Rida, även fast det regnar?

R

Recole

Hello =D,

Jag har tänkt på det här med hösten och då det jämt regnar, lite tråkigt enligt mig x'D.
Men så tänkte på det här med ridningen.
Om man INTE har ridhus, tycker ni fortfarande att man ska tvinga ut hästen i regnet?
Eller låter ni hästen ta det lugnt i boxen?

Jag känner många som inte rider när det regnar, och några som tycker att man ändå ska ut i ovädret. Vad tycker ni??

Sv: Rida, även fast det regnar?

Jag att ryttaren tycker det är jobbigare med regnet än vad hästen gör :o . Iallafall jag tycker det är jobbigt att rida i oväder, hästarna verkar inte bry sig om det inte är riktigt ruskväder med blåst.

Men jag försöker tvinga ut mig ändå, de måste ju motioneras!

Alltså en dålig höst/vinter kan det ju i princip regna flera veckor i streck, ska hästen vila då? Nä, på regnkläder och rid!

Jag tycker..... Att det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. :)

Man låter ju inte direkt hästen stå inne hela dagen för att det regnar, så varför skulle man inte kunna rida den när det regnar??

Har ridit ut mina hästar i regn, även i spöregn, många gånger, och de har inte farit illa av det, tror de skulle ha mått betydligt sämre av att tvingas stå varje gång det regnat.

Jo, men det är nog det jag också tycker är bäst, att liksom slänga på sig ridkläder och sticka ut =)
För ni har säkert rätt i att hästen knappast mår bättre av att stanna och vila i flera veckor x'D

Vi är ute i ur och skur! På med de rätta kläderna så får det gå! Kanske inte lika underbart i ösregn som i vårsol men va fasiken!
Laddar just nu för att ge mig ut i kallt vårregn!

Min förra häst var faktiskt inte alls särskilt road av att bli riden i regn. Okej när det småregnade eller kom skurar men riktigt ihållande regn tyckte han inte var kul. I hagen kan de ju välja hur de ska stå så att regnet inte kommer rakt i ansiktet men när man rider så finns ju inte det valet längre så min häst blev ganska seg och ovillig.

Som motsats kan jag ta min hund som älskar alla väder, där är det snarare jag som bromsar och tar oftast inte lika långa promenader när det regnar. Så jag tycker att man får se mycket till hur man själv och hästen fungerar.
Är det dock ihållande under en lång period så får man väl både som häst och människa tvinga sig ut så att man håller igång.

Jag tycker att det suger att rida i regn men jag gör det ändå :D
Har inger ridhus utan bara vanlig ridbana & jag har inte märkt att min häst lider av att vara där, haha. Vet inte vad för sorts underlag vi har men det drar iaf inte åt sig så mycket vätska så oftast kan jag träna dressyr ändå. :)
Eller skogsrunda, är det mycket träd blir man ju inte så blöt :D
Alltså, jag kan ju FÖRSTÅ att folk inte rider när det ösregnar, men jag gör iaf det :p

Såklart kan du rida i regn! Det vore svårt annars i detta blöta land... :) Jag slet ut ytterligare ett par regnbyxor i höstas, de är inte gjorda för att ridas i men jag föredrar att köpa nya före att bli helt blöt på benen.

Om hästen blir grinig av regnet så lär du märka det, men jag upplever det som att hästarna reagerar mer på kraftig blåst än på regn.

Hahaha! x'D
Jag blir imponerad av hur många som ger sig ut i ur och skur! <3 Ni blir mina idoler 8D ^^
Jag verkligen hatar regn, men jag antar att man får offra sig för hästen skull x'D<3

Jag står med tillgång till ridhus så jag är kanske inte kvalificerad att svara men:

Nej, jag rider inte ut i regn (ett väldigt lätt duggregn är ok, men inget ihållande).
Anledningar:
*Hästen vill inte bli riden i regn
*Jag vill inte rida i regn
*Jag vill inte använda sadeln i regn, då den kan bli förstörd

Jag vet att det kan regna jättemkt på hösten, därför kommer jag aldrig stå där det inte finns ridhus ;)

Sadeln blir knappast förstörd i regn, bara man är noga med att vårda den efteråt (inte lämna den blöt t.ex), och om man är extra rädd om sadeln kan man ju alltid rida med ett täcke över den, så skyddas häst + sadel...

:eek: *småchockad av frågan*

Har aldrig stått uppstallad där det finsn ridhus så JA jag rider i regn, jag rider i snöoväder, jag rider i storm, och ja jag var ute i gudrunstormen också.

och senast häromdagen tränade jag teknik/WE i halvstorm och en tunna kom blåsande på oss (lätt tunna, han skadades INTE)

Har inte ens gruspaddock på gården, har gräspaddock, är det blött blir det stallplan elelr skogen. eller rida längs med trafikerad väg till grannens paddock.

av 9 hästar i min ägo har jag haft en som ogillade regn skarpt. de flesta har inte brytt sig, såvida det inet sådär storm-regnblåser i sidled då kan vi alla tycka det är jobbigt och träningen blir meningslös.

Ni som ALDRIG rider i regn, hur gör ni och hästarna om ni tävlar på sommarhalvåret/utetävling och det ösregnar?
*inget ont menat, bara nyfiken*

Jag rider oavsett väder :idea: Enda gången jag avstår är om det är snöstorm så man inte tar sig till stallet, annars rider jag i det också.
I somras tog jag o hästen en två-timmars ridtur o kikade på nya vägar medan regnet fullständigt HÄLLDE ner hela tiden! Gäller att ha bra kläder :D

Regn i sig är inget som stör mig, det är bara att packa in sig i regnkläder så går det precis lika bra att rida ändå. Har varit hästägare sen 1996 och aldrig haft tillgång till ridhus. :p

Det jag är lite mer gnällig med, det är om det blåser samtidigt. Hästen gillar verkligen inte när regnet piskar i sidled och han blir riktigt tjurig då. Vilket inte leder till nån bra ridtur för varken mig eller honom. Likadant snö som "faller" horisontellt, det är inte så kul att rida i. Men annars är det inte mycket som stoppar oss. :D

Så länge det inte blåser storm och regnar på tvären så ger vi oss ut. Stormar det så gillar den ena hästen inte det och vill bara vända hem och eftersom han har lite känsliga ögon så får han som han vill.

En ordentlig ridregnrock bara så klarar man de flesta oväder.

klart man kan rida när det regnar, snöar, blåser etc, kläder efter väder helt enkelt.

jag rider i alla väder, bara jag har bra kläder.

Min gamla häst tyckte det var helt okej att vara ute i de flesta väder, men när snön kom horisontellt så var det inte roligt och han tokprotesterade och vände hem. Jag hade inte så mycket att säga till om så vi gick hem till stallet, men det är nog enda gången han har protesterat mot vädret..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 179
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter