Sv: Rid-inspiration
Ibland behöver man helt enkelt ett break, både ryttare o häst. Om ni redan försökt med detta, och du känt så här en längre tid, och din tränare inte kna hjälpa dig att hitta inspirationen, då tycker jag du ska prova att byta tränare.
Jag har känt som du, till och från, ofta. Kännt mig helt värdelös och inte velat eller orkat någonting och det har blivit en negativ spiral som påverkat hästen, vi har tappat glädjen. Det händer fortfarande att det blir så, men inte lika djupt, och inte lika ofta.
Jag har hittat världens bästa tränare, som alltid finns där, särskilt när jag känner så. Hon är där o peppar o peppar, o hjälper mig på olika vis för att jag ska hitta gnistan o motivationen igen. Ibland innebär det att vi har avsutten träning (kollar på min ridning, främst från tävling, på film) och går igenom konkret vad jag behöver jobba med, och jag får se det själv, och får se att jag faktiskt inte är så kass som jag tror. Djupare analyser än när jag sitter till häst liksom. Nån gång har det bestått i att hon, när jag varit riktigt down o knappt velat rida alls för det bara kändes pesttråkigt, har ridit min häst o hjälpt mig att lossa honom lite, och jag, dels har fått se att min häst faktiskt kan och att han inte är så värdelös som det ibland känns som, sen har jag fått sitta upp och rida, helt kravlöst, och har fått slippa den "jobbiga biten" av ridningen, och fått glida lite grann.
Mest av allt är det dock att hon bara finns där som mitt bollplank, alltid när jag behöver det. Oavsett om jag funderar över småsaker, eller om jag är glad när det funkar, eller om jag är jättedeep down när ingenting fungerar, så är hon där, lyssnar, peppar o ger råd. Det är GULD värt för mig! Efter 7 sorger o ännu fler bedrövelser med hästarna de senaste två åren (oflyt med det mesta, skador bl a), så har jag många gånger varit på väg att ge upp. Hade jag inte hittat henne så hade jag förmodligen gjort det också.
Oj, vad långt det blev.. Mitt tips är helt enkelt, prova att rida för nån annan tränare, o se om du kan hitta tillbaka till glädjen igen! Lycka till!