Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har varit i Tokyo, hur lång tid i förväg bör man vara på Narita när man ska hem?
Har fått höra att man bör vara där i 4 tim i förväg? O_o

Åker till Shanghai imorgon och sedan vidare till Tokyo för att sen resa hem igen.
 
Vi funderar på att åka till Kroatien (Dubrovnik) och besöka Plitvice eller Krka. Någon som varit där?
Jag har varit i Krka. Fantastiskt vackert! Helst ville jag till Plitvice, eftersom det sägs vara ännu vackrare (där får man dock inte bada vid vattenfallen, vilket man får i förstnämnda), men det gick bort för mig eftersom det var för lång resväg från Split. Och Dubrovnik ligger ännu längre bort. Jag skulle inte rekommendera att åka till något av ställena om utgångsplatsen är Dubrovnik om man tänker sig en dagstur. Bättre att utgå från någon annan stad i så fall.
 
Jag tror att jag har skrivit i någon restråd förut om våra planer på att åka till Kanada? Nåväl, i somras var vi där i 4 veckor :) Det skulle ta hur lång tid som helst att skriva om allt vi gjorde men sammanfattningen är att jag verkligen gillar Kanada och skulle gärna åka tillbaka :D Vi flängde runt lite i hela landet (nästan) och jag får väl säga att Toronto var rätt blaha, hela prärien är ganska trist, men Vancouver är jättetrevligt och Rockies och hela BC är helt fantastiskt! :love: :love: Med mer tid och pengar hade jag kunnat åka runt i BC hur länge som helst.

Smakprov:
14330145_10153914321186297_647806917604166501_n.jpg

14364881_10153914364361297_6651567751811327441_n.jpg

14291779_10153914367346297_5432923423015335994_n.jpg
 
Jag tror att jag har skrivit i någon restråd förut om våra planer på att åka till Kanada? Nåväl, i somras var vi där i 4 veckor :) Det skulle ta hur lång tid som helst att skriva om allt vi gjorde men sammanfattningen är att jag verkligen gillar Kanada och skulle gärna åka tillbaka :D Vi flängde runt lite i hela landet (nästan) och jag får väl säga att Toronto var rätt blaha, hela prärien är ganska trist, men Vancouver är jättetrevligt och Rockies och hela BC är helt fantastiskt! :love: :love: Med mer tid och pengar hade jag kunnat åka runt i BC hur länge som helst.

Smakprov:
14330145_10153914321186297_647806917604166501_n.jpg

14364881_10153914364361297_6651567751811327441_n.jpg

14291779_10153914367346297_5432923423015335994_n.jpg

Herregud :love:
 
Jag tror att jag har skrivit i någon restråd förut om våra planer på att åka till Kanada? Nåväl, i somras var vi där i 4 veckor :) Det skulle ta hur lång tid som helst att skriva om allt vi gjorde men sammanfattningen är att jag verkligen gillar Kanada och skulle gärna åka tillbaka :D Vi flängde runt lite i hela landet (nästan) och jag får väl säga att Toronto var rätt blaha, hela prärien är ganska trist, men Vancouver är jättetrevligt och Rockies och hela BC är helt fantastiskt! :love: :love: Med mer tid och pengar hade jag kunnat åka runt i BC hur länge som helst.

Smakprov:
14330145_10153914321186297_647806917604166501_n.jpg

14364881_10153914364361297_6651567751811327441_n.jpg

14291779_10153914367346297_5432923423015335994_n.jpg
Fantastisk natur och fantastiska bilder :love:
 
Har bekanta som åker dit i december. Och pojkvännen vill dit för att kitesurfa (blåsigt ställe :D )

Känns som att kitesurfingen var ett skäl till att åka till Mui Ne? :D Där är trevligt iaf!
Fint! Litet, men fint!
Kan rekommendera att åka ut och titta på soluppgång och åka "pulka" på sanddynerna, haha. :D
 
Känns som att kitesurfingen var ett skäl till att åka till Mui Ne? :D Där är trevligt iaf!
Fint! Litet, men fint!
Kan rekommendera att åka ut och titta på soluppgång och åka "pulka" på sanddynerna, haha. :D

Jo det var det, jag tänkte sola, promenera och fota, rätt van vid det här laget :D

Han sa att "sandsurfingen" inte var så mycket att hurra för, men jag känner att jag måste ju prova!!
 
Jag har en dröm om att någon gång åka till Indien och Bangladesh.
De är två länder som verkligen fascinerar mig och jag skulle så gärna vilja åka dit någon gång i mitt liv.
Jag är inte ute efter de klassiska turistiga ställena eller att sola och bada (visst, det också, men inte bara) utan jag skulle verkligen vilja uppleva landet/länderna.

Är det någon som varit där?
Hur var det? Vad "måste" man se och vad bör man undvika?
Är det verkligen så att man alltid blir magsjuk, till exempel? :crazy: Har lite fobi mot det. :o
Kort sagt, allt är av intresse så dela gärna med er av era erfarenheter.
Jag har varit i Indien och jobbat. Jag var noga med hygienen, tvättade händerna när jag tagit i pengar men åt den lokala maten mina indiska kollegor åt och blev inte magsjuk. Hade tagit dukoral och åt probiotika med. Jag var i Hyderabad en vecka. Man får vara lite om sig och kring sig och tänka på säkerheten, om man reser som ensam kvinna är de inte så väl mottaget på en del ställen. Jag fick för mitt jobb inte vara ute själv när det var mörkt(alltså när jag kom ut från kontoret) så det var lite trist. Kontrasterna är gigantiska och man ser både fattigdom och rikedom men man känner liksom på stämningen att man är i Indien redan när man hoppar av flyget :)
 
Jag har varit i Indien och jobbat. Jag var noga med hygienen, tvättade händerna när jag tagit i pengar men åt den lokala maten mina indiska kollegor åt och blev inte magsjuk. Hade tagit dukoral och åt probiotika med. Jag var i Hyderabad en vecka. Man får vara lite om sig och kring sig och tänka på säkerheten, om man reser som ensam kvinna är de inte så väl mottaget på en del ställen. Jag fick för mitt jobb inte vara ute själv när det var mörkt(alltså när jag kom ut från kontoret) så det var lite trist. Kontrasterna är gigantiska och man ser både fattigdom och rikedom men man känner liksom på stämningen att man är i Indien redan när man hoppar av flyget :)
Det låter spännande. Ja, det vetkar vara ett fascinerande land, vad jag har uppfattat det som.
Har faktiskt varit i Bombay på en försenad mellanlandning under 12 timmar, men det räknas nog inte riktigt. Detta var 40 år sedan och då stor folk och hoppade och tiggde när vi gick på avspärrningarna mellan flyget och hotellet.
Jag var 10 år och kom fortfarande ihåg det.

Jag kollar mycket på "vet inte vad dom heter" men dom här kanalerna på TV som visar program från andra länder.
Kontrasterna verkar enorma med bad och bål i floden Ganges och samtidigt går Indien in som en av det världsledande länderna inom it.
Jag skulle vilja "hinna" dit innan det blir som vilket annat land som helst.
 
Jo det var det, jag tänkte sola, promenera och fota, rätt van vid det här laget :D

Han sa att "sandsurfingen" inte var så mycket att hurra för, men jag känner att jag måste ju prova!!

Haha, nä. Sandsurfingen var inte jättebra, där håller jag med. Men hela grejen var rätt trevlig tycker jag. Att gå upp tidigt och åka ut i öknen och sådär :)

Och ja, jag har varit där. Var tre veckor i Vietnam (totalt två månader i Sydostasien) hösten 2008, så jag skulle tro att det ändrats en del.
Jag minns mest att vi solade och hade det gött, typ. Haha. Och drack drinkar på något konstigt ställe.
Men - jag gillade det iaf. Det minns jag. Haha.
Och så minns jag att Obama vann valet när vi var där. :p
 
Just haft vår semestervecka, av sex veckor, i Hurghada. Valde till sist Royal Lagoon resort som inte var mycket dyrare än det andra vi tänkte på, och vi är helt otroligt nöjda både med service, mat och allt annat. Perfekt pris, bra för barnen och otroligt serviceminded personal, dit kommer vi definitivt att åka tillbaka.

För övrigt så här långt på den resa vi är på har vi varit i öknen, ridit dromedar vid pyramiderna, varit in i dem, varit i kolosseum, sett riddare. En otroligt härlig upplevelse med barnen så här långt. Men visst tär det lite att resa med en femåring och sexåring i princip ensam även om mannen är med, jag lär behöva sova en vecka när jag kommer hem. Idag har vi avslutat veckan med snorkling i Röda Havet och fick se två hammarhajar, lite på avstånd dock, men ändå, häftigt för ungarna. Mycket nöjd med valet av resmål och hotell. Har aldrig varit på all inclusive men det här var ett välbehövligt break i Kairo resan (Kairo är för övrigt rätt häftigt när man lär känna staden, men otroligt mycket riskbedömningar med trafik och sådana grejer som gör mig väldigt trött i skallen, inklusive studierna då).
 
Jag har varit i Krka. Fantastiskt vackert! Helst ville jag till Plitvice, eftersom det sägs vara ännu vackrare (där får man dock inte bada vid vattenfallen, vilket man får i förstnämnda), men det gick bort för mig eftersom det var för lång resväg från Split. Och Dubrovnik ligger ännu längre bort. Jag skulle inte rekommendera att åka till något av ställena om utgångsplatsen är Dubrovnik om man tänker sig en dagstur. Bättre att utgå från någon annan stad i så fall.

Tack för tipset! Jag tyckte Dubrovnik som mysigt ut, vi föredrar små mysiga städer framför moderna sådana. Fast jag får intrycket av att Kroatien har mycket små mysiga städer? Vi kommer nog inte boka någon paketresa så man skulle kunna ha halva tiden i Dubrovnik och resten närmare Krka eller Plitvice, vet du hur långt det är mellan dom två?
 
Just nu tittar jag och morsan (ev. Även En jobbkompis) mer seriöst på kiev och Tjernobyl. Frågan är hur långt i förväg man bör boka flyg, tur och hotell?
Får höra när de andra kan tänka sig resa. Jag bör nog inte åka innan februari med tanke på plånboken (och semesterdagar)
 
Frångår min princip att läsa hela tråden innan jag skriver - säg till om jag borde backa för att hitta svaret. Var ska vi käka i Madrid, mellanprisklass, nära tunnelbanestationen Alonso Martinez?
 
[...] Idag har vi avslutat veckan med snorkling i Röda Havet och fick se två hammarhajar, lite på avstånd dock, men ändå, häftigt för ungarna.[...]

Var snorklade ni och såg hammarhaj i Hurghada? Jag är grön av avund kan jag säga!:cool: Fantastisk tur! Den här tiden på året går hammarhajarna ofta djupt och det finns inte så mycket haj över huvud taget runt Hurghada. Fantastiskt!

Jag var i Marsa Alam och dök för två veckor sen. Enligt dykcentret har sommaren varit fantastisk. Mängder med djur som annars är rena happenings har hört till vardagen. Samma dag vi kom var en knölval synlig i El Quseir, sju mil norrut. Vi själva såg valhaj vilket inte hör till vanligheterna. Det är möjligt att den vikande turismen just nu ger havet möjlighet att återhämta sig från de senaste decenniernas exploatering. Alltid något positivt. Grattis till hammarhajarna!!!
 
Tack för tipset! Jag tyckte Dubrovnik som mysigt ut, vi föredrar små mysiga städer framför moderna sådana. Fast jag får intrycket av att Kroatien har mycket små mysiga städer? Vi kommer nog inte boka någon paketresa så man skulle kunna ha halva tiden i Dubrovnik och resten närmare Krka eller Plitvice, vet du hur långt det är mellan dom två?
Åh det är fullt av små städer och flertalet är ganska gamla. Tar typ två timmar med bil från split och trogir. Jag gillade split, den hade liksom lite av allt. Men vill man ha små mysiga städer är Trogir bättre tror jag. Vill man komma närmare Krka ändå är Sibenik ett alternativ. Finns dock inte jättemycket att se i den stan tyckte jag, men är man ett GOT-fans kan det vara intressant. Men svårt att fylla flera dagar med sevärdheter. Plitvice ligger ju tyvärr off från det mesta känns det som, så vet inte var bästa utgångspunkten därifrån är. @cherie kanske har något tips? (Om jag inte blandar ihop henne med någon annan nu..:o)
 
@Hazel Kroatien :love: Både Krka och Plitvice är vackra på sina sätt. Jag var på båda ställena och tyckte inte det var kaka på kaka. Det är roligt att få bada i vattenfallen i Krka. Men alltså Plitvice... det är magiskt! SÅ vackert! Vi var där en heldag (alltså verkligen en heldag, kom dit jättetidigt och åkte sent på kvällen). Vi hade ett boende i närheten för natten efter vårt besök där.

Grejen är ju att Plitvice ligger en bra bit från Dubrovnik, som starcraft skrev. Det tar tid att åka dit från t.ex. Split också (ca 2 h och 45 min med bil enligt Google), så åker ni bil från Split och startar riktigt tidigt på morgonen och sover över i närheten av Plitvice så kan det ju gå. Det är närmare från Zadare, typ halva tiden, men Split är en roligare och mysigare stad tycker jag. Iof inget fel på Zadar heller.

Till Krka tar det bara ca 1 h från Split, sen måste ni i och för sig åka färja en stund. Minns inte hur lång tid den tog.

Vi gjorde så att vi bilade längst med kusten på 12 dagar. Vi började ute på halvön Krk och gjorde sedan en avstickare till Plitvice, sen åkte vi till Zadar, Krka, Split, Brela och sist Dubrovnik. Jadranska Magistrala (kustvägen) är en fantastisk väg att köra, tidvis mycket mer hisnande än klassiska Highway one i mitt tyckte. Vi tog några dagsutflykter till ett par närliggande öar också, och så stannade vi till i tex Trogir ett par timmar på vägen ner. Alla städer är små och går snabbt att turista i. Våra dagar såg generellt ut så att vi badade på dagtid och strosade omkring i städerna på kvällarna. Generellt blev det mer och mer turistigt ju längre ner i landet man kom, och mest i Dubrovnik såklart.
 
Senast ändrad:
@mamman Två veckor är inte ett alternativ så då stryker jag det. Tack ändå!
Man måste förstås inte åka två veckor. Hinner en hel del på en vecka, men det är inga problem att spendera längre tid där - men det är det ju inte heller i Paris eller någon annan storstad. Jag hann se de viktigaste sevärdheterna på tre dagar och några kvällar därutöver. Men då hann jag inte med några längre stunder på stranden och det var lågsäsong.
Det handlar väl mer om hur mycket tid (i förhållande till hela resans längd) och pengar man vill lägga på resan. Är man beredd att flyga på natten får man två dagar "extra", hur prisläget ser ut nu efter OS och inför högsäsongen vet jag inte.
 
Hinner en hel del på en vecka, men det är inga problem att spendera längre tid där - men det är det ju inte heller i Paris eller någon annan storstad.
Nej, förvisso men kan vi bara vara borta en vecka så passar inte ett ställe där man helst bör stanna längre. Det finns många resmål som funkar utmärkt för en vecka och då är det ju såklart ett sådant jag vill välja :).

Jag tror inte Brasilien är nåt för oss faktiskt. Men nån gång vore det kul :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 706
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp