarregn går än men minsta lilla det blåser eller om det regnar hårt vill hon inte alls vara med. Hon vill inte gå eller så studsar hon fram i sidled, tvärvänder för att försöka sticka hem och blir allmänt upprörd. Varför skulle jag då tvinga henne ut i regnet när det ändå inte blir någon trevlig ridtur/träning.

Detta är ett äldre fullblodssto som aldrig mer ska ut på tävlingsbanor. Men har man yngre hästar som ska ut och tävla bör man träna i alla väder utom de mest extrema tycker jag. Framför allt tycker jag många hästar reagerar på vattenpölar och vattenpölar kan ju finnas precis överallt även dagen efter om det har regnat rejält

Kan tillägga att jag har ligghall i hagen och börjar det regna går hon omedelbart in i ligghallen. Har hon varit inne i boxen och det regnar när hon ska gå ut krävs det lite lirkande och övertalning innan hon kliver ut även om hon är täckad.
Vid ett tillfälle gick dom i hagen utan ligghall och det började regna. Längst ner i hagen finns det träd och under de träden är det nästan torrt. Jag ville ta in hästarna men hon vägrade följa med.

Klart man kan rida även fast det regnar. Beror ju på hästen med. Har en liten shettis där hemma som vänder och går hem så fort det kommer en droppe regn. Men med lite övertalning så kan hon tänka sig en liten liten runda bara för att.

Det här har jag tänkt på när jag kör bil och åker förbi cyklister som tränar, eller joggare i ösregn - ha, vilka fanatiker;) (läs idioter)

Men sen åker jag hem och sadlar hästen och tänker inte ens på att jag är likadan:crazy: Hästen ska ju ridas vilket väder det än är (undantaget mycket hård blåst, typ storm)

Är det dessutom en inplanerad träning så får det regna hur mycket som helst, har man bestämt så har man.

Numera har jag dock tillgång till ridhus och det är ju skönt, men i många år har det fått gå utan...

Hello =D,

Jag har tänkt på det här med hösten och då det jämt regnar, lite tråkigt enligt mig x'D.
Men så tänkte på det här med ridningen.
Om man INTE har ridhus, tycker ni fortfarande att man ska tvinga ut hästen i regnet?
Eller låter ni hästen ta det lugnt i boxen?

Jag känner många som inte rider när det regnar, och några som tycker att man ändå ska ut i ovädret. Vad tycker ni??

Rider oavsett väder, annars skulle det inte bli mycket ridet i perioder... :grin: Rider alltså även om det regnar, blåser, eller är -28 grader kallt.

Regnkläder på mig, regntätt ridtäcke på hästen. Och är det verkligen ösregn så att sadeln inte mår bra av vattenmängderna går det att först sadla, sen lägger man ett vanligt utetäcke över hela hästen. Då är både sadeln och hästen skyddad! Har inte testat att hoppa i den munderingen ;) men att rida ut går fint!

Och alternativet skulle inte vara "låter ni hästen ta det lugnt i boxen?", utan i så fall skulle de vara ute i hagen istället. Hästarna brukar heller inte behöva "tvingas ut i regnet", de brukar tycka om motion hur som.

Det finns bara en anledning att inte rida... det är om jag tror att jag ska frysa ihjäl, o det helt enkelt inte går att hålla tyglarna. Där kommer oftast halkan in också, vilket är lovlig anledning att skippa ridning pga av olycksrisk. En anledning till då... fruktansvärd värme, men då väntar man till kvällen.

Tillägg: Våra hästar går alltid ute, lösdrift året om, de går in i sina boxar om de vill. Vi har varken ridhus elr paddock, det är ut i naturen som gäller.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar