retriever vs retriever

Sv: retriever vs retriever

Jag röstar på labbe! Kanske inte lika flashiga som goldens på lydnadsplanen men jag upplever dem som stabilare och att de har mindre stress i sig. Sen är det klart att det går att tävla lydnad med dem om man bara vill!

Denna tävlade jag elit med. Han var betydligt hårdare än genomsnittslabben.
FF.jpg~320x480

KL

Nu har jag inte läst hela tråden, så frågan kanske varit uppe redan.
Men för mig som inte jagar, men som har intresse av bruksgrenarna och vill ha hund till mer än bara sällskap sas, skulle någon av retriverraserna vara något?
Vilken? Hundvana har jag ju, dock inte ägt någon egen.

Vad säger ni om curly coated retriver?

De curly jag har träffat har varit ganska tråkiga hundar. Men jag vet att det ska finnas roliga varianter. Fast nu jämför jag ju med mina fågelhundar som är av ferrarityp, och det går ju inte att jämföra egentligen. Curly är för mig ungefär som en genomsnittlig golden.

Lena-B : ös på bara! Vill höra synpunkter och tankar från alla håll ; ju mer desto bättre :D

Curlyn är enligt min erfarenhet en stor, krullig sällskapshund som går att träna om man är duktig på att motivera och engagera sin hund. Inget vidare tempo under tassarna.

Edit: Det är även värt att notera att curlyn fäller trots att den är lockig och behöver klippas då och då.

Senast ändrad:

Jag skulle säga att det beror på hur mycket tid du har tänkt lägga ner på din hund, vill du träna mycket kan alla funka anser jag. Sedan är det mycket tycke och smak vilken som passar bäst, alla är föriga och arbetsvilliga om du väljer ur något sånär arbetande linjer (enligt min erfarenhet). Kag har bara träffat en curly coated och den var inte förig för fem öre, snarare som en träbock utan öron, men det är ju bara en ;).

Curlyn är enligt min erfarenhet en stor, krullig sällskapshund som går att träna om man är duktig på att motivera och engagera sin hund. Inget vidare tempo under tassarna.

Edit: Det är även värt att notera att curlyn fäller trots att den är lockig och behöver klippas då och då.

Där håller jag med dig fullt ut!

De curlysar vi har tränat med har förvisso inget vidare roliga förare, men det har varit väldigt svårmotiverande och hundarna har ofta gjort som de själva vill istället för att lyssna det minsta. Vill föraren en sak har hunden tittat upp på dem som om "aha, är du här" för att sedan, i maklig takt, gett dem fingret och gått åt andra hållet :D

"Riktiga" labbar, dvs labbar framavlade för att vara högpresterande jakthundar är förarveka, det måste dom vara. :) Dom måste även ha en viss självständighet men framför allt stor jaktlust.

Jag tror dig, det var bara min erfarenhet av labbarna jag träffat. Men jag tippar på att de flesta av dem egentligen går som DP och inte rena jaktlinjer eftersom de flesta inte jagar utan bara går prov/WT och tränar med hundarna :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 431
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2