Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ahh, här kan jag säkert få de tips jag behöver!

Jag är en äkta reseamatör och har enbart varit på några charterresor i mina dagar. Senaste var 2006 och då var vi till Bulgarien. Övriga länder jag besökt är Turkiet, Kanarieöarna (teneriffa) och Cypern.

Jag är i stort behov av miljöombyte och en paus från mitt liv och har därför bestämt mig för att sticka iväg en vecka i vår. Min tanke är att antingen ta en sistaminuten nu i mars, eller åka i månadsskiftet maj/juni.

Nu behöver jag tips på resmål för en ensam tjej som vill slappa vid en pool, sippa på drinkar och äta gott. På sin höjd kan jag vara ute på promenader på morgonen eller kvällen. Vart åker jag om jag ska åka nu? Och vart åker jag i maj/juni?

Jag kommer inte vara borta längre än en vecka och vill väl inte ha hur lång resa som helst. Avreseort är inte så noga, kan flyga inrikes först också. Alternativt åka från Finland.
 
@Malin_L , Jag tittade på Sofitel men snålade lite och bokade på Heckers; inte så långt därifrån. Har inte bott på just det hotellet innan, men det hade väldigt bra recensioner. Sen är jag väldigt förtjust i området mellan Ku'damm och Savignyplatz. :)
 
@Malin_L Vi har hyrt en superfin liten billig lägenhet i Prenzlauer Berg och formligen älskat det. Supertrevligt område och jättetrevligt att bo i lägenhet.

Sen har jag genom åren bott på en hel del olika hostel, särskilt ett rätt nära Ku'damm som var trevligt.

Och så har jag bott på Ritz vid Potsdamer Platz och det var helt faaaaaaab.
 
@Malin_L Vi har hyrt en superfin liten billig lägenhet i Prenzlauer Berg och formligen älskat det. Supertrevligt område och jättetrevligt att bo i lägenhet.

Sen har jag genom åren bott på en hel del olika hostel, särskilt ett rätt nära Ku'damm som var trevligt.

Och så har jag bott på Ritz vid Potsdamer Platz och det var helt faaaaaaab.
Har ni hyrt visa airbnb eller nåt sånt?
 
Japp. Har varit på Kuba också. Med reservation för att jag kan ha haft otur, men... gillar inte! Har visserligen inte sett hela Kuba och inte upplevt landet under alla årstider, men var i Varadero i februari. Fruktansvärt oförutsägbart väder. Ena dagen strålande sol och skönt på stranden, nästa dag låg folk i vindjackor och byggde vindskydd av överblivna solstolar. Men blåfrusna läppar.:cool: Frös på riktigt varje kväll eftersom jag packat ungefär samma som till asien. I övrigt - i princip alla var kvar på sina all inclusive hotell kvällstid, vilket innebar att utbudet på uteliv i övrigt var ganska dåligt. Och man kunde inte gå och äta på andra hotell om man inte hade deras armband.

Jag är typen som gärna betalar extra för att slippa all inclusive-grejen, så för mig var det bottennapp. Fast lite kul såklart att ha sett alla gamla bilar och dagsturen till Havanna var ändå sevärt. Men i relation till Jamaica skulle jag helt klart skippa Kuba och njuta av mer tid i Jamaica.

Men Palma är däremot en favorit! Det känns som om dina och mina resetankar går åt samma håll, vilket gör mig nyfiken på Tel Aviv. Det kan nog bli en långweekend dit känner jag. Tar gärna emot tips!

Norwegian flyger direkt till Tel Aviv från Arlanda!
Under högsäsong kan man åka långweekend och då går planet 06 på onsdagsmorgonen och du åker hem söndag em. Jag rekommenderar dock inte att åka under sommaren då det lätt kan bli typ 40+ grader! Jag var där första veckan i november och då var det sol och typ 30-35 grader varje dag! Jag hade åkt vår (mars-maj) eller höst oktober-november).
Staden är helt fantastisk! Det brukar kallas Israels New York och det är storstad blandat med beach! Helt perfekt! Skyskrapor blandas med Bauhaus och staden är väldigt ung, den grundades under tidigt 1900-tal. Dock ligger Jaffa mkt nära och den har ju en historia som går waaaay back!
Människorna är vänliga, härliga och öppna. I Tel Aviv är typ 95% judar, men mkt få är strikt trogna. Det är väldigt sekulariserat. Tel Aviv har seglat upp som ett populärt resmål för gay-turism då det är väldigt öppet! God mat, härliga människor, massa bra restauranger och barer, livligt nattliv! Och en riktig fin beach med ngt för alla! De har till och med en strand för hundar! :D
 
Jag har varit där, en vecka i januari för några år sen.
Det man ska göra på La Gomera är att vandra! Det finns massor av fina vandringsleder som går genom fina landskap.
I San Sebastian finns ett par schyssta restauranger och framförallt en fin saluhall där ni kan köpa goda grejer och ta med på vandringarna.

