F
Fruentimber
Jag har, år 2010. Var på en 8-dygnskryssning, Isla de Lobos var en av höjdpunkterna, helt orädda sjölejonMan fick jättefina bilder och kunde strosa runt på stranden. En av få öar med vit sand, av finfinfördelade snäckskal. Charles Darwin Research station vill du inte missa heller.
Jag minns inte vad alla öar hette, för det var många "små-öar" också förutom de stora, men en där ena sidan av ön hette Dragon Hill för att det var så många iguanas! Fanns en saltsjö med flamingos också. Den var cool. Och en annan liten ö vi stannade utanför för att snorkla i en haj-kanal (det var liksom en kanal av lavastenar i havet, kanske 2 meter djupt, och på botten vilade sjukt många hajar! Vilket adrenalinpåslag det var att snorkla ovanför dem. Guiden lovade att de var vegetarianer, jag fattade inte förrän efteråt att de såklart inte var det). Whale Bay var vi också på, och någon ö med massa albatrosser som ruvade på ägg. Både de och blue foot boobies var ÖVERALLT där, alla djur var så totalt orädda att man fick se upp så man inte snubblade på dem.
Sedan ser man massor från båten också, som hoppande stingrays, delfiner, fregattfåglar rakt ovanför huvudet (annars ligger de mest uppblåsta i buskarna), pelikaner m.m. Åh det var nog den bästa resa jag gjort, naturupplevelsen är magisk! Djuren och höjdpunkterna varierar lite med säsong, men boka "bara" så kommer det bli de ilandstigningarna som är bäst just då och passar med längden på trippen![]()
Alltså det där låter HELT underbart! Hur flög ni dit?
Var det svinigt dyrt?