Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
De tre personer jag känner som varit på Kuba är helt fast och åker tillbaka så ofta de kan. Ingen av dem är dock charter- eller alls sol&badresenär.

Har förstått att de som åkt till Varadero inte varit så imponerade... men det är ju en utpräglad turistort. Jag är lite sugen på Havanna främst. Har två bekanta som varit där och är helt fast.
 
Är det förresten ngn som vet om det finns ngn bra sida för flygstolar där man inte behöver skriva in destination utan bara kan fylla i datum och få upp alla resmål?

Tex om jag vet att jag har några lediga dagar i mars och är flexibel med vart jag åker?

Hit me!
 
Så! Resa bokad till Barcelona i början på mars. Och ja, staden är ju vad den är, men har ni några särskilda tips på sevärda sevärdheter (kanske även vad man kan skippa), aktiviteter och - inte minst - bra restauranger, så tas de tacksamt emot. :)

Ingen som har något tips? Något guldkorn, vad som helst! Allt utom fotboll är intressant (där har mitt resesällskap ingen talan ;)).
 
Ingen som har något tips? Något guldkorn, vad som helst! Allt utom fotboll är intressant (där har mitt resesällskap ingen talan ;)).

Allt Gaudí-relaterat! Börja med Casa Batlló där det är ett jätteintressant muséum uppe på vinden. Och sedan förstås Sagrada Familia där man definitivt ska gå en guidad tur inne i kyrkan - HELT fantastiskt! Och man får en helt annan förståelse för tankarna kring denna byggnad om man varit på muséet först. Rekommenderar att köpa biljetterna till guidningen i kyrkan på nätet - annars är det ENORMA köer.

Det finns även en park som Gaudí ritat - Park Güell. Där har jag inte varit ännu - det var så fullt att de inte släppte in fler besökare när vi var där... Annars ett mycket trevligt ställe för en picknick, enligt dem som varit där!
 
Vi har nyligen kommit hem från en kryssning i Karibien. Norwegian flyger numera direkt från Arlanda till Puerto Rico! Vi inledde med tre dagar i San Juan (gamla stan är FANTASTISK med alla sina pastellfärgade kolonialbyggnader), sedan kryssning en vecka och avslutade med fyra dagar längre österut på Puerto Rico med strand och regnskog. Under kryssningen besökte vi St Thomas, St Kitts & Nevis, Antigua, Barbados och St Lucia. Kryssning är ett så fantastiskt socialt sätt att resa i o m att man delar bord med andra vid middagarna (och även vid frukosten om man vill). Denna gång fick vi nya vänner från Toronto resp Oxford och skrattade oss genom trerättersmiddagarna! (Till middagen hade man fast bordssällskap - om man valde att dela bord med andra vid frukosten blev det olika hela tiden. Men alltid blev det mycket trevliga konversationer! Något vi kände igen från vår förra kryssning - vid arabiska halvön.)
 
Hej.
Jag skulle behöva tips på vart man kan åka för att sola, bada och slappa nu i mars eller april. Behöver inte vara jättevarmt.
Samt hur man kommer undan så billigt som möjligt på en sån resa :)
 

Eller Karibien! Det är behaglig värme där och tex TUI flyger charter med direktflyg till flera destinationer.
Kan också funka med östra Medelhavet typ Cypern eller Israel. Lite kallare där ännu men Tel Aviv har runt 20 grader och sol idag tex.
 
Hej.
Jag skulle behöva tips på vart man kan åka för att sola, bada och slappa nu i mars eller april. Behöver inte vara jättevarmt.
Samt hur man kommer undan så billigt som möjligt på en sån resa :)
Egypten. Nu är det 23-24 grader i luften och samma i havet gissar jag (det var 22-23 i havet i januari).

För att svara på två frågor som nästan alltid kommer upp när det gäller Egypten:

1. Säkerhetsläget är gott. Sedan kan naturligtvis allt hända var som helst men på turistorterna är det vanligen mycket lugnt.

2. Bästa tipset för att undvika magsjuka är enligt mig att skippa all inclusive samt att sprita händerna i samband med måltider. Vill man vara ytterligare lite försiktig kan man skippa sallader/ej tillagade grönsaker.

Billigast tror jag en sista minuten flygstol till Hurghada med boende på lokalt hotell är.
 
Eller Karibien! Det är behaglig värme där och tex TUI flyger charter med direktflyg till flera destinationer.
Kan också funka med östra Medelhavet typ Cypern eller Israel. Lite kallare där ännu men Tel Aviv har runt 20 grader och sol idag tex.
Fast de resmålen är väl inte direkt billiga?
 
Fast de resmålen är väl inte direkt billiga?

Du kan absolut hitta resor till bra priser speciellt när om du ska åka nu i mars april och reser ensam! Är man dessutom lite flexibel med datum kan det gå att pressa priserna rejält! Kan tänka mig att det fortfarande är lågsäsong runt Cypern även = större chans till billigare resor!
 
Allt Gaudí-relaterat! Börja med Casa Batlló där det är ett jätteintressant muséum uppe på vinden. Och sedan förstås Sagrada Familia där man definitivt ska gå en guidad tur inne i kyrkan - HELT fantastiskt! Och man får en helt annan förståelse för tankarna kring denna byggnad om man varit på muséet först. Rekommenderar att köpa biljetterna till guidningen i kyrkan på nätet - annars är det ENORMA köer.

Det finns även en park som Gaudí ritat - Park Güell. Där har jag inte varit ännu - det var så fullt att de inte släppte in fler besökare när vi var där... Annars ett mycket trevligt ställe för en picknick, enligt dem som varit där!

Tack så jättemycket för tipsen!

Zoo:t kan ni hoppa över!

Det hade nog inte varit aktuellt ändå, men det är noterat. Tack. :)
 
Tack, något speciellt ställe som är trevligt? Lugnt och fint, inget partyställe.

Eller Karibien! Det är behaglig värme där och tex TUI flyger charter med direktflyg till flera destinationer.
Kan också funka med östra Medelhavet typ Cypern eller Israel. Lite kallare där ännu men Tel Aviv har runt 20 grader och sol idag tex.
Karibien hade ju varit fantastiskt.
Fast de resmålen är väl inte direkt billiga?
Tycker iofs inte att kanarieöarna är speciellt billigt heller.
Du kan absolut hitta resor till bra priser speciellt när om du ska åka nu i mars april och reser ensam! Är man dessutom lite flexibel med datum kan det gå att pressa priserna rejält! Kan tänka mig att det fortfarande är lågsäsong runt Cypern även = större chans till billigare resor!
Aha, intressant.


Tack så mycket för tips.
 
Hur bokar en resa billigast? Blir det billigare om man bokar resa och hotell själv än om man tar ett paket via resebolag?

Hej nybörjare på sol och bad resor. :D
 
Tack, något speciellt ställe som är trevligt? Lugnt och fint, inget partyställe.


Karibien hade ju varit fantastiskt.

Tycker iofs inte att kanarieöarna är speciellt billigt heller.

Aha, intressant.


Tack så mycket för tips.

Kolla på Isla Holbox! En liten ö utan vägar, cool lugnt, total avkoppling, inget partyställe!
TUI flyger charter dit men det är ännu inte sönder-turistat. Direktflyg och har du tur hittar du en sista minuten!

Googla för bilder!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 696
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp