Rid-inspiration

BernT

Trådstartare
Vad gör ni när ni känner att ni bara fastnat i ridningen och inte hittar något flyt igen?
Jag känner mig så kass och usel just nu, jag kan inte rida och jag kan definitivt inte skola min häst.
Jag vill åka och jobba hos någon i ett halvår och få inspiration, hjälp och utveckling, men jag går ju i skolan =/
Åhh jag vill bara sluta rida, det vore enklast.
Rider för instruktör minst 1gång/vecka och det är ingen travhäst.

Senast ändrad:
Sv: Rid-inspiration

Då ringer man efter en instruktör som kan ge dig lektioner. Jag lovar, inspirationen kommer tillbaka då.
Vad är det för häst du ska skola om? Travare?

Men hallå, självklart rider jag för istruktör. Minst 1gång/vecka.
Nej det är ingen travhäst. Det är en grön häst som ska vidareutbildas bara.

Jaha, men hallå, det kan väl inte jag veta:angel:
Ja då vet i skutsingen:rofl: Sluta att kräv så mycket då, rid i skogen ett tag istället.

Neej det är värdelöst att rida i skogen, och på anläggningen jag står på finns 0 ridvägar.
Visst det är kul att dra ut i skogen ibland, men jag vill ju utvecklas och bli bättre!
Jag har fått höra av flera ''kändisar'' att jag har talang, men det har jag inte märkt själv :p

Då är det bara att ta tag i det isf. Vill du utvecklas så ge inte upp, den dagen det går bra så kommer säkert lusten tillbaka igen.

vet hur det känns är i precis samma situation:( ny häst och som ska omskolas..varit galopör förut..ibland tryter inspirationen men sitt och tänk efter varför du valt hästen och varför du rider :) och lägg ner kraven och se framstegen i stället inte alltid så lätt men man måste försöka :bump:

det är finns alltid sämre perioder och så är det ju bara, kan inte gå upp utan att gå ner eller stå still :angel:

ha inte så höga krav på dig själv helt enkelt ,slappna av och ha roligt. gör inte det som känns jobbigt, gör det som du vet att du och din häst har lätt för. exempel: om skänkelvikningen går jättedåligt och känns jättesvår denna gång så kanske man helt enkelt ska ta en paus o göra det som du vet att ni kan. tempoväxlingar, bakdelsvändningar osv osv.
man kan ha "rid-svackor" ibland. ena gången går allting underbart jättebra men så kan det vända och det känns som det inte kan gå sämre. men det får man kämpa sig igenom och när man gjort det så lovar jag att det känns jättebra. :)
jag brukar släppa alla tankar på dressyr när det inte går bra och bara rida ut i skogen o slappna av, lr ta fram lite bommar/hinder o hoppa lite istället. det tycker både jag och hästen är jätteroligt och samtidigt enkelt, då har vi inga krav på oss själva.
kanske det funkar för dig också?

Carreau: Jag valde den hästen för att jag var ung och dum och inte visste bättre ;)

dezir:
Jag har kännt såhär i typ 6 månader, hästen är duktig och kan hoppa, det är dressyren som är svagheten. Eller min svaghet jag kan inte ens göra ett snyggt byte längre, och då är det illa.
Jag kan inte heller skolorna, för jag har inte ridit dem på flera år, hur ska jag då kunna lära min häst.
Jag har tränat på detta med instruktören, men min häst bara går emot, men såfort någonannan försöker så går han asbra = jag känner mig värdelös.

dezir:
Jag har kännt såhär i typ 6 månader, hästen är duktig och kan hoppa, det är dressyren som är svagheten. Eller min svaghet jag kan inte ens göra ett snyggt byte längre, och då är det illa.
Jag kan inte heller skolorna, för jag har inte ridit dem på flera år, hur ska jag då kunna lära min häst.
Jag har tränat på detta med instruktören, men min häst bara går emot, men såfort någonannan försöker så går han asbra = jag känner mig värdelös.

som jag sa så kanske du måste släppa kraven på dig själv. det ska ju vara roligt att rida, man ska inte känna sig värdelös när man sitter på hästryggen. gör sånt som ni tycker är kul ett tag och smyg in lite dressyrövningar ibland. då kanske det blir roligare igen?

om du har möjlighet så kanske du kan öva på skolorna o de du vill bli bättre på, på någon annan häst som kan fungera som läromästare. då kanske det går bättre, du lär dig hur du ska göra och kan överföra det till din egen häst. och eftersom du gjort det en gång i tiden så kanske du bara behöver friska upp minnet lite, med en häst som svarar när du gör rätt. alltså att du koncentrerar dig mer på dig själv än på hästen, som du kanske gör i din egen hästs fall. ;)

du kan ju även prata med din instruktör om detta, om hur du känner osv. på så vis kanske h*n kan komma fram till en lösning som passar er båda? med tanke på att h*n känner er bra (antar jag). om du inte redan gjort detta förstås.
prova att byta instruktör också, bara för en gång. alla människor lär ut olika och du kanske lär dig lättare på någon annan tränares sätt att lära ut?

oj de blev lite rörigt, ursäkta är trött... :angel:

hade en period för något år sen då INGET funkande, var som att allt man försökte lära sig rann ut ur öronen lika fort.. tog en paus, red nångång då och då mest ut i skogen. och sen när jag började igen att rida för instruktör så funkade allt så oerhört bra... tog ett tag att låta allt man försökte lära sig sjunka in, man blir så frustrerad då det känns som om man står o stampar på samma ställe och aldrig tar sig framåt. när jag pausade nåra månader släppte alla spänningar,frustration,krav osv och nu är det frid och fröjd att rida igen:)

försökt sänka kraven lite, och försök bli lite mindre självkritisk och ha sån prestationsångest, kan vara så att du gör något omedvetet, om det nu verkligen är så att han bara stretar emot när du rider som du säger, eller om du bara lägger märke till det som går dåligt under dina ridpass istället för att strunta i allt det och istället tänka på allt positivt :)

jag hade själv en såndär period för ett tag sen, jag kände mej urusel och tänkte varje dag, fyfasen jag kan inte rida jag suger på det här, allting gick ju egentligen jättebra, men jag själv la bara märken till minsta lilla sak som inte gick perfekt. det här var väl för ungefär 1 månad sedan, vi hade slutspurt i skolan = masssa prov, betygen skulle snart sättas och jag var bara inne i en period då jag tyckte att jag sög på allting och jag blev stressad av skolan, nu har jag kommit ur den perioden :bow: sänkt kraven på mej själv lite och alltind går kanon.

Vet inte vad jag ska ge dej för tips för att få inspiration, men en sak som jag tror är väldigt viktigt är att tänk på dom positiva sakerna, haka inte upp dej på om ett byte inte funkar perfekt osv. jag tror det är då man blir stressad och sen för över det undermedvetet till hästen.

Tänker du positivt och att ni är bäst, så kommer hästen bli positiv och gå bäst :)

Go girl! :banana: bara kämpa på så släpper det :bow:

Kanske du och din häst behöver en paus ett tag? Speciellt unga hästar kan behöva vila lite då och då för att smälta in saker och ting. När man sedan sätter igång igen verkar de förstå allt som inte fungerade för fem öre innan :D

Ta ett brejk, ta det lugnt och ha inga större krav. Sätt upp små mål och ambitioner med vad som ska bli bättre vecka för vecka. Bara pytte små mål som ni lätt när upp till, gör det enkelt alltså. Ta ett brejk ett tag bara kanske och bara skritta ut i skogen för att rensa hjärnan lite hos både dig och hästen. Oftast om man tar det lugnt och tar en paus får man mer motivation tillbaka och känner att man verkligen vill satsa igen (om man är mer inriktad mot träning/tävling).

Om inte din tränare kan ge dig inspiration så kanske du skulle prova en annan tränare? Det kan hjälpa.

Ibland behöver man helt enkelt ett break, både ryttare o häst. Om ni redan försökt med detta, och du känt så här en längre tid, och din tränare inte kna hjälpa dig att hitta inspirationen, då tycker jag du ska prova att byta tränare.

Jag har känt som du, till och från, ofta. Kännt mig helt värdelös och inte velat eller orkat någonting och det har blivit en negativ spiral som påverkat hästen, vi har tappat glädjen. Det händer fortfarande att det blir så, men inte lika djupt, och inte lika ofta.
Jag har hittat världens bästa tränare, som alltid finns där, särskilt när jag känner så. Hon är där o peppar o peppar, o hjälper mig på olika vis för att jag ska hitta gnistan o motivationen igen. Ibland innebär det att vi har avsutten träning (kollar på min ridning, främst från tävling, på film) och går igenom konkret vad jag behöver jobba med, och jag får se det själv, och får se att jag faktiskt inte är så kass som jag tror. Djupare analyser än när jag sitter till häst liksom. Nån gång har det bestått i att hon, när jag varit riktigt down o knappt velat rida alls för det bara kändes pesttråkigt, har ridit min häst o hjälpt mig att lossa honom lite, och jag, dels har fått se att min häst faktiskt kan och att han inte är så värdelös som det ibland känns som, sen har jag fått sitta upp och rida, helt kravlöst, och har fått slippa den "jobbiga biten" av ridningen, och fått glida lite grann.
Mest av allt är det dock att hon bara finns där som mitt bollplank, alltid när jag behöver det. Oavsett om jag funderar över småsaker, eller om jag är glad när det funkar, eller om jag är jättedeep down när ingenting fungerar, så är hon där, lyssnar, peppar o ger råd. Det är GULD värt för mig! Efter 7 sorger o ännu fler bedrövelser med hästarna de senaste två åren (oflyt med det mesta, skador bl a), så har jag många gånger varit på väg att ge upp. Hade jag inte hittat henne så hade jag förmodligen gjort det också.

Oj, vad långt det blev.. Mitt tips är helt enkelt, prova att rida för nån annan tränare, o se om du kan hitta tillbaka till glädjen igen! Lycka till! :)

en sån tränare önskar jag att jag också hade... hon låter ju toppen. kul för dig :)

När jag känner mig kass är jag skitdeppig, gråter och är nära på att sätta ut annons på hästen :devil: :D
Fast när det går bra skulle jag inte kunna sälja henne för miljoner :love:

kl

till jaa alla :

Vad söta ni är :)
Min tränare ska börja rida min häst och jag ska träna lite oftare, typ 2-3 gånger i veckan, för att kunna gå in lite mer på detaljerna.
Mitt största problem är nog min ambition, jag är alldeles för ambitiös, så har det alltid varit, i allt. Och då blir man ju aldrig nöjd :p
Jag har tänkt lite på om man ska åka på nått läger och ta med hästen och bara ha kul i en vecka. Bra idé kanske?

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar