Retriever ägare kolla hit!

Sputnick

Trådstartare
Min familj har en liten 4 1/2 månader gammal Flatcoated retriever valp som är våran första hund. Vi är på ''hobbynivå'' intresserade av lite apportering,viltspår och annat som hör retriever-raserna till.
Är det någon mer som håller på med nåt sånt,har ni ställt upp i jaktprov eller någon annan tävling.Hur tränar ni och hur går det?har ni några bra tips?har ni gått nån bra kurs?Hur trivs ni med retrievern?
Jag är tacksam för alla svar!

Sv: Retriever ägare kolla hit!

vi har iof inte en retriver, utan en tollare, men när vi hade haft han några månader fick vi åka med honom till ett ställe i sthlm (där han kom ifrån) och alla hans syskon var där och fick göra ngt "jakt" prov. han skulle bl.a ta upp en död anka (vilket han inte gjorde:D ) sen så skulle han i en sjö för att hämta ngn...leksak eller vad man ska säga. men det gjorde han heller inte, eftersom det inte var en pinne människan kastade i. :p funderade på om inte eran hund blir kallad till något sånt, eftersom det är "jaktprov". men det kanske bara var ngn engångsgrej våran hund fick prova på... jag är inte så insatt i "hundlivet" eller vad man ska säga :D

jag har en labbe som jag tävlar lydnad med. har tränat lite apportering, men inte särskilt seriöst. retrievers är härliga hundar, speciellt labbar då ;). pigga, glada och supersociala.

oj då:o nu tänkte jag inte, får skylla på min feber :angel:

Vi har en golden retriver av "jakttyp" -vi tränar en del apportering med henne men inte med målet att tävla utan med målet att använda henne i praktisk jakt. Denna hösten har hon hittintills varit med i träningssyfte på tre fågeljakter. Hon tycker gåsarna är lite läskiga men vi jobbar på att göra dem så roliga som möjligt!

Vi tränar hemma, med råd från uppfödaren, har ej vart på kurs!(idag skall vi på vår första kurs, en vardagslydnad). Vi har tränat i två steg, det första att hålla fast ett objekt tills hon blir tillsagd att släppa, det andra att hämta det. Vi började försiktigt med en "dummy", lät hunden gå fot och se att vi "tappade" dummyn, gick ett par meter bara och därefter fick hon koncentrerat spana in dummyn och på kommando hämtade hon den. Det låg i blodet så hon visste precis vad hon skulle göra. Mycket beröm så länge som hon höll den, släpper hon den innan man säger till så in med den i munnen igen och beröm mycket. När man säger "tack" och hunden släpper så är berömmet slut. Berömmer man när hunden släppt så kan man få hunden att släppa för tidigt då den vet att den får beröm. Denna miss har vi gjort under sommaren nu(trots att vi visste riskerna). Så när Smilla hämtar nu så släpper hon för tidigt *suck* så vi skall tillbaks till steg ett -hålla fast.

Hon har oxå apporterat en del fågel, mest nötskrikor vilket gått jättebra. MEN så en gång sköt husse en skata och skottet tog inte så bra, dvs den levde fortfarande. Denna skata skrämde smillis och hon är mycket tveksam till fåglar sedan dess. Något vi måste träna, till att börja med med stendöda pippisar... Låter hemskt va? :crazy: Den biten lämnar jag åt husse.

Något som är väldigt tråkigt med att satsa på apport är det eviga tjatet på vänner/besökande att INTE KASTA PINNAR! Inga bollar, inget kastande av leksaker och pinnar är bara till för att tugga på. Men i övrigt är apport jättekul! Speciellt sen när hon blir fullfjädrad o stolt kan plocka in fågel efter fågel i passet :)
smillastaket.jpg

min mamma har en 2årig tollarhane som jag ska vara hundvakt i helgen åt. en underbar hund dock svår att få i foder dock:( och han spyr ofta galla.:(

Min familj har en liten 4 1/2 månader gammal Flatcoated retriever valp som är våran första hund. Vi är på ''hobbynivå'' intresserade av lite apportering,viltspår och annat som hör retriever-raserna till.
Är det någon mer som håller på med nåt sånt,har ni ställt upp i jaktprov eller någon annan tävling.Hur tränar ni och hur går det?har ni några bra tips?har ni gått nån bra kurs?Hur trivs ni med retrievern?
Jag är tacksam för alla svar!

Jag har en flat på 2,5år. Underbar ras, men ack sååå livlig:D Det är min första hund och vi har gått på anlagsprov(finland) och tanken var att vi skulle fortsätta med jaktproven, men hon har haft knäproblem så vi får se hur det blir.
Vi brukar också träna lite lydnad och gå på utställningar och ibland drar vi något spår..
Vi har inte gått några kurser, men vi åker till uppfödaren 1-2 gånger i året och övar. Vi har relativt mycket kontakt i vardagen också:)

Här e mitt troll:
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_14/13060000-13069999/640x480/13066012.jpg?0

Jag har en tollartik på ca 15 månader. Vi tränar just nu imomenten i lydnadsklass 1, jag hoppas vi kan debutera någon gång i vinter. Vi ska också börja på agility snart, ska bli kul att se vad hon tycker om det.

Hedda är en väldigt lugn hund inomhus men utomhus är det fullt ös. Hon är lättlärd men är på retrivrars vis lite "flaxig" :D

Jag har en flat på 2,5år. Underbar ras, men ack sååå livlig:D Det är min första hund och vi har gått på anlagsprov(finland) och tanken var att vi skulle fortsätta med jaktproven, men hon har haft knäproblem så vi får se hur det blir.
Vi brukar också träna lite lydnad och gå på utställningar och ibland drar vi något spår..
Vi har inte gått några kurser, men vi åker till uppfödaren 1-2 gånger i året och övar. Vi har relativt mycket kontakt i vardagen också:)

Här e mitt troll:
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_14/13060000-13069999/640x480/13066012.jpg?0

Åhh så fin,verkligen jätte vacker! Var kommer din ifrån?

Skicka ett PM till mig också, för jag vill också veta var denna skönhet kommer ifrån. Såå snygg hon är!

Kan bara hålla med om deras livlighet, haha.. Vi har haft tre :D. Den sista blev dock inte alls gammal, p.g.a en medfödd skada, tyvärr.

Retrivers är underbara hundar; arbetsvilliga, positiva och allmänt skittrevliga!

Man tackar!!:)

Vad hade den sista för fel??:(

Jag har en 15,5 månaders jaktlabbe som har helt underbara egenskaper. Oerhört mycket motor men väldigt följsam. Enda nackdelen är att han har lite svårt att slappna av, jag får kommendera honom till stillhet ibland (detta har dock blivit bättre med tiden).

Jag tränar honom till räddningshund, och det verkar passa honom (och mig) som handen i handsken, då han är energisk, har stort människointresse och är helt orädd. Han har dessutom en behändig storlek (26 kg) då det ingår i räddningen att kunna bära och lyfta sin hund till 1,40 meters höjd. Vi började träna räddning så smått redan när han var 4 månader, gjorde inträdesprovet i juli (när han var knappt 14 månader) och tränar för fullt ett par dagar i veckan nu. Går allt vägen enligt planerna så är han certifierad räddningshund i slutet av nästa år.

Här är monstret ;-)
http://i22.photobucket.com/albums/b335/mangooo/Atlas/Atlas30april2007.jpg

Jag har en 15,5 månaders jaktlabbe som har helt underbara egenskaper. Oerhört mycket motor men väldigt följsam. Enda nackdelen är att han har lite svårt att slappna av, jag får kommendera honom till stillhet ibland (detta har dock blivit bättre med tiden).

Jag tränar honom till räddningshund, och det verkar passa honom (och mig) som handen i handsken, då han är energisk, har stort människointresse och är helt orädd. Han har dessutom en behändig storlek (26 kg) då det ingår i räddningen att kunna bära och lyfta sin hund till 1,40 meters höjd. Vi började träna räddning så smått redan när han var 4 månader, gjorde inträdesprovet i juli (när han var knappt 14 månader) och tränar för fullt ett par dagar i veckan nu. Går allt vägen enligt planerna så är han certifierad räddningshund i slutet av nästa år.

Här är monstret ;-)
http://i22.photobucket.com/albums/b335/mangooo/Atlas/Atlas30april2007.jpg

Jätte fin & söt =) kul med en räddningshund!
jadu,de är svårt att få dem att slappna av ibland men de är bara mycket passivitetsträningar som gäller!

Mitt tips är att utifrån hunden träna "baklänges". Dvs. har man en hund som får spinn vid jaktträningen så ska man först träna hur man vill att hunden ska bete sig. Dvs. vara lugn och passiv. Sen träna apportering. Har man däremot en hund som behöver enormt mycket motivation för att komma igång så skulle jag "hetsa" och alltid erbjuda något superroligt på träningen så att hunden blir taggad.

Har man en redan speedad hund och träna 10 ggr att hunden får apportera så kommer den inte förstå varför man på den 11 till 20e träningen helt plötsligt vill att den ska vara passiv. Den har ju alltid fått som den velat, dvs, jobbat.

Tack för komplimangen! Javisst är han söt!! Jag är inte aaalls partisk ;-)

Första delprovet i räddningshunds-utbildningen sker på söndag, gissa om jag är nervös...

Passivitetsträningen ger effekt, han blir bättre och bättre på att koppla av (både hemma och uppbunden). Men just när jag står stilla och har honom kopplad har vi fortfarande problem (vilket är ganska naturligt eftersom jag varit slarvig med att passivitetsträna just det momentet).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 397
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 815
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 870
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka