resorbering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Evergreen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 144

Evergreen

Trådstartare
hur långt gånget måste stoet vara för att man ska "märka" att hon resorberar?

på 20-40 dygn syns det väl inget spec, men hur är det uppåt 90-100?

Sv: resorbering

Jag har fått för mig att det kallas resorbera istället för 'kasta' i de tidigare stadierna, exakt var gränsen går vet inte jag. Märka det kan man väl bara göra om man först har ett UL där hon visat sig dräktig och sedan vid nästa koll finns inget foster kvar?

jojo, kasta/resorbera... innebär ju samma sak ;P
när kan man märka det med blotta ögat? utan ultraljud...

jojo, kasta/resorbera... innebär ju samma sak ;P
när kan man märka det med blotta ögat? utan ultraljud...

Du får gärna förtydliga, fattar inte om du är ironisk eller frågande :p

Rent ordagrant så betyder ju kasta att göra sig av med medan resorbera betyder typ 'suga upp', för mig är det skillnad även om resultatet är detsamma=ingen fölis. Min fråga gällde helt enkelt om man i veterinärsammanhang använder uttrycken vid olika tidpunkter.

I tidigt skede är det väl inte lätt att märka :confused:

Hej! Fram till dygn 45 kan stoet resorbera, dvs kroppen tar fostret tillbaka. Medans efter 45 dygn måste fostret kastas, dvs komma ut. Det kan vara svårt att upptäcka då det är så litet foster, så det är väl mest hinnor, (som fosterblåsa) mm.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 735
Senast: ildiko
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag... 2
Svar
28
· Visningar
817
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka