Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig snorklat någon annanstans än här i övergången mellan Röda Havet och Indiska oecanen (Adenviken/Tadjourabukten), och dyker inte alls, men jag tycker att det är väldigt vackert och många av de mer rutinerade dykarna säger att det är en av de bästa ställena som de har varit på.

Så vill man ha bra dykning, simma med valhajar, ytnära korallrev för snorkling och i övrigt väldigt oturistigt och genuint, så rekommenderar jag Djibouti.
Intressant. Jag har läst om Djibouti och valhajarna som tydligen är vanliga där + att det är ett fredligt land. Så jag har funderat... Hur tar man sig till Djibouti? Vart flyger man?
 
Intressant. Jag har läst om Djibouti och valhajarna som tydligen är vanliga där + att det är ett fredligt land. Så jag har funderat... Hur tar man sig till Djibouti? Vart flyger man?

Jag kan bekräfta att valhajar är vanligt, men det är en kort säsong, november till januari, med peak i december. Jag kan också bekräfta att det är fredligt, vänligt och enkelt (i betydelsen liten behändig stad, alla känner alla typ, det finns vad man behöver). Om man inte är väldigt värmetålig och man vill kunna göra annat än plaska i hav eller pool, så är vintermånaderna att rekommendera, oktober till mars ungefär. Jag tror också, men utan att veta säkert, att dykning och snorkling är bättre då, men det kanske bara hänger ihop med att det är mer behagligt att vara ute överlag och därför dyker och snorklar fler under vintern.

Man flyger till Djibouti (Ambouli international airport - JIB) med antingen Ethiopian eller Turkish airlines från Stockholm, med byte i Addis Abeba respektive Istanbul. Vissa menar att Turkish inte bör vara förstahandsvalet, eftersom förlängningen av linjen ner till Mogadishu nyligen har öppnat igen, efter en tillfällig stängning pga en incident i februari.
Om Stockholm inte är din hemflygplats, så flyger Air France direkt Djibouti-Frankrike (både Paris och Marseille tror jag), och Qatar flyger via Doha. Någon av dem kan kanske gå att koppla ihop till en vettig resa.
Det två första alternativen som jag har erfarenhet av tar ca 14 timmar och kostar runt 7000-8000 ToR om man är ute i lite god tid.

Värt att nämna är att det inte finns så många hotell och att de är DYRA, särskilt i förhållande till den standard man får. Det finns några billigare hotell, men med betydligt lägre standard och det finns också några trevliga couchsurfing-värdar.
 
Som fan! Har redan checkat ut från jobbet i huvudet :D är som ett jäkla vrak, haha.
Vädret verkar dock inte så lovande... varmt men regn, regn och regn.... zzzz
Var det Sydostasien du skulle till, eller minns jag fel? I så fall kan det där regnet vara en kortare skur (läs brutalt ösregn under någon timme) varje dag. Lite beroende på var ni kommer befinna er.
Grundregeln är i alla fall att vid första droppen kastar man sig inomhus omedelbart, för det kommer snabbt! :D
 
Var det Sydostasien du skulle till, eller minns jag fel? I så fall kan det där regnet vara en kortare skur (läs brutalt ösregn under någon timme) varje dag. Lite beroende på var ni kommer befinna er.
Grundregeln är i alla fall att vid första droppen kastar man sig inomhus omedelbart, för det kommer snabbt! :D

Det stämmer, Vietnam :)
Alltså, jag vill ju ha sooool, haha. Får hoppas det är bättre vid kusten sen.
 
Nu är vi hemma från Vietnam!
Det var regnigt och mulet ungefär dom 2 första veckorna :D men sista veckan fick vi både sol och blåst så sambon kunde kitesurfa.

Vietnam är ett extremt skräpigt land fick jag uppleva, det var hemskt svårt att hitta god vegetarisk mat. Så jag gick hungrig mest hela tiden tills vi hittade en indisk restaurang :D
Utöver det var det verkligen en upplevelse att vara där, annorlunda mot det jag sett förut :)

15895381_10153913542496841_5158678796567977049_n_586cd8f2e087c33e79dce308.jpg

15871922_10153913542541841_7830146856766459459_n_586cd8f02a6b22263dc3e0cc.jpg

15826393_10153913542461841_8108965469338555960_n_586cd8eee087c33e7cdddf93.jpg
 
Någon som har besökt Galapagos? Hur var det? Någon ö som var särskilt sevärd? Någon som kändes överreklamerad? Jag tittar på kryssningar respektive island hopping nu och tycker att det är jättesvårt att välja.
 
Någon som har besökt Galapagos? Hur var det? Någon ö som var särskilt sevärd? Någon som kändes överreklamerad? Jag tittar på kryssningar respektive island hopping nu och tycker att det är jättesvårt att välja.

Jag har, år 2010. Var på en 8-dygnskryssning, Isla de Lobos var en av höjdpunkterna, helt orädda sjölejon :love: Man fick jättefina bilder och kunde strosa runt på stranden. En av få öar med vit sand, av finfinfördelade snäckskal. Charles Darwin Research station vill du inte missa heller.

