Rida, även fast det regnar?

Sv: Rida, även fast det regnar?

Jag rider också i alla väder. Året runt. Var till och med ute i Gudrunstormen ;)

Det är inget jag skulle blinka och skoja om. Var så goda, ge er ut själva i storm om det är något som lockar, men jag tycker INTE att det är ok att utsätta sin häst för livsfara bara för att man själv känner för det. Det dödar inte att vila en dag, det gör däremot ett träd i nacken. Jag skulle aldrig utsätta min häst för den risken.

Tycker hästen att det är OK att vara ute i ett visst väder tycker jag att man kan rida. Om inte-varför tvinga den? Beroende på hur illa det är och vilket humör man själv är på så brukar jag avgöra hur vidare jag ger mig ut eller ej. Pissregnar det såre smyger igenom även regnrocken blir, iallafall jag, bara sur och bråkig. Kall och sjuk, så får hästen stå sedan ändå. Så jag tycker det beror på både en själv, dagsformen och vilken häst man har :)

Men att ge sig ut i storm eller ordentligt snöoväder samt dåligt underlag. Det tycker jag är respektlöst. Oavsett vad man har för häst.

Jag rider även om det ösregnar. Även fast min häst hatar regn, har visar tydligt med kroppsspråket att han INTE gillar regn.

Om jag är ledig en dag och det regnar på morgonen så väntar jag hellre till eftermiddagen för att se om det slutar, men om det inte gör det så rider jag ändå.
Visst har jag många gånger ändrat om i planeringen så att han får sin vilodag den dagen det regnar, även om jag från början hade tänkt rida då.
Men med tanke på hur hösten/vintern oftast ser ut här nere på västkusten så är det liksom inte mycket att välja på. Min häst behöver motioneras, skit samma om han inte gillar det och matte blir blöt. (Har faktiskt hänt att jag inte haft ridkläder med mig och det börjat regna innan jag ger mig ut. Men man torkar ju igen :p

Jag har blivit bekvämare med åldern. Jag rider när det småregnar, men ösregnar det eller regnar på snedden, nä då ställer jag in. Det blir liksom inget nöje för varken mig eller hästen - jag sitter ihopkrupen i sadeln och svär över dåliga regnkläder, och han kurar ihop sig och går på tvärs och vill bara ställa sig med rumpan mot vinden. Känns onödigt.

Jag rider för mitt nöjes skull, och är det skitväder är det inget nöje att rida. Pållen är en skogsmullepensionär som traskar runt i en stor hage hela dagarna, så honom går det ingen nöd på om han missar en ridtur eller två. Det hade givetvis varit annorlunda om vi hade tränat mer målinriktat, då kan man ju inte låta vädret styra lika mycket.

Nej, det är väldigt sällan jag rider i regn. Kanske lite duggregn kan vara okej...

Anledningar:
JAG tycker inte det är kul att rida i regn
MIN HÄST tycker inte det är kul att bli riden i regn

Jag rider för mitt nöjes skull, och är det skitväder är det inget nöje att rida. Pållen är en skogsmullepensionär som traskar runt i en stor hage hela dagarna, så honom går det ingen nöd på om han missar en ridtur eller två. Det hade givetvis varit annorlunda om vi hade tränat mer målinriktat, då kan man ju inte låta vädret styra lika mycket.

:bow::bow:
precis så känner jag också. (bortsett från att jag inte har en skogsmullepensionär-men min dör inte från en dag ledigt ändå. I vanliga fall tar jag bara en tur i ridhuset istället för ute om det öser ned.)

Om hästen faktiskt tycker det är jobbigt med regn, så tycker jag att man borde strunta i det.
Själv har jag inget problem med regn men min medryttarhäst avskyr det, speciellt när det regnar som det gör här, piskande och snett underifrån typ...

Om man själv blir irriterad av regnet så kan det pajja ridturen det med, sitter man och är sur och stör sig däruppe kommer det inte bli trevligt för hästen heller.

JAG tycker inte om att rida när det regnar, därför brukar jag stå över. Inte för hästens skull utan för min egen.

Min ponny är gammal och tjurig och dessutom pensionerad. Jag vet bättre än att ge mig ut i hällregn med honom, han är arg i flera dagar efteråt. Det är inte värt det. Men eftersom han bara promenadrids gör det inte så mycket om det blir ett par vilodagar. Är det "skånevinter" (dvs ösregn sex månader i sträck) får han vintervila, inte mer med det. Han går på lösdrift och håller sig i god form även om han vilar.
Snö, däremot, älskar vi! Så den här vintern har det varit roligt! :D

När vi tävlade reds han sex dagar i veckan oavsett väder. Men då stod han uppstallad och då är det ju annorlunda.

Ut och rid! Självklart finns det dagar när man som ryttare absolut inte vill ut och rida i regnet, men såna dagar kommer ju även när det är solsken ute.

Min häst fullkomligt hatar när det blåser och regnar ute samtidigt, hon är känslig om öronen så dagar vid riktigt ösregn/storm så får hon vila, arbetet ger inte speciellt mycket ändå isåfall.

