retriever vs retriever

tassarna

Trådstartare
Halloj!
Har tankar på att hitta mig en hund, och vet att jag vill ha en retriever då jag vill träna apportering för att ev. Senare starta i jaktprov. Men även träna lydnad, spår och kanske prova på andra grenar med.
Är uppvuxen med flat coated retriever (mina föräldrar hade kennel), så dom har en speciell plats i mitt hjärta, lite risk att bli partisk ;) :D
Men jag skulle vilja höra alla era tankar om dom olika retriever raserna :) (främst tollare, labbe, Golden och flat :) )

Sv: retriever vs retriever

Så här sade en av landets främsta uppfödare när jag frågade om skillnad på ffa golden och labbe (jaktvarianterna men jag antar att det var dem du är intresserad av?):
Labbe är outstanding på jaktbiten, skall du satsa på jakt så är det labbe som gäller.
Är du däremot mer intresserad av bruks och lydnad så KAN en golden passa bättre eftersom de ofta är mer showiga. En annan sak som talar för golden till bruks mm är att jaktgolden ofta även avlas på bruks- och lydnadsmeriter medan de flesta jaktlabbar avlas på jakt, jakt och åter jakt.
Dock finns det labbekennlar som avlar mot jakt + bruks också men de är inte så många.
Labbarna är tidigare utvecklade än golden och har oftast lättare att fokusera och koncentrera sig än golden. Golden har relativt ofta lätt för stress och pip.
Flat är ett osäkrare kort när det gäller jakten, det är relativt få flattar som är riktigt BRA även om undantagen naturligtvis finns. Å andra sidan kan du få en allroundflatte som funkar både till utställning och arbete om du är intresserad av båda bitarna.
Flattarna är tämligen flamsiga och ofta stressiga (om man jämför med labbe och golden) men jag antar att du kan rasen väl :).
Tollarna är lite udda då de till exempel har en helt annan skärpa än ovan nämnda retrievrar. De är också i mitt tycke ofta rätt envisa och egensinniga, har inte alls samma will to please som de andra även om de förstås är mer lättjobbade än raser som inte är avlade för arbete.
De är absolut INTE en mindre, rödare version av golden!!
Det är ytterst få tollare som hävdar sig på jaktprov så om den biten är viktig för dig skall du nog stryka rasen.
Det är en väldigt spretig ras och mentaliteten svajar betydligt på sina håll, stress och pip/skrik är dessutom vanligt.
Man skall naturligtvis ALLTID göra research och kolla föräldrar med mera noga oavsett när man väljer ras men jag tror att en kass tollare är betydligt värre än en kass labbe eller golden...

Håller med i vartenda ord!
Är lycklig ägare till 2jaktlabbar idag och 1tredje bokad :love::love:
Labben är apporteringens Ferrari i mina ögon.

Jag håller i stort sett med Lona, men vill också komplettera med att det inte bara är golden som har nära till stress och pip utan en del labbar (vet inte om det är från speciella linjer/uppfödare men iaf utav de jag går kurser med) har lätt att gå upp i varv och kan bli väldigt pipiga. Men jag antar att det till viss del beror på förarna också :)

Dessutom skulle jag vilja tillägga att golden är lite mjukare och förarveka i jämförelse med labbar. Inte så att det är enorm skillnad, men det märks helt klart att labbarna har något tjockare pannben (på gott och ont)

Och jag tycker tvärtom i frågan, upplever golden lite "träig" i jämförelse med labben. De flesta labbar jag tränar med är väldigt förarveka. Men har ändå ett stenhårt pannben när det gäller uthållighet och mod i apporteringen.
Angående pip och ljud så kan min tik ljuda ibland och ge "startskall" första apporten på jakt. (Oftast på säsongens första jakt som är så jäkla efterlängtad;)) Hon piper dock aldrig eller tjuvstartar på något sätt. Hon ligger platt och still i gömslet men uppenbarligen samlar hon på sej en del inre stress när hon väntar (Mitt fel som fått henne lite het på gröten) Nu går hon inga prov längre så det spelar ingen större roll för vår del om hon ger 1 skall under en hel jaktdag. Men med nästa hund kommer jag lägga mkt mer jobb kvalité istället för kvantitet.. Gör om gör rätt:meh:

Tror många som har pip/skallproblem på sina hundar har skaffat det själv, en hund med mkt nerv är ju lätt att få som en het potatis och då brukar pipen komma.

Håller med dig angående pip och stress. Det är oftast förarens fel, och förekommer inom alla retrieverraser givetvis.

Jag föredrar labbe före dom andra raserna, flat före golden och tollare gillar jag inte alls.

Alla raser (Utom tollare) fungerar utmärkt som hobbyhund inom jakt, med sikte på elitklass och eventuellt ett championat. Alla raser funkar också utmärkt som hobbyjakthundar för vanliga fågeljakter. Alla raser har på ett eller annat sätt visat framfötterna inom jakt, och idag har vi flera otroligt duktiga flat- och goldenekipage som fightas i toppen och får kanonfina resultat varje säsong. Men labbe är ändå det självklara valet enligt min mening. Just med tanke på att dom som lyckas med flat och golden har hållt på i många många år och fått fram champions innan. Dessutom är det väldigt talande att som allra flesta går ifrån iaf flat och över på labbe.

Och viktigast av allt - det finns BRA labbeavel, BRA kennlar som föder fram många många bra hundar. Det finns knappt några sådana kennlar inom flat och golden. Aveln är för spretig (Och kanske finns det för få bra förare som väljer dessa raser).

Senast ändrad:

Det kanske också är beroende på kennlar, hur förarveka hundarna är? Bara en gissning alltså, för på våra träningar är det rätt många hårda labbar (men otroligt duktiga också!) :)

"Riktiga" labbar, dvs labbar framavlade för att vara högpresterande jakthundar är förarveka, det måste dom vara. :) Dom måste även ha en viss självständighet men framför allt stor jaktlust.

Ts: Jag står och funderar på samma frågor som du och för mig lutar det mot labbe! Min mamma kör flat och de är också trevliga men förmodligen lutar det mot labbe för mig!

Squarepants: jag tycker du verkar ha en himla koll både på flat och labbe, har du möjlighet får du jättegärna tipsa om bra kennlar och vilka du anser att man ska akta sig för!

Kan skicka några namn till dig på PM om du vill!

Som en tumregel vill jag påstå att man inte ska köpa en jakthund från en kennel som själva inte jagar! Prov och tävlingar i all ära, men ingenting visar hundens rätta jag bättre än en jaktsituation. Det är också dom uppfödarna som själva jagar och praktiskt använder sina hundar som vet vilka egenskaper hundarna behöver. Flera uppfödare är dessutom jaktprovsdomare. Det är absolut ingen garanti för att hunduppfödningen är perfekt, men kunskap och självkritiskt tänkande går ofta hand i hand. För man vill inte köpa hund från en uppfödare som höjer alla sina hundar och uppfödningar till skyarna, man vill köpa från en uppfödare som är medveten och har förmågan att utvärdera för att förbättra. :)

Får jag som inte kan något om labbe kasta mig in i tråden?
Mina bästa vänner i Ungern föder upp labbar (och fralla) är det lika mycket hälsotester på dom här i landet som där?
Hd,AD,OCD bogled,ögonlysning och något DNA prov,sen här man ju ofta här att det är jakt labbar o det där är utställnings labbar,mina vänners labbar är multiCH mm,men även jakt hundar med flera test(tävlings resultat,mao dubbeltalanger :D
Finns det sådana här med eller delar man alltid på aveln här i landet?

Haft jaktlabbe sen 1989 och har aldrig funderat på att byta ras :D

Mina personliga åsikter om flat är att de är för yviga för min smak och tollare är misstänksamma och lite smålömska. (Jakt)golden har jag ingen direkt åsikt om.

När det gäller pip så kan jag tipsa om senaste blogginlägget som Anders Carlsson skrivit i Carmals blogg (som fö är en bra kennel, dock är inte våra hundar därifrån).

Jag måste ju visa mina skönheter (även om jag gjort det tidigare) :)

IxaoXavi_zps3f7318bb.jpg

Ohh, roligt att läsa det ni skriver! :D

Ravishing: ja, lutar mer och mer åt labbe för mig med. :)
Squarepants: har du lust att skicka några tips på kennlar till mig också? :)

Japp, det är en bra kennel (enligt mig) :)
Ja, visst är de fina!

Senast ändrad:

KL

När jag fastnat för ca ett år sedan fastnat för jaktgolden insåg jag att det var ganska ont om kullar med rent jaktavlade golden och att hitta kullar med föräldrar med meriter på B- eller A-prov, meriterade släktingar och med så många släktingar som möjligt röntgade blev det inte mycket kvar. Att jag dessutom insåg att det var kö av meriterade köpare till dessa kullar ökade inte direkt marknaden för mej...

Tittade i desperation lite på flat, men just var det i alla fall inte många planerade kullar med jaktmeriter. Däremot fanns det jaktlabbar tom på blocket, men jag ville ju ha en golden...

Nu blev det ju inte valp, utan en lite äldre hund och skulle jag skaffa en hund till för jaktprov är det inte omöjligt att det blev en labbe. Det jag sett på jaktträning är imponerande och debatten om höftledsindex har fått mig att tro att det är betydligt mindre chanstagande med en labbe än med en golden (men då gäller det förstås att inte välja en kull med index nära 100...)

Men vill jag tävla lydnad och liknade vete tusan. Jag har sett ett par riktigt erfarna förare som haft jätteproblem med sina labbar och dessutom ett par som har ägare som inte tränar speciellt mycket och det är inte särskilt trevliga hundar. När jag tänker efter så är det faktiskt så att de riktigt trevliga och duktiga hundarna i första hand tränats i jakt och i andra hand lydnad.

Jag inbillar mig att det (i jaktträningen) vara mindre jobbigt att få labbarna att göra som föraren vill. Jag tycker mig ha förstått att jag inte är den enda med en golden som rätt vad det är "kan själv" eller helt enkelt gör det hon förväntar sig att jag ska be henne om istället för att verkligen lyssna på kommandon...

När det gäller golden däremot har jag träffat många trevliga hundar som är riktigt duktiga i lydnad utan att ägarna ägnar sig särskilt mycket åt jaktträning. De kan även vara dual purpouse-avlade, men när det kommer till jakt är det oftast de rent jaktavlade som imponerar. Dessutom hör jag om en hel del av DP hundarna enbart går WT eftersom de inte tar vilt...

Nu är förstås mina erfarenheter väldigt begränsade, jag har alltså inte ens hållit på ett år med det här, men det kanske kan vara intressant att höra även en nybörjares intryck.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 431
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2