Jag minns inte vad alla öar hette, för det var många "små-öar" också förutom de stora, men en där ena sidan av ön hette Dragon Hill för att det var så många iguanas! Fanns en saltsjö med flamingos också. Den var cool. Och en annan liten ö vi stannade utanför för att snorkla i en haj-kanal (det var liksom en kanal av lavastenar i havet, kanske 2 meter djupt, och på botten vilade sjukt många hajar! Vilket adrenalinpåslag det var att snorkla ovanför dem. Guiden lovade att de var vegetarianer, jag fattade inte förrän efteråt att de såklart inte var det :grin:). Whale Bay var vi också på, och någon ö med massa albatrosser som ruvade på ägg. Både de och blue foot boobies var ÖVERALLT där, alla djur var så totalt orädda att man fick se upp så man inte snubblade på dem.

Sedan ser man massor från båten också, som hoppande stingrays, delfiner, fregattfåglar rakt ovanför huvudet (annars ligger de mest uppblåsta i buskarna), pelikaner m.m. Åh det var nog den bästa resa jag gjort, naturupplevelsen är magisk! Djuren och höjdpunkterna varierar lite med säsong, men boka "bara" så kommer det bli de ilandstigningarna som är bäst just då och passar med längden på trippen :)
 
Jag har, år 2010. Var på en 8-dygnskryssning, Isla de Lobos var en av höjdpunkterna, helt orädda sjölejon :love: Man fick jättefina bilder och kunde strosa runt på stranden. En av få öar med vit sand, av finfinfördelade snäckskal. Charles Darwin Research station vill du inte missa heller.

Jag minns inte vad alla öar hette, för det var många "små-öar" också förutom de stora, men en där ena sidan av ön hette Dragon Hill för att det var så många iguanas! Fanns en saltsjö med flamingos också. Den var cool. Och en annan liten ö vi stannade utanför för att snorkla i en haj-kanal (det var liksom en kanal av lavastenar i havet, kanske 2 meter djupt, och på botten vilade sjukt många hajar! Vilket adrenalinpåslag det var att snorkla ovanför dem. Guiden lovade att de var vegetarianer, jag fattade inte förrän efteråt att de såklart inte var det :grin:). Whale Bay var vi också på, och någon ö med massa albatrosser som ruvade på ägg. Både de och blue foot boobies var ÖVERALLT där, alla djur var så totalt orädda att man fick se upp så man inte snubblade på dem.

Sedan ser man massor från båten också, som hoppande stingrays, delfiner, fregattfåglar rakt ovanför huvudet (annars ligger de mest uppblåsta i buskarna), pelikaner m.m. Åh det var nog den bästa resa jag gjort, naturupplevelsen är magisk! Djuren och höjdpunkterna varierar lite med säsong, men boka "bara" så kommer det bli de ilandstigningarna som är bäst just då och passar med längden på trippen :)
Tack så mycket för svaret! Det låter ännu bättre än jag hade kunnat föreställa mig. :love: Ska bara googla liiite till och pressa resebyrån på ytterligare alternativ. :D
 
Glömt skriva i tråden!
Frågade för några månader sedan lite om NYC och hyra rum/lägenhet osv.

I alla fall så är resa nu bokad - första veckan i April blir det och vi hyr ett rum i en lägenhet som tillhör ett par i 35-års åldern och de bor där med sin hund. Ligger i East Village så mycket caféer och restauranger ska det finnas i området.
Vågade inte hyra en egen lägenhet eftersom det är olagligt, men ligger trots det ute massa annonser på airbnb.

Någon som har något bra tips på typ sevärdhet/butik/bar/café i East village?
 
Nästa resa som är bokad går till Spanien och San Sebastian. Ska vara en schysst stad med grymma restauranger, härliga stränder och bra surf (mannen)
 
Jag kom till Nairobi med buss på natten. Hade hoppat på den längs vägen, utanför Tsavo East. Kvinnorna i bussen sa att de aldrig gick ur bussen på natten, så jag satt kvar med dem tills det blev ljust. Hittade ett billigt backpackersställe nära bussstationen, minns tyvärr inte namnet. Såg inga speciella sevärdheter i Nairobi, men åkte och såg Karen Blixens hus, och det noshörnings och elefantnursery som ligger i anslutning till Nairobi NP. Via en bekant till ägaren av hostelet fick jag komma in i den enorma inhägnaden där Jock, världens då högst giraff levde. Bisarr känsla att gå omkring i snårskogen och leta efter en giraff och plötsligt inse att två av träden framför en hade knän.
Åkte också till Nakuru, saltsjön, för att titta på flamingos och noshörningar.
 
Jag har också varit i Nairobi, mest som mellanlandning från Uganda på väg till Malindi. Hade väl drygt ett dygn där, det blev mest käka middag på hotellet, sova och sedan handla lite innan färden gick vidare. Var faktiskt i det där varuhuset där det blev en skjutattack året efter. Men de delar jag var i kändes väldigt trygga och säkra och trevliga :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 706
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp