Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag åker till London några dagar i mars, vad gör man då? Gärna inomhus. ;)
Går på alla fantastiska, gratis, museer! Ett av mina favoriter är National Portrait Gallery, började nästan gråta framför porträttet av Emmeline Pankhurst :o

Annars vääääldigt långa publuncher! Vill även tipsa om en URtrevlig fransk restaurang, väldigt avslappnad, Le Garrick på Garrick Street, närmsta station borde vara Leicester Square. Avis, vill också åka till London.
 
Jag reser med "bagage" (hunden Pyssling och dement Släkting) så jag får begränsa äventyligheten och bila.

Venedig är på listan i år (i fjol rasade bilen i Uddevalla) och då tänkte jag ila ned på två övernattningar, stanna kanske en vecka (ev ställa bilen vid flygplatsen) och puttra hem genom Tyrolen. Har någon åkt tåg med hund i Italien? (Om vi stannar längre kunde jag tänka mig att göra en utflykt till Bologna)

Släkting pratar mycket om Medelhavet. Hur är det egentligen med Provance? Jag skaffade en guidebok och i den låter det väldigt meckigt. Det jag funderar över är Camargue för att se flamingo och sedan vidare längst kusten. Mellan Chevaliers och St Tropez ska det finnas en vandringsled. Den är dock 35 km så för oss tar den nog två dagar även utan packning. Vet någon om det vore möjligt att bo på mitten och åka tillbaka. Är det krångligt med taxi i Frankrike (jag åker nästan aldrig taxi) ? Jag tänkte vika två-tre veckor.
 
Provence är fantastiskt. Men rent generellt bör man undvika Medelhavskusten (de flesta franska kuster, förresten) efter första veckan i juli. Innan dess och i september är det :love::love::love::love::love:
 
Så typ 40 papp per person + flyg?

@VLMF är det en rimlig uppskattning?

Nu har jag fått lite frågor på PM så kan lika gärna skriva svaren här med.

Jag åkte med en mid-class båt som hette Archipell (det bolaget har två likadana båtar, googla), 8 dagars helpension med guide, besättning och sånt kostade år 2010 ca 4000 US dollar per person. Då ingår inga flyg. Inte heller nationalparksavgift, transitkostnad, taxes eller dricks till personalen så lägg på några svenska tusenlappar till.

Sen kan man åka färre dagar (minst 5) eller fler (typ 15), och med sämre eller bättre båtar såklart. 8 dagar tyckte jag var perfekt, 5 hade nog varit för kort när man ändå tagit sig hela vägen dit. Men vi hann med massor verkligen och man var ganska "mätt" när de dagarna var över (och minneskorten fulla :D)
 
Jag var där härom veckan, den här årstiden är faktiskt inte Hyde Park till sin fördel imho. Jag skulle själv inte lägga pengar på det såhär års.
Men andra förslag... jaa... åker du inte förrän i mars så är nog tyvärr Hamley's stängt, de klappar ihop i februari enligt uppgift - efter att ha varit en av världens mest förnäma leksaksaffärer sedan mitten av 1700-talet. Men ett annat ställe där jag själv kan spendera timmar och åter timmar är bokhandeln Foyles stora centrumbutik som härom året flyttade några stenkast längs samma gata (Charing Cross Rd) till större och ljusare lokaler.
Sen finns ju marknader, t ex butikerna och matstånden vid Camden Lock Market. Eller antikhandlarna längs Portobello Road (dock 95% nytillverkat kinaskräp, men där finns undantag och ljuspunkter också).

Nä, risken är väl att vädret inte gör att det blir speciellt trivsamt... :p Men i allmänhet när det är väder för det, är det värt en tusenlapp för att rida en timme i Hyde Park? Eller är det mest åka häst med någon uttråkad tonåring på en gammal cob i längst fram i ledet?
 
Går på alla fantastiska, gratis, museer! Ett av mina favoriter är National Portrait Gallery, började nästan gråta framför porträttet av Emmeline Pankhurst :o

Annars vääääldigt långa publuncher! Vill även tipsa om en URtrevlig fransk restaurang, väldigt avslappnad, Le Garrick på Garrick Street, närmsta station borde vara Leicester Square. Avis, vill också åka till London.

Toppen med restaurangtips, tack! Funderar också på Kew Gardens, där verkar finnas trevliga inomhusalternativ. :)
 
Nä, risken är väl att vädret inte gör att det blir speciellt trivsamt... :p Men i allmänhet när det är väder för det, är det värt en tusenlapp för att rida en timme i Hyde Park? Eller är det mest åka häst med någon uttråkad tonåring på en gammal cob i längst fram i ledet?
Tror inte jag skulle gjort det, men iofs kanske en vacker grönskande vårdag... :)
Såg inga som red ute i parken nu vid jul, bara ridlektioner på ridbanan uppe i nordöstra kanten.
 
Nä, risken är väl att vädret inte gör att det blir speciellt trivsamt... :p Men i allmänhet när det är väder för det, är det värt en tusenlapp för att rida en timme i Hyde Park? Eller är det mest åka häst med någon uttråkad tonåring på en gammal cob i längst fram i ledet?

Jag ar lokalbo - jag har aldrig ridit I Hyde Park sjalv, men har en van som volontarar pa handikapprdiningen som ocksa arrangeras dar, och hon verkar inte tycka det ar nagot sarskilt. Tank pa att med jobbet de har hastarna har (ga med nyborjare och turister I valdigt trafikerade och stressiga miljoeer), sa ar det bara sarskilda lugna temperament som passar - ar man en erfaren ryttar kan man nog tycka det ar trakigt, och inte direkt valuta for pengarna. Dessutom tror jag manga turer ar begransade till skritt och trav.

Har du varit I London innan? Southbank ar alltid trevlig pa en solig dag, men ocksa turist standard. Det finns ju mycket att gora som turist forsta gangen I staden (alla museum ar fantastiska), men vill du lamna turiststraken sa skulle jag recommendera att ta tunnelbanan (bla/Victoria) soderut till Brixton. Brixton market ar ett flertal matmarknader under tak, med mangder av sma barer och resturanger. Ar ett hyfsat kul omrade rent allmant ocksa, sa kan vara vart att kolla upp. :)


EDIT: Kom pa att om du ar sugen pa att rida kan det vara vart att kolla upp stallen kring Richmond, som rider i Richmond park i Sydvastra London - den med alla hjortar i. Priserna ar nagot lagre, och parken ar mindre full an Hyde Park (morgonar alltid mindre full an eftermiddagar), och du har nagat battre odds att fa rida i alla tre gangarterna.
Jag hade en ridtur dar i sommras, med en van som kunde garantera mina kunskaper och red en helt ok, om an kanske oinspirerande valack.
 
Senast ändrad:
Ok, alla beresta bukefalister, jag behöver lite hjälp. Som planerna ser ut ska jag ut och resa, men jag har liksom ingen aning om vart. Önskar därför få lite inspiration!

Så, om ni skulle resa till en stad (för en långweekend, typ) söderut i Europa i början på mars: Vilken stad hade ni valt och varför?
 
Jag skulle vilja åka till Budapest.
Pga ska vara billigt, vackert och ha trevliga bad. Typ. Jag gillar att SPAa, och har gått för mig att man kan göra det där :p

Vill också till Barcelona, Amsterdam och Warszawa. Inte säker på hur väder och sånt är i någon av städerna vid den tiden dock :p
 
Skrev i tråden på ungdom men den är betydligt mer död än denna, så kopierar in här istället. :)


"Fick en resa av min man idag (kombinerad 29+30årspresent, haha) eftersom jag pratat en del om en träningsresa som min pt ska hålla i.
9-13 maj blir det träningsresa i Alicante, för att sedan ta mig vidare till Malaga den 13e maj. Där blir det en sen innan planerad vecka med mannen och fem vänner. :D

Nu är bekymret bara att lyckas ta mig ner dit. Inga problem tänkte jag, men flyg gick inte ta direkt. Buss tar lång tid, och tåg måste man ta inåt landet först.
Så det lutar åt hyrbil. Kan bli spännande att köra själv där, men äh. Det ska säkert gå bra :p"
 
Ok, alla beresta bukefalister, jag behöver lite hjälp. Som planerna ser ut ska jag ut och resa, men jag har liksom ingen aning om vart. Önskar därför få lite inspiration!

Så, om ni skulle resa till en stad (för en långweekend, typ) söderut i Europa i början på mars: Vilken stad hade ni valt och varför?
Lissabon :love:... eller Barcelona :)
 
Jag skulle vilja åka till Budapest.
Pga ska vara billigt, vackert och ha trevliga bad. Typ. Jag gillar att SPAa, och har gått för mig att man kan göra det där :p

Vill också till Barcelona, Amsterdam och Warszawa. Inte säker på hur väder och sånt är i någon av städerna vid den tiden dock :p

Budapest gillade jag väldigt mycket! Var där mitten på maj, var varmt som på högsommaren i Sverige. Grönt och fint!
Det finns ju flera olika termalbad där, vi var dock aldrig på ett sådant då vi hade hundarna med oss eftersom vi var där för världsutställningen. Vi bodde på Pestsidan nära Donau och parken där. Det kan jag verkligen rekommendera! Inte alls turistigt, fint, lugnt och fullproppat med fina restauranger (där en middag kostade ca 200-300 kr inkl vin i medel trots riktigt fin/lyxig restaurang) samt nära till alla sevärdheter.
Vi åt verkligen lyxig och fantastisk god mat varje dag till lunch och middag ;)
Riktigt prisvärd. Detta var år 2013 om jag minns rätt så kan ju ha ändrats en del.
 
Ger också tummen upp för Budapest! Bra mat till inga pengar, fint boende till inga pengar, underbara termalbad (lite mera pengar ;) ), muséer och väder. Staden var både vacker och betongdjunglig beroende vilka kvarter man strosade i.
 
Dubrovnik ska ju vara extremt vackert också, hört av de som varit där. Kanske lite turistigt bara? Nån som varit där? Bildgooglar man stan så är ju estetiken onekligen tilltalande!
Jag gillade Dubrovnik men blev tipsad om att åka mer norr ut och båt längs kusten... tror det är mer ett båtluffar/seglar-land/stad. Beror ju såklart på vad man vill göra, men res runt mer om du åker till Kroatien!

Sydafrika är ett måste, Kapstaden. :)
 
Så, om ni skulle resa till en stad (för en långweekend, typ) söderut i Europa i början på mars: Vilken stad hade ni valt och varför?
Jag hade nog valt Barcelona eller Rom, främst för att det är två av få europeiska storstäder som jag inte besökt tidigare, och för att vänner och bekanta talat väl om båda städerna.
 
Ok, alla beresta bukefalister, jag behöver lite hjälp. Som planerna ser ut ska jag ut och resa, men jag har liksom ingen aning om vart. Önskar därför få lite inspiration!

Så, om ni skulle resa till en stad (för en långweekend, typ) söderut i Europa i början på mars: Vilken stad hade ni valt och varför?

Berlin! Fantastisk stad, massor att se och att göra, billigt! Billigt att flyga dit också. Vi planerar att åka tillbaks i början på april. Tre nätter på bra hotell + flyg har vi hittat för 4500/2 pers...

Vädret tidigt i mars är väl sådär, dock.
 
Precis bokat Paris i slutet av April. Ska bli fantastiskt skönt. Vi ska bo i utkanten av Marais är planen. Var äter man? Bästa caféet? Vad är era bästa tips?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 702
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp