Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har precis bokat en vecka på La Gomera i mars :) Verkar vara en mysig ö med vackert natur! Någon som varit där?
Bara på en dagsutflykt från teneriffa men det var en jättefin ö. Mycket natur att se. Kan definitivt tänka mig en vecka där. Hyra bil är att rekommendera.
 
Våra planer för året är:
Januari/februari Lanzarote med mamma - check :D
Sommar - semester på Öland med sambo och hund :heart
November - nån kanarieö eller tex madeira eller Azorerna, vi har inte bestämt mer än att det blir en resa en vecka till varmare breddgrader. Sambon skulle nog gärna dyka medan jag gärna skulle passa på att åka på valsafari då.
 
Och nu måste jag fråga tråden! Ngn som varit på Cuba? Funderar över att kombinera Jamaica med Cuba nästa vinter! Synpunkter?

Jag och mamma åker till Palma första veckan i Maj. Har varit där nån gång som liten men inte i vuxen ålder. Vi ska bo på ett mysigt mitt i gamla stan. Kom gärna med tips på restauranger osv. Antar att det är ganska turistigt?

Sen blir det Tel Aviv IGEN i oktober. Kan inte hålla mig borta därifrån! :D
Japp. Har varit på Kuba också. Med reservation för att jag kan ha haft otur, men... gillar inte! Har visserligen inte sett hela Kuba och inte upplevt landet under alla årstider, men var i Varadero i februari. Fruktansvärt oförutsägbart väder. Ena dagen strålande sol och skönt på stranden, nästa dag låg folk i vindjackor och byggde vindskydd av överblivna solstolar. Men blåfrusna läppar.:cool: Frös på riktigt varje kväll eftersom jag packat ungefär samma som till asien. I övrigt - i princip alla var kvar på sina all inclusive hotell kvällstid, vilket innebar att utbudet på uteliv i övrigt var ganska dåligt. Och man kunde inte gå och äta på andra hotell om man inte hade deras armband.

Jag är typen som gärna betalar extra för att slippa all inclusive-grejen, så för mig var det bottennapp. Fast lite kul såklart att ha sett alla gamla bilar och dagsturen till Havanna var ändå sevärt. Men i relation till Jamaica skulle jag helt klart skippa Kuba och njuta av mer tid i Jamaica.

Men Palma är däremot en favorit! Det känns som om dina och mina resetankar går åt samma håll, vilket gör mig nyfiken på Tel Aviv. Det kan nog bli en långweekend dit känner jag. Tar gärna emot tips!
 
Har precis bokat Berlin! :) Vi lade lite på ett bra hotell, men rent allmänt får man mycket för pengarna i Berlin. Vårt fyrstjärniga hotell kostar 1700 för två nätter; motsvarande i Sthlm kostar nog det dubbla.
 
Men i allmänhet när det är väder för det, är det värt en tusenlapp för att rida en timme i Hyde Park? Eller är det mest åka häst med någon uttråkad tonåring på en gammal cob i längst fram i ledet?

Som svar på dina frågor: Nej och ja, i den ordningen :D

Skämt åsido, jag har jobbat där i två år och jag hade inte betalat det om jag hade varit ute efter att rida. De första gångerna måste man som instruktör verkligen kolla att du kan hantera en häst i centrala London innan du får göra de roliga sakerna. De allra flesta kan otroligt mycket mindre än vad de säger och man vill inte vara ansvarig för den katastrof det innebär med lösa hästar och avkastade ryttare. Hästarna är snälla men får feeling rättså ofta, så du måste kunna hantera en och annan brall och helst inte rida ner turisterna...

Men det är en häftig upplevelse att galoppera fram genom morgondimman på Rotten Row och vinka till alla tweedklädda motionsryttare och uniformerade soldater.

Obs, detta är för Hyde Park Stables. Ross Nye har fler ponnyer och verkar vara lite mer easy going än HPS.
 
Senast ändrad:
Nu skulle jag ju egentligen fråga om Italien, men blev sidetracked av HP-ämnet!

Jag blev helt kär i Alperna när vi var där på genomresa förra året. Nu har en gammal kollega flyttat till Bolzano, så vi tänkte flyga till Venedig, göra ett kort stopp i Verona och sedan bila mot Bolzano och de italienska alperna. Genomförbart? Vad får vi inte missa.
Ridtur på halfingerponnyer har jag redan tänkt på, men nåt annat? :)
 
Jag försöker sy ihop ett besök hos vänner i Sussex till sommaren. De bor enkelt, kan vi lugnt säga, så vi får väl satsa på någon sorts boende i närheten.
Vad tror ni är om alternativen, hysa in hunden på pensionat och flyga och hyra en bil där eller ta med hunden och bila från Sverige?
 
Jag försöker sy ihop ett besök hos vänner i Sussex till sommaren. De bor enkelt, kan vi lugnt säga, så vi får väl satsa på någon sorts boende i närheten.
Vad tror ni är om alternativen, hysa in hunden på pensionat och flyga och hyra en bil där eller ta med hunden och bila från Sverige?
Hur mycket tid har ni?
 
Har precis bokat en vecka på La Gomera i mars :) Verkar vara en mysig ö med vackert natur! Någon som varit där?
Jag har varit där, en vecka i januari för några år sen.
Det man ska göra på La Gomera är att vandra! Det finns massor av fina vandringsleder som går genom fina landskap.
I San Sebastian finns ett par schyssta restauranger och framförallt en fin saluhall där ni kan köpa goda grejer och ta med på vandringarna.

Det finns inte så vansinnigt mycket där, vilket är charmen. Det finns ett par byar som är mysiga, en botanisk trädgård som vi besökte.

Antar att ni flyger till Teneriffa? Färjan över är som gjord för sjösjuka, så har du anlag för det, ta tabletter/tuggummi.
 
Har precis bokat en vecka på La Gomera i mars :) Verkar vara en mysig ö med vackert natur! Någon som varit där?
Jag var dit på en dagstur för typ 15-20 år sedan, men då fanns nog inga hotell där så man kunde bo där vad jag vet. Men jättehäftig natur och historia, visselspråk och massa legender om häxor osv!

Kan hålla med om sjösjukan på färjan dit, minns att folk spydde som flugor haha
 
Jag var dit på en dagstur för typ 15-20 år sedan, men då fanns nog inga hotell där så man kunde bo där vad jag vet. Men jättehäftig natur och historia, visselspråk och massa legender om häxor osv!

Kan hålla med om sjösjukan på färjan dit, minns att folk spydde som flugor haha
Jag som varit lite sugen på att åka dit....
Vad bra att jag blev avskräckt av sjösjukerisk nu ;)
 
Har ni några bra tips på prisvärda hotell i Berlin?

Hittar du ett bra pris på Sofitel i Ku'damm inklusive frukost så passa på. Fanastiskt fräscht och trevligt hotell med hlet makalös frukost!

Ramadan Alexanderplatz avråder jag från. Trevlig personal, kanonläge, okej frukost, men vi hade en helt horribel mögellukt på vårt rum. All vår packning stank mögel och gammal fuktskada när vi kom hem.
 
Hittar du ett bra pris på Sofitel i Ku'damm inklusive frukost så passa på. Fanastiskt fräscht och trevligt hotell med hlet makalös frukost!

Ramadan Alexanderplatz avråder jag från. Trevlig personal, kanonläge, okej frukost, men vi hade en helt horribel mögellukt på vårt rum. All vår packning stank mögel och gammal fuktskada när vi kom hem.
Tack för tipsen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 698
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp