Sv: retriever vs retriever
Så här sade en av landets främsta uppfödare när jag frågade om skillnad på ffa golden och labbe (jaktvarianterna men jag antar att det var dem du är intresserad av?):
Labbe är outstanding på jaktbiten, skall du satsa på jakt så är det labbe som gäller.
Är du däremot mer intresserad av bruks och lydnad så KAN en golden passa bättre eftersom de ofta är mer showiga. En annan sak som talar för golden till bruks mm är att jaktgolden ofta även avlas på bruks- och lydnadsmeriter medan de flesta jaktlabbar avlas på jakt, jakt och åter jakt.
Dock finns det labbekennlar som avlar mot jakt + bruks också men de är inte så många.
Labbarna är tidigare utvecklade än golden och har oftast lättare att fokusera och koncentrera sig än golden. Golden har relativt ofta lätt för stress och pip.
Flat är ett osäkrare kort när det gäller jakten, det är relativt få flattar som är riktigt BRA även om undantagen naturligtvis finns. Å andra sidan kan du få en allroundflatte som funkar både till utställning och arbete om du är intresserad av båda bitarna.
Flattarna är tämligen flamsiga och ofta stressiga (om man jämför med labbe och golden) men jag antar att du kan rasen väl
.
Tollarna är lite udda då de till exempel har en helt annan skärpa än ovan nämnda retrievrar. De är också i mitt tycke ofta rätt envisa och egensinniga, har inte alls samma will to please som de andra även om de förstås är mer lättjobbade än raser som inte är avlade för arbete.
De är absolut INTE en mindre, rödare version av golden!!
Det är ytterst få tollare som hävdar sig på jaktprov så om den biten är viktig för dig skall du nog stryka rasen.
Det är en väldigt spretig ras och mentaliteten svajar betydligt på sina håll, stress och pip/skrik är dessutom vanligt.
Man skall naturligtvis ALLTID göra research och kolla föräldrar med mera noga oavsett när man väljer ras men jag tror att en kass tollare är betydligt värre än en kass labbe eller golden...