Det är faktiskt ganska mysigt att rida ut i skogen och galoppera av hästen när det regnar ute, man behöver ju inte bara sitta och traggla på ridbanan då! :D

japp då va det där med kläder och hästar. Har ni någon sin sett att man ställer in en travtävling på grund av vädret? nää skulle väl tro det så det är bara att bitaihop och ge sig ut och göra det man ska göra fasst visst det tar imot men det skiter ju djuren i. Och Ilini har du pravat med öronkappa som man har på travhästar? det funkar även vid ridning tro mig vi har provat :)

*knapplån*

Om det inte strider mot några reklamregler, tips på bra regnridkläder ? :)

kl
jag har inget ridhus men grannen har en km bort^_^så när det regnar/snöar/blåser/är mörkt så rider jag dit och tränar. grannen själv har 100m till ridhuset och då det regnade så mycket i vintras så red de inte på 4 dagar blev bara nån longering en dag, själv så red jag till ridhuset då varje dag. hade regnkläder och regn täcke på hästen över sadeln. om det regnar mycket en dag så kan hästen gott vila i hagen, men om det är flera dagar så får man klä på sig^^.

alla regn kläder som håller vätan ute och inte blir klumpiga^.^
har ett ställ från kyra k som är lite halv bra. men då jag bara rider till ridhuset så tar jag av mig allt när jag tränar. det går inte att rida i jacka och överdrags byxor enligt mig:D

Jag skulle kanske inte göra det NU (även om jag är ute i de flesta väder men inte i farliga situationer), men nuvarande hästar, men det fanns en anledning.

Det var morgonen efter den värsta natten, så det stormade väl inte så träden välte just då.
2 anledningar: hästen hade haft en skada som gjorde att dte blev grymt stel och fick ont av att inte mjukgöras/ridas dagligen, året innan hade han 3promenader + massage och stretching VARJE dag. Här hade jag minskat ner och red en gång om dagen. Var så j*vla rädd att den skadan skulle komam tilbbaka så vågade aldrig låta honom stå. (i hagen felbelastade han benen så där fick han inte den motion han behövde)

2a anledningen var att vi vaknade upp och hade 10 träd rakt över staketen i den minsta hagen, 10 träd som behövde sågas bort för att få upp trådarna, och denna häst Ble vöfrbannad av att stå inne längre än till 8 på morgonen och var väl mer eller mindre nära att riva hela stallet.
DÄRFÖR togs han ut.

Visst borde man ha gjort/vant hästen att vara inne etc etc. men dte var en före detta problemhäst som hade varit portad från många stall men trivdes ändå bra efter att vi flyttade och byggde eget stall där allt var lungnt och han fick sina rutiner.

Nuvarande hästar skulle klara att stå inne med hö i ett sådant läge, men han gjorde det inte DÅ.

Då hästen hade en såpass dålig hälsa kan jag förstå ditt val. Bara du höll dig borta från riskområden. Ursäkta mig för den hårda tonen :)

Haha men hallå. Hästar som inte blivit bortskämda och daltade med alltför länge brukar uppskatta att det regnar. Själv älskar jag regn, så självklart rider jag ändå! Fast lite jobbigt är det ju om hästen är blöt när man ska sadla eller rida barbacka.

Det är sällan sånt oväder att det inte går att rida anser jag. Om det blåser och regnar på tvären så man nästan tappar andan och hästen är märkbart frustrerad kanske man kan göra nåt annat men annars gör lite regn varken till eller från anser jag. Red på ridskola i många år utan ridhus. Ridläraren ställde in min lektion en enda gång under dom åren och då pga snöstorm.

Man får klä sig efter väder. Och är det inte träningsväder kan en tur i skogens vara alldeles utmärkt, där är det ju lite lä.

Nu rider jag sällan med sadel numera men är ganska noga ändå med torr rygg. Om hästen är blöt n'r man tar in den tar jag fram en handduk och gnuggar och borstar med fokus i sadelläget där det är viktigast att hästen är torr. Ruggar upp pälsen så att den torkar snabbare. Sen borstar jag av resten och efter det borstar/torkar jag ner pälsen i sadelläget igen.Tar inte lång tid att torka den lilla plätten där man ska sitta.

Senast ändrad:

kl

Regn är ok men jag brukar dra mig för att rida när det är extremkallt.

Jag fryser och spänner mig hästen spänner sig för den tror något ska hända och det blir inte roligt för någon av oss.

Har ett bra regnställ från tenson eller inte jag direkt utan sambon :angel:
Men jag vill inte ta mitt egna till stallet för det är svindyrt :grin:
Dock kan han muttra lite ibland att det luktar häst om jag inte hunnit tvätta det.

Regn är ok men jag brukar dra mig för att rida när det är extremkallt.

Jag var faktiskt ute en hel del den här vintern, när tempen låg på -15 sisådär. Med termobyxor, tredubblatröjor och ländtäcke på hästen så gick det helt ok att rida på i alla gångarter :laugh:. Händerna, tårna och ansiktet är svårast att skydda.

För min del räknas nog detta som extremkallt, har aldrig ridit i under -17. Men det eviga regnandet och all leran under hösten var ännu värre...blev nästan knäpp tillslut. Lera överallt, Gah!

Nja extrem kallt för mig här i mörka småland är runt -25 grader i -15 rider jag fortfarande.
Dock skulle jag nog kunna få jobb som michelingubbe om någon såg mig pga alla kläderna jag tar på mig :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 179
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter