Rhodesian Ridgeback (ursäkta stavningen)

Tassetass

Trådstartare
Innan någon sätter kaffet i halsen; NEJ, jag tänker inte skaffa hund. ;) Men av orsaker jag inte tänker avslöja riktigt än är jag nyfiken på hur dessa hundar egentligen är och vad för problem som finns med rasen. Nu tänker jag främst temperamentsmässigt. Är det vanligt med lynnesfel och så?

*luddigt*

/Jenny

Sv: Rhodesian Ridgeback (ursäkta stavningen)

Nu känner jag mig dum, men jag begriper ingenting av det där :o Kan väldigt lite om hundar nämligen. Tycker om dem, men begriper mig inte på dem. :D

Okej, nu fattade jag kanske, tror jag. *tänkt lite* Har däremot inte särskilt stor koll på labbar. ;)

Man kan kolla att är den en stor stapel (t.ex. nyfikenhet) så har hunden mycket nyfikenhet, är det en liten stapel så har hunden lite av det. Och så kan man kolla på allt som står där. Har hunden en stor stapel på rädsla så är den rädd, har den en liten stapel på rädsla så är den inte rädd. osv.

Jag tycker bara att det är så lustigt att de är så olika varandra som två hundraser nästan kan bli!! :bump:

Okej, men det förklarar ju faktiskt en del.

Är granne med en RR som jag misstänkt haft något seriöst fel (förutom människan i andra änden av kopplet då). Blev anfallen och omkullslagen för ett tag sen efter att ägaren släppt fram hunden till mig som börjar toknosa på mig eftersom jag har katt. Jag sa bara hej till hunden varpå den skäller och slänger sig mot mig. Blev inte biten utan tog mig bara upp och pilade därifrån medans ägaren skrek åt hunden.

Att ägaren är det största felet har jag som sagt redan förstått (att man inte fixar en skällande hund genom att skrika åt den fattar till och med jag som inget vet om hundar), och det verkar som att ägaren - med tanke på hennes beteende - valt sämsta tänkbara ras... :(

Kanske inte så mycket med rasen att göra. Den är nog bara ouppfostrad och då spelar det inte så stor roll vad det är för ras. (Jo storleken då...) Det skulle nog varit ÄNNU värre med en översocial ras!!

Rasen kanske inte är så översocial, men hunden verkar inte direkt vara av den där blyga sorten. Hundar brukar inte rusa fram till mig men hon var på mig direkt. :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 285
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 546
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 494
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar