Retrievertråden

Haha, ja, det finns ett gäng :D
Man kan använda vilken som. En 210 1/5 är en klassisk ”spanielpipa”, men det är flera som kör den på retriever också. 211 1/5 är en väldigt vanlig retrieverpipa. Den har lite längre räckvidd och tål starkare blås innan den skär igenom. Den finns även i en uppdaterad version som släpptes alldeles nyligen, ”Alpha”. Den har en klarare ton och är mer behaglig att blåsa i, tycker jag.
Sedan finns också 212, som kallas för ”field trial”-pipa. Den har längst räckvidd, men skär igenom vid låga toner.

Jag har två pipor just nu, en 212 och en Alpha 211 1/5 :) Körde länge på bara 211 1/5, men nu tycker jag mer om 212 när det blir lite längre håll. Så beroende på avstånd, använder jag olika.
Hur funkar det att köra olika pipor vid inlärning? Jag antar att man lär in en först, men är det bara att byta sen?

Hur funkar det att köra olika pipor vid inlärning? Jag antar att man lär in en först, men är det bara att byta sen?

Ja, jag bytte bara rakt av :)

Har även testat 212:an lite på Floyd nu, och honom har jag bara kört på 211 1/2 tidigare. Det verkar funka att byta rakt av på honom också 😃

Äntligen är boken här :love: har läst litegrann och redan fått en helt annan förståelse :)

Vad har ni för signaler med visselpipan för olika moment(stanna, hit osv)? Det står i boken att det är bra när man ger valpen mat att blåsa i visselpipan, låter ju smart. Antar att det är hit-signalen man ska ge då?

Snabba, pip pip pip efter varandra är Hit
Ett långt blås är stanna (på settrarna ligg eller sitt)
Ett snabbt är att man ska gå loss men nu har jag inte lärt in pipa på Knut än.

Handsignaler kör man även med.
Öppna armar åt sidorna, Hit
Hand rakt upp, ligg/sitt

Snabba, pip pip pip efter varandra är Hit
Ett långt blås är stanna (på settrarna ligg eller sitt)
Ett snabbt är att man ska gå loss men nu har jag inte lärt in pipa på Knut än.

Handsignaler kör man även med.
Öppna armar åt sidorna, Hit
Hand rakt upp, ligg/sitt
Tack :)

Äntligen är boken här :love: har läst litegrann och redan fått en helt annan förståelse :)

Vad har ni för signaler med visselpipan för olika moment(stanna, hit osv)? Det står i boken att det är bra när man ger valpen mat att blåsa i visselpipan, låter ju smart. Antar att det är hit-signalen man ska ge då?

Härligt 😃

Jag har flera snabba i rad som inkallning - lätt att förlänga om de inte riktigt vill lyssna.
Stopp - en kort snabb med tryck i
Närsök tight - flera halvkorta signaler, lite fågellikt
Närsök vanligt - klassisk närsökssignal > tu-tu-u

För dirigeringar använder jag ”go back”.
För markeringar använder jag något från stamtavlan, ”Wish” på Louie och ”Break” på Floyd.
För höger använder jag ”get on” för vänster ”away”. För rakt bakåt har jag ”go back”.

Jag har fått ett erbjudande om att åka över till UK och hänga med på tre träningsdagar på fågel i höst. Jag var över förra sommaren och tränade och det var ju magiskt, så jag är otroligt sugen på att tacka ja.
Jag har fått några dagar på mig att tänka och fundera…

Jag har fått ett erbjudande om att åka över till UK och hänga med på tre träningsdagar på fågel i höst. Jag var över förra sommaren och tränade och det var ju magiskt, så jag är otroligt sugen på att tacka ja.
Åk! Du kommer ångra dig annars! :D
Hur troligt är det att du får fler liknande erbjudanden? Tänker att det borde spela in lite i avgörandet.

Åk! Du kommer ångra dig annars! :D
Hur troligt är det att du får fler liknande erbjudanden? Tänker att det borde spela in lite i avgörandet.

:D
Helt ärligt är det väl inte otroligt - det finns många som åker över osv, men absolut - det regnar ju inte in erbjudanden!
Jag tänker ju mig en valp i vår och då blir det ju kanske ingen resa på något år sedan… jag får räkna lite på det 💸

Förra sommaren var du med Louie med va?
Åk om du har råd 😁

IMG_3908.webp

Håller på att träna in inkallning med visselpipan. Har med den ut och när han självmant är påväg till mig så visslar jag och ger godis när han är framme. Han drar på fullt ös efter jag blåst i visselpipan 😅 Så roligt med en lättlärd valp

Har också tänkt prova drag med Toke i framtiden :D vet dock inte om jag vågar sätta mig på en cykel bakom, kanske inhandlar en kickbike istället 🙈
Ja jag funderar på om detta kommer bli hållbart 😅🙈 ska kolla efter en kickbike med men vi börjar med att han springer lös bredvid nu. Han ska byggas upp sakta.

Mina vuxna damer är iväg en gång i veckan nu under sommaren och hjälper till att hämta fåglar på en gård i närheten. Den äldre är med som backup men annars får den yngre ta det största ansvaret. Hon är så duktig och en klippa på de skammade.

Valpen har hunnit bli 12v och är hittills allt jag vill ha. Klok, energisk men med ett "grundlugn". Vi jobbar enbart på relation, inkallning och viss impulskontroll just nu. Igår tog hon sina första simtag när hon var och plaskade i sjön och plötsligt insåg att hon inte bottnade längre. Skräckblandad förtjusning. :p

Hemma och landat efter träningsveckan. Hunnit vila lite, och träna igen :D
Vi har fått massvis med information om vad vi behöver träna på och vilka pusselbitar som behöver förstärkas.
Fokus den närmsta tiden kommer vara;
- närsök med minimal vittring, typ gräva ner bollar dagen före träning alt rena tomsök
- raka back efter stopp, framförallt vid terrängskiften
- linjer på vatten
- mer markeringsarbete! Vi har lagt mycket energi på våra linjer, och glömt bort markeringarna lite. Skärpning på det.

Hur går det för er andra, både ni med vuxna hundar och valpar? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 180
Senast: Linda_A
·
Hundträning Snart nyår och behöver förbereda min numera fyrverkerirädda hund. Är det någon här som testat Thundershirt? Hade det någon effekt?
Svar
5
· Visningar
330
Senast: igbest
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Pilot
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 178
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama