Revirbildning?

S

SusanneO

Hej alla med fler katter än en!

Katten bildar ju revir. Vad jag läst så blir lägenheten kattens revir om man har dem i lägenhet, huset om man bor i hus, och har man dem ute så bildar de olika stora revir beroende på om det finns grannkatter och hur goda jaktmarkerna är. Men hur fungerar det när man har flera katter? Delar de revir eller delar de upp reviren? Alltså blir lägenheten/huset gemensamt revir eller tar katterna olika delar av lägenheten/huset och skapar sig egna små minirevir? Hur har era katter gjort?

Sv: Revirbildning?

Jag har två katter, en kastrerad hane och en fertil hona som går på p-piller i väntan på nästa kull.

Vi har en trevånings villa med tomt, som katterna har som gemensamt revir. Honkatten är väldigt dominant, men låter ändå hanen vistas i hela huset. De använder delvis samma sovplatser, men honkatten ligger oftare med oss i sängen och hankatten har en elementsäng som hon inte gillar alls.

Honkatten går sällan utanför tomten, men hanen har ett mycket större revir.

När det kommer främmande katter in på tomten, hjälps de åt att försvara reviret, även om hanen får göra det mesta jobbet.

SusanneO skrev:
Hej alla med fler katter än en!

Katten bildar ju revir. Vad jag läst så blir lägenheten kattens revir om man har dem i lägenhet, huset om man bor i hus, och har man dem ute så bildar de olika stora revir beroende på om det finns grannkatter och hur goda jaktmarkerna är. Men hur fungerar det när man har flera katter? Delar de revir eller delar de upp reviren? Alltså blir lägenheten/huset gemensamt revir eller tar katterna olika delar av lägenheten/huset och skapar sig egna små minirevir? Hur har era katter gjort?

Hos oss har 4 kastrerade hankatter delat upp det stora reviret i mindre bitar, de jagar på varsitt ställe, men kommer en främmande katt in hjälps alla åt att jaga bort den :)

Alla katter ær olika!

I mitt førældrahem fanns en charmig kattfamilj, två halvsyskon och en dotter till den ena. Dom tre sov gærna ihop, tvættade varandra i nacken och var de bæsta vænner.
Skuttan var nog mer uppe i hø´t æn dom andra och jagade, Mirja avskydde att vara inne hos korna... men det handlade inte om revir!
Då jag blev vuxen fick jag først Nisse, en liten rød-vit bonnis som jag
kastrerade. Tre år senare kom min førsta skogis, Morissa.
Nisse hade inga problem med att acceptera henne, men då hon blev
vuxen och fick sin førsta kull så kørde hon bort honom! Han slog sig
ned i en grannladugård tills ungarna flyttat ut.
Hon var jættestor før att vara honkatt och fick sitt namn just før att
hon hade hett humør. Hennes dotter Såfin som ær min enda katt
nuførtiden ær mer lagom, hennes revir ær ca 300m i dm och hon morrar åt grannkatterna men struntar i om dom bara passerar tillfælligt. Hon vill inte ha kattsællskap i stugan, tar jag in en unge blir hon farlig. Så dom ær verkligen olika, det ær bara att acceptera.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 670
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar