R
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fan vad gött!!!![]()
Intressant. Jag har läst om Djibouti och valhajarna som tydligen är vanliga där + att det är ett fredligt land. Så jag har funderat... Hur tar man sig till Djibouti? Vart flyger man?Jag har aldrig snorklat någon annanstans än här i övergången mellan Röda Havet och Indiska oecanen (Adenviken/Tadjourabukten), och dyker inte alls, men jag tycker att det är väldigt vackert och många av de mer rutinerade dykarna säger att det är en av de bästa ställena som de har varit på.
Så vill man ha bra dykning, simma med valhajar, ytnära korallrev för snorkling och i övrigt väldigt oturistigt och genuint, så rekommenderar jag Djibouti.
Intressant. Jag har läst om Djibouti och valhajarna som tydligen är vanliga där + att det är ett fredligt land. Så jag har funderat... Hur tar man sig till Djibouti? Vart flyger man?
Var det Sydostasien du skulle till, eller minns jag fel? I så fall kan det där regnet vara en kortare skur (läs brutalt ösregn under någon timme) varje dag. Lite beroende på var ni kommer befinna er.Som fan! Har redan checkat ut från jobbet i huvudetär som ett jäkla vrak, haha.
Vädret verkar dock inte så lovande... varmt men regn, regn och regn.... zzzz
Var det Sydostasien du skulle till, eller minns jag fel? I så fall kan det där regnet vara en kortare skur (läs brutalt ösregn under någon timme) varje dag. Lite beroende på var ni kommer befinna er.
Grundregeln är i alla fall att vid första droppen kastar man sig inomhus omedelbart, för det kommer snabbt!![]()
Men i särklass den finaste staden av alla städer på alla kanarieöar!Vi bodde i Puerto de la Cruz som är minst solsäkert.
Nu undrar jag om ngn varit i Nairobi och har lite info att komma med!![]()
Någon som har besökt Galapagos? Hur var det? Någon ö som var särskilt sevärd? Någon som kändes överreklamerad? Jag tittar på kryssningar respektive island hopping nu och tycker att det är jättesvårt att välja.
Tack så mycket för svaret! Det låter ännu bättre än jag hade kunnat föreställa mig.Jag har, år 2010. Var på en 8-dygnskryssning, Isla de Lobos var en av höjdpunkterna, helt orädda sjölejonMan fick jättefina bilder och kunde strosa runt på stranden. En av få öar med vit sand, av finfinfördelade snäckskal. Charles Darwin Research station vill du inte missa heller.
Jag minns inte vad alla öar hette, för det var många "små-öar" också förutom de stora, men en där ena sidan av ön hette Dragon Hill för att det var så många iguanas! Fanns en saltsjö med flamingos också. Den var cool. Och en annan liten ö vi stannade utanför för att snorkla i en haj-kanal (det var liksom en kanal av lavastenar i havet, kanske 2 meter djupt, och på botten vilade sjukt många hajar! Vilket adrenalinpåslag det var att snorkla ovanför dem. Guiden lovade att de var vegetarianer, jag fattade inte förrän efteråt att de såklart inte var det). Whale Bay var vi också på, och någon ö med massa albatrosser som ruvade på ägg. Både de och blue foot boobies var ÖVERALLT där, alla djur var så totalt orädda att man fick se upp så man inte snubblade på dem.
Sedan ser man massor från båten också, som hoppande stingrays, delfiner, fregattfåglar rakt ovanför huvudet (annars ligger de mest uppblåsta i buskarna), pelikaner m.m. Åh det var nog den bästa resa jag gjort, naturupplevelsen är magisk! Djuren och höjdpunkterna varierar lite med säsong, men boka "bara" så kommer det bli de ilandstigningarna som är bäst just då och passar med längden på trippen![]()
Tack så mycket för svaret! Det låter ännu bättre än jag hade kunnat föreställa mig.Ska bara googla liiite till och pressa resebyrån på ytterligare alternativ.
![]()
Jag kom till Nairobi med buss på natten. Hade hoppat på den längs vägen, utanför Tsavo East. Kvinnorna i bussen sa att de aldrig gick ur bussen på natten, så jag satt kvar med dem tills det blev ljust. Hittade ett billigt backpackersställe nära bussstationen, minns tyvärr inte namnet. Såg inga speciella sevärdheter i Nairobi, men åkte och såg Karen Blixens hus, och det noshörnings och elefantnursery som ligger i anslutning till Nairobi NP. Via en bekant till ägaren av hostelet fick jag komma in i den enorma inhägnaden där Jock, världens då högst giraff levde. Bisarr känsla att gå omkring i snårskogen och leta efter en giraff och plötsligt inse att två av träden framför en hade knän.Allt du vet!![]()
Vad var det för kryssning du åkte på?Jag har, år 2010. Var på en 8-dygnskryssning,
Galapagosöarna, man bodde på en båt (motorkatamaran) i åtta dagar. Och kryssade runt mellan öarna, båten gjorde de långa transportsträckorna på nattetid och på dagtid lade vi till vid olika öar för ilandstigning, snorkling med meraVad var det för kryssning du åkte på?![]()