Det finns inte så vansinnigt mycket där, vilket är charmen. Det finns ett par byar som är mysiga, en botanisk trädgård som vi besökte.

Antar att ni flyger till Teneriffa? Färjan över är som gjord för sjösjuka, så har du anlag för det, ta tabletter/tuggummi.

Vandra hade vi absolut tänkt göra! :) Verkar finnas många fina leder och vacker natur att se!
Den största anledningen till att vi valde just denna ön var att den verkar så lugn och oexploaterad. Jag tilltalas inte alls av de andra mer välbesökta kanarieöarna :p
Tack för sjösjuke-tipset! :up: Sambon har väldigt lätt för att bli både sjösjuk och åksjuk, så det får nog inhandlas lite medicin till honom innan vi åker :cool:
 
Jag är i stort behov av miljöombyte och en paus från mitt liv och har därför bestämt mig för att sticka iväg en vecka i vår. Min tanke är att antingen ta en sistaminuten nu i mars, eller åka i månadsskiftet maj/juni.

Nu behöver jag tips på resmål för en ensam tjej som vill slappa vid en pool, sippa på drinkar och äta gott. På sin höjd kan jag vara ute på promenader på morgonen eller kvällen. Vart åker jag om jag ska åka nu? Och vart åker jag i maj/juni?

Om jag förstår rätt så är det charter som gäller. Vart du ska åka beror väl delvis på hur varmt/solsäkert du vill ha det. I mars börjar det väl bli mer solsäkert på Kanarieöarna redan. De flesta andra chartermål på nära håll såhär års är i arabländer. Jag hade absolut kunnat åka som ensam kvinna till dessa länder, men vet att många hellre avstår, så det är ju upp till ens personlighet också. Kanarieöarna är ett säkrare kort på så vis.

I maj/juni finns det hur många alternativ som helst. I norra medelhavet kan vädret vara lite osäkert, ju längre söderut man kommer desto större chans att det inte är iskallt i havet/poolen. :) Grekland är underbart som ensam kvinna. Kreta är en bra nybörjarö som har det mesta och dit kan man ju resa från nästan varje liten flygplats man kan tänka sig.
 
Om jag förstår rätt så är det charter som gäller. Vart du ska åka beror väl delvis på hur varmt/solsäkert du vill ha det. I mars börjar det väl bli mer solsäkert på Kanarieöarna redan. De flesta andra chartermål på nära håll såhär års är i arabländer. Jag hade absolut kunnat åka som ensam kvinna till dessa länder, men vet att många hellre avstår, så det är ju upp till ens personlighet också. Kanarieöarna är ett säkrare kort på så vis.

I maj/juni finns det hur många alternativ som helst. I norra medelhavet kan vädret vara lite osäkert, ju längre söderut man kommer desto större chans att det inte är iskallt i havet/poolen. :) Grekland är underbart som ensam kvinna. Kreta är en bra nybörjarö som har det mesta och dit kan man ju resa från nästan varje liten flygplats man kan tänka sig.
Tack för tips! Ska kika lite närmare på kreta. Det lutar nog mer åt att jag åker i maj/juni. Om jag nu inte råkar snubbla över nån billig sista minuten nu i mars till Kanarieöarna.
 
Nu jäklar! 9 februari släppte UD äntligen avrådan till södra Sinai och igår köpte jag en flygbiljett till Sharm el-Sheikh. Därifrån ska jag ta mig vidare till mitt favoritställe Dahab som ligger ca 80 km norrut.

I Dahab stannar jag i två och en halv veckor (19/5 - 6/6). För det första behöver jag vila. Sen ska jag skriva klart en artikel och dessutom blir det naturligtvis dykning, snorkling och fotografering varje dag.

På fem minuter bokade jag flyg, boende och transfer. Ska bo i ett camp precis vid stranden.

Plötsligt känns livet lättare i superdeadlinestress och vinterstormar. Sen ska jag ju till Prag om tio dagar också, men det blir en annan typ av resa.
 
Jag har varit på Kuba, i Havanna, Varadero och Trinidad men såhär i efterhand hade jag skippat Varadero det var en riktig turistort och rätt blåsigt. Trinidad däremot var riktigt trevligt, vi bodde i staden och tog buss till stranden.

Jag har precis bokat en weekend i Berlin, blir fjärde gången jag åker dit så har sett muren, checkpointcharlie, monumenten osv. Någon som har roliga tips på andra aktiviteter och barer:)
 
Senast ändrad:
Kul tråd, måste läsa mer noggrant sen. Slänger ut en fråga till er reslystna- nån som vill hänga med och åka skidor med ucpa v 14? Min tilltänka sällskap fick förhinder så jag åker väll själv då.. om ingen av er vill hänga med?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 698
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp