Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar som om många gillar Budapest! Jag har aldrig varit där, men skulle gärna åka dit någon gång. Så litegrann lutar det åt det. Eller Paris. Eller Barcelona. :p Tyvärr är det ju lite för tidigt på våren i större delen av Europa för att strosa runt och sitta på uteserveringar, som man kanske helst hade velat göra. Men ska snacka lite om Budapest med mitt resesällskap. :)
 
Alltså - charter till Albanien? Är det någon som har testat det? Hur var det. Hade ingen aning om att det går charter dit förrän precis NU och blev väldigt nyfiken. :)
 
Alltså - charter till Albanien? Är det någon som har testat det? Hur var det. Hade ingen aning om att det går charter dit förrän precis NU och blev väldigt nyfiken. :)

Jag har inte varit där på charter, men har varit ett dygn i Saranda som jag antar att ni då eventuellt ska bo i. Jag hade absolut kunnat tänka mig att åka dit för en vecka. Folket var väl kanske inte lika serviceminded som de är på andra sidan gränsen (Grekland), men det hade jag inte förväntat mig heller. Känslan jag fick var att det var en salig blandning av gammal öststat och modern medelhavsort.
 
Alltså - charter till Albanien? Är det någon som har testat det? Hur var det. Hade ingen aning om att det går charter dit förrän precis NU och blev väldigt nyfiken. :)
Jag tror att Albanien är spännande! Träffade en engelsman i Grekland för ett par år sedan, han hade just tillbringat en längre tid i Albanien och var superentusiastik. ALLT var bättre i än i Grekland (:meh:) - maten, priserna, människorna.

Han hade försökt dra igång ett husköp när han var där men det stöp på pappersexercisen.

(Å andra sidan verkade han vara väldigt entusiastisk till sin natur, när jag träffade honom ett par dagar senare var han på jakt efter ett hus att hyra på ön där vi var).
 
Jag tror att Albanien är spännande! Träffade en engelsman i Grekland för ett par år sedan, han hade just tillbringat en längre tid i Albanien och var superentusiastik. ALLT var bättre i än i Grekland (:meh:) - maten, priserna, människorna.

Alltså, ett Grekland som inte är så turistanpassat känns helt okej för mig. :)
 
Alltså, ett Grekland som inte är så turistanpassat känns helt okej för mig. :)

Där tycker jag att det är både ja och nej. Saranda är ju trots allt landets främsta badort. Så det är turistanpassat såtillvida att det fanns massor av solstolar på stranden, på stranden låg restauranger och caféer vägg i vägg, det fanns krimskramsbutiker osv. Turisterna var främst väl från Albanien och grannländerna (baserat på språken jag hörde), så det kändes inte som Rhodos stad direkt. Utanför staden kändes det däremot inte alls turistigt, men så är det ju många gånger i Grekland också.

En i vårt gäng hade glömt passet i Grekland, det var inga problem och löstes med 10 euro till polisen, så känner man för att inte vara helt laglydig så har man säkert goda chanser att slippa finkan också. :eek:;)
 
Jag åker till London några dagar i mars, vad gör man då? Gärna inomhus. ;)

Natural History Museum! Där finns en fantastisk dinosaurieutställning och en massa andra fossil (hela skelett) från en massa sedan länge utdöda djur. Gratis inträde dessutom :-)

God frukost åt vi på Le Pain Quotidien. Finns "överallt" i London!

Jag älskar ju Towern och tycker att det är roligt att titta på rustningar, vapen och kronjuvelerna! Där finns bl.a. hela riddarekipage med rustning till både häst och ryttare.
 
Jag har snöat in mig på att åka på en ayreveda resa till södra Indien (Kerala) eller Sri lanka.
Är det någon som varit där?
Man måste inte nödvändigtvis varit på ayrevedabehandlingar utan jag är intresserad av det mesta.
Vad ska man se? Vad ska man undvika? Hur är maten? När på året är det bäst att åka?

Fram med era bästa tips.
 
Jag har snöat in mig på att åka på en ayreveda resa till södra Indien (Kerala) eller Sri lanka.
Är det någon som varit där?
Man måste inte nödvändigtvis varit på ayrevedabehandlingar utan jag är intresserad av det mesta.
Vad ska man se? Vad ska man undvika? Hur är maten? När på året är det bäst att åka?

Fram med era bästa tips.
Till att börja med: ayurveda. :D Jag hade någon idé om att gå på nån behandling när jag var i Goa men det var för flummigt för mig.

I övrigt vet jag inte mer än att indisk mat är fantastisk. Mycket vegetariskt. Och har alltid velat åka till Kerala.
 
Till att börja med: ayurveda. :D Jag hade någon idé om att gå på nån behandling när jag var i Goa men det var för flummigt för mig.

I övrigt vet jag inte mer än att indisk mat är fantastisk. Mycket vegetariskt. Och har alltid velat åka till Kerala.
Jag är lite flummig så det kanske passar bra för mig då. ;)
Jag har testat en sån behandling här hemma och det gillade jag så långt.

Maten låter bra.
Jag har bott i England och ätit bra indisk mat där som jag gillade. :d
Vad jag har förstått är det mycket fisk och vego i Kerala och det gillar jag verkligen. Skulle kunna skippa kött helt, faktiskt.

Precis som du nämt förut så "räknas" Goa och Kerala som Indien light men det gör mig absolut ingenting. Bilderna jag har sett är ju fantastiskt fina.
Ja, vi får se om och när det blir någon resa.
 
Jag har en väninna som är reseguide och enligt henne så är det vanligare att gästerna får magbesvär i Indien än i Sri Lanka.:turd: :D Jag har ingen aning om det bara är hennes uppfattning eller om det faktiskt allmänt skiljer sig i livsmedelshygien eller bakterieflora. Hon har säsongat i både Goa och Sri Lanka och hon föredrar Sri Lanka i det mesta.
 
Jag har snöat in mig på att åka på en ayreveda resa till södra Indien (Kerala) eller Sri lanka.
Är det någon som varit där?
Man måste inte nödvändigtvis varit på ayrevedabehandlingar utan jag är intresserad av det mesta.
Vad ska man se? Vad ska man undvika? Hur är maten? När på året är det bäst att åka?

Fram med era bästa tips.

Var på Sri Lanka för en massa år sen med mina föräldrar. Skulle gärna åka tillbaka. Reste runt och gillade "inlandet" med sina teplantager och gröna, kuperade terräng. Tog tåg mellan två ställen, tror det var typ Colombo och in i landet, och det var en upplevelse!

För tre år sen var jag i Indien. Det var dock långt bortom alla turiststråk och mest en privat resa då min farfars föräldrar åkte dit i början av 1900-talet som missionärer så reste i deras fotspår sas, där de bott, byggt upp och verkat.
Det som satte djupa spår på den resan, förutom det ovan då, är trafiken, herregud säger jag bara. :crazy: Och att jag insåg att jag avskyr koriander. :p Var något med många maträtter jag bara inte kunde med, det var ju egentligen jättegott. Rekade till slut reda på att det var koriandern som förstörde allt. :yuck:

Rekommenderar båda destinationerna men uppskattade nog ändå Sri Lanka bättre som generellt resmål.
 
Har fö en weekend i London i början av juli bokad, en vecka i Dublin i slutet av juli och imorgon bär det av till Val Thorens för lite skidåkning. Planer för längre resa till Australien och Nya Zeeland i slutet av i år alt början 2018 är också på kartan. :)
 
Alltså - charter till Albanien? Är det någon som har testat det? Hur var det. Hade ingen aning om att det går charter dit förrän precis NU och blev väldigt nyfiken. :)

Jag har själv aldrig varit i Albanien - men jag skulle mer än gärna åka dit!

Jag vill även (och som alltid) slå ett slag för Rumänien! Bukarest är kanske inte så kul, men det finns andra städer - särskilt i Transylvanien - som Sibiu och Bresov som är oerhört charmiga och bevarade. Slottet Bran är väl värt att besöka och vill man bada finns det saltsjöar där man flyter som en kork.
 
Jag ska till Ljubljana på måndag. Jag har varit där en gång tidigare, men hann då endast med en kvällspromenad med lite sightseeing kring Ljubljanicas broar och sedan ett restaurangbesök då jag i pvrgt bodde på ett litet kloster några mil utanför Ljubljana. Annars har jag lite dålig koll på sevärdheterna - några tips? :)
 
Eller förresten, om vädret är ok, är det värt pengarna att rida i Hyde Park? Det verkar finnas två stall, vilket ska man välja i så fall?

Hyde Park Stables. Jag har ridit dar aret om, ridvagarna ar ju preppade i Hyde Park sa underlaget fungerar alltid. Sen ar det visserligen lite regnigt ibland men det har aldrig varit nagot problem for mig.
 
Jag har en väninna som är reseguide och enligt henne så är det vanligare att gästerna får magbesvär i Indien än i Sri Lanka.:turd: :D Jag har ingen aning om det bara är hennes uppfattning eller om det faktiskt allmänt skiljer sig i livsmedelshygien eller bakterieflora. Hon har säsongat i både Goa och Sri Lanka och hon föredrar Sri Lanka i det mesta.
Var på Sri Lanka för en massa år sen med mina föräldrar. Skulle gärna åka tillbaka. Reste runt och gillade "inlandet" med sina teplantager och gröna, kuperade terräng. Tog tåg mellan två ställen, tror det var typ Colombo och in i landet, och det var en upplevelse!

För tre år sen var jag i Indien. Det var dock långt bortom alla turiststråk och mest en privat resa då min farfars föräldrar åkte dit i början av 1900-talet som missionärer så reste i deras fotspår sas, där de bott, byggt upp och verkat.
Det som satte djupa spår på den resan, förutom det ovan då, är trafiken, herregud säger jag bara. :crazy: Och att jag insåg att jag avskyr koriander. :p Var något med många maträtter jag bara inte kunde med, det var ju egentligen jättegott. Rekade till slut reda på att det var koriandern som förstörde allt. :yuck:

Rekommenderar båda destinationerna men uppskattade nog ändå Sri Lanka bättre som generellt resmål.
Med tanke på vad ni skriver så känns det som Sri Lanka ligger bra till.
Magbesvär är en stort bidragande orsak. Hatar sånt!
Tack för input! :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 699
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp