Resursförsvar och allmänt vaktande

lambero

Trådstartare
Har en liten blandras hane som gärna vaktar på saker/människor/hem osv. Det mesta som kanske skulle kunna finnas en liten anledning att vakta på. Detta går dock i perioder.

Jag försöker bryta detta så gott det går.
När jag hälsar på andra hundar och han försöker vakta mig så knuffar jag helt enkelt bort honom.
Ringer eller knackar någon på dörren så stoppar jag honom innan han har hunnit springa fram och skälla/kontrollera vem som kommer.
Vaktar han på syskonbarnen bryter jag och så får han inte vara runt omkring dem.
Även när det finns saker för honom att vakta som han normalt sett inte gillar (t.ex. leksaker) så försvara han dem också. Kan vara så att han inte leker/visar intresse för dem men går en annan hund fram så springer han dit och försvarar vad det nu än är. Då plockar jag undan saken eller så skickar jag bort min hund.
Han kan även vara lite av en "polis" när han lekar med andra hundar. Eller snarare när andra hundar leker med varandra och kanske skäller. Då vill han gärna springa dit och avbryta det hela. Här försöker jag också stoppa men jag tycker det är svårt att veta när/om jag bör bryta. Tips?

Egentligen är han rätt osäker av sig och han tar helt enkelt på sig mer ansvar än vad han kan hantera. Jag inser att det är jag som brister här och jag måste förändra mitt förhållningssätt.

Mina funderingar är ifall jag är helt ute och cyklar... Borde jag göra på något annat sätt eller har du något förslag på hur jag kan komplettera det jag redan gör?

Finns det några tecken på vaktande som du tycker kan vara lätt att missta för något annat? Situationer där jag bör passa upp?

Sv: Resursförsvar och allmänt vaktande

Man kan fundera på varför denna hund är så osäker att den känner sig nödgad att resursförsvara så mycket. Den borde kunna lämna över ansvaret till dig.
Jag skulle tänka så här: "Okej, min hund är osäker och vaktar, hur kan jag bäst hjälpa honom att må bättre?"

Jag skulle inte fokusera på själva vaktande i sig, utan mer försöka få hunden att förstå att "det här tar jag hand om". Då blir ditt brytande av beteendet helt rätt i mina ögon, men du måste jobba vidare.

Din hund kanske behöver vakta för att må bra? Då måste du styra vaktandet, typ "här är din upphöjda plats och din leksak som du får vakta" På så sätt kan du också säga att "För stunden är dina tjänster inte önskvärda" när han vaktar något annat.
Tydliga ramar från din sida är jätteviktiga, hunden ska fråga innan, om allt.

Okej, tack för din ideér. Det är väl lite så jag har tänkt också. Men jag har kanske inte varit konsekvent nog.

Hur tänker du med att tillåta honom att vakta? Hur skulle jag kunna visa honom det? Eller handlar det bara om att kräva av honom att han frågar innan? Typ skvallerträning då eller?

Han skvallrar på hundar på promenader men det behövs definitivt jobbas vidare på.

Hur jag tillåter vakt har med hans raser att göra. Molosshunden ger jag en plats vid dörren där det är tillåtet att ligga och smågruffa under en tid då jag ger tillåtelse. Jag kanske även tar min kopplade hund och går en vända runt huset på kvällen och låter hunden spana in omgivningen. När vi sedan kommer in är det "vaktkeps av", vaktfällen innanför dörren plockas undan och hunden ska sova med mig i sovrummet.

Till en liten hund, som larmar, bereder jag plats på en höjd där den kan få se ut på gatan och ha span där. Då är det tillåtet fram till kl si och så, vaktkeps av, ner från fönstret eller vad du valt för plats, nu ska hunden istället ligga i sin säng och hålla klaffen. Googla på berikning om du vill veta mer, det är en väldigt spännande värld.

Jag är själv skvallernörd upphöjt till sju, men, jag vetetusan om jag skulle jobba med skvaller på din hund. I ett ingångskede skulle det vara viktigare att jag som förare tar över spanet och har en: "jag tar hand om alla otäcka saker-roll" Först när ni är helt klara med att det är "matte som kör" kan din hund få en uppgift att även larma när det kommer andra hundar. Men du måste vara stensäker på att din hund inte är rädd, för då finns en risk att du döljer rädslan med skvallret, men att i grund och botten är din hund fortfarande rädd.

Upplever du däremot ingen rädsla i din hund, är skvaller guld.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 744
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 030
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 256
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka