Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tjoho! Snart bär det av till Israel (igen)! :banana:
Nån som har tips på bra hak att hänga på i Tel Aviv?
 
Hepatit A vill jag nog ändå ta, men jag vet inte med dom andra riktigt..
Vill inte vara dumsnål heller :o
Du bör klara dig med vaccin mot Hepatit A och tyfoid. Det skulle jag inte låta bli, med tanke på att det smittar via mat. Hepatit B smittar ju genom kroppsvätskor, så det kan man ju undvika på ett annat sätt (sen är det klart att risken finns, man kan ju vara med om en olycka och hamna på sjukhus och behöva blod, t.ex, men ja).

Det var de två vaccinerna jag tog inför resa till Vietnam och Kambodja.
 
Vi bodde SUPERLYXIGT på Sheraton! Vi hade bokat resan nästan ett år i förväg - för att det skulle gå ett enda direktflyg från Luleå där vi bor. När avresan sedan närmade sig blev resebyrån tvungna att boka om sol och bad-delen av vår resa av någon anledning och det visade sig då att dollarkursen ändrats så mycket att vi dels fick byta till superlyxiga Sheraton i Saigon och ändå fick vi flera tusenlappar tillbaka - så där hade vi reskassan också!

Att du redan köpt nya glasögon är ingen ursäkt! ;-) Vi betalade mellan 250 kr och 450 kr paret (ej progressiva) så passa på att köpa några att ha i reserv, samt slipade solglasögon t ex!

Gud vad lyxigt med direktflyg!! Bor ju också i Luleå :)

Nä det är sant! Får passa på och kolla när vi ändå är där :)
 
Lagom och lagom. Man kan väl stanna hur länge som helst ... Jag var där en vecka i tjänsten och for som ett skållat troll de dagar jag var ledig. Lugnare takt hade inte gjort något. :) Och jag hade gärna haft ytterligare några dagar (eller veckor) att se sådant som inte alls hanns med. Hörde också talas om fantastiska möjligheter att rida ifall man har tid över. Så kanske är två veckor mer lagom? Nattflyg i båda riktningar och om man tar med två helger så får man lite extra tid.
Alla de kända ställena - kristusstatyn, sockertoppen, Selaróns trappa, copacabana och ipanema (väldigt olika karaktär) är värda besök. Det finns också en häftig katedral som heter San Sebastiao. Utan för stan finns finare stränder om man vill bada, t ex i Barra di Tijuca. Bebyggelsen (och naturen!) är mycket varierad och spännande. Det märks också att det är lagom varmt och fuktigt. Det är grönt överallt, ett frö gror säkert innan det ens nått marken.
I centrum/gamla stan finns spännande klubbar, var på ett väldigt roligt ställe som var inrett som ett museum med en massa gamla saker överallt. Riktigt bra band spelade.
För mig som inte är så berest så var Rio ett väldigt intressant resmål, mycket intressant att ta del av, annorlunda (och god) mat. Störst intryck gjorde alla väldigt trevliga människor. Man blev så otroligt väl omhändertagen, även okända människor i tunnelbanan och på bussar engagerade sig i att man kom rätt, bjöd på biljetter när man inte begrep hur det fungerade etc.
 
Okej :). Och en vecka där är lagom? Och man klarar sig på den budgeten? Vad rekommenderar du att man gör där?
Budget; bodde på bra hotell (4*) nära strand (ej badbart) i trevligt område mellan centrum och Copacabana, kostade 325 real/natt inkl frukost (1 real var på försommaren drygt 2 kr). Nära och bra till sevärdheter och inte så långt till copacabana/ipanema med tunnelbanan (men alla avstånd är långa - Rio är stort). Men kanske att man hellre bor i copacabana om man är där på semester, och det kan kanske vara dyrare.
Flög från Stockholm via Frankfurt för cirka 6 000 kr, finns fler alternativ som kan vara billigare, valde bäst flygtider. Trerätters middag inkl vin på bra ställe cirka 200 kr. Men egentligen kunde man nog äta billigare (eller dyrare). Flera rätter var det meningen att man skulle dela med flera. Prisbilden varierade väldigt, inte speciellt dyrt men inte heller jättebilligt i de bättre områdena. Å andra sidan kostade det inget "extra" att äta vid kristusstatyn (kanske 100kr/person för rejäl och bra lunch) med utsikt över copacabanabukten och halva Rio. Det var det värt.
 
Hörrni. Säg att du har 20-25 lax (plus fickpengar) och vill åka på en trevlig och fin resa i oktober, typ en vecka. Två personer. Vart skulle du åka?
Rom är fantastiskt i oktober och i New York är tydligen 20 grader varmt än (enligt bekant som nyss kom hem). Båda funkar med tid och budget.

(Själv har jag dock för tillfället total undevattensmani så jag skulle åka till något trevligt hav med koraller och delfiner.:p)
 
@Myrten Ja New York känns absolut som ett alternativ! Är det så omöjligt som det låter att hitta schyssta hotell där?

(Jag har undervattensskräck så nåt sånt blir det tyvärr inte :( )
 
@Myrten Ja New York känns absolut som ett alternativ! Är det så omöjligt som det låter att hitta schyssta hotell där?

Jag har bara bott på hotell i New York en gång och då var det helt ok pris och standard. Kostade ca 1000 för ett dubbelrum per natt. Men det var 2013 när dollarn stod väldigt lågt. Efter det bodde jag en vända på ett hostel som var jättebra och så har jag och en väninna bott på Airbnb förra året. Mycket prisvärt, men vi är inte så känsliga med standard.

Men sammanfattningsvis tror jag det går att hitta bra boende med er budget. Hotellfrukost verkar vara löjligt dyrt. När jag varit där (jag äter ALLTID frukost) har jag varierat med att köpa den på gatan, äta på diner, äta frukost på det uppkomna favorit Kina-haket mm.
 
Hörrni. Säg att du har 20-25 lax (plus fickpengar) och vill åka på en trevlig och fin resa i oktober, typ en vecka. Två personer. Vart skulle du åka?
20-25 000 och i begreppet "fickpengar" ingår de pengar som måste läggas på mat?

För mig är det en rätt generös budget. (1 vecka för två personer brukar kosta mindre än så matkostnader inkluderat.)

Någon annan skrev Rom. Där är fint även i oktober-november.

Jag började genast drömma om San Fransisco för din räkning, men det är ju rätt lång flygning för en rätt kort tidsperiod. Och det är nog rätt dyrt. Jag har bara varit där med jobbet och då blir budgeten betydligt generösare än när jag reser privat, så jag vet inte riktigt hur långt ner man kan pressa det. Men om du inte har varit i San Fransisco så är det verkligen värt ett besök.
 
@niphredil Jag hade åkt till Azorerna om jag vore du. Eller till Malta. Eller så hade jag bilat runt i Toscana (rekommenderar speciellt San Vincenzo, Livorno och San Gimingano). Eller på Sardinien. Eller nått!
 
@Myrten Ja New York känns absolut som ett alternativ! Är det så omöjligt som det låter att hitta schyssta hotell där?

(Jag har undervattensskräck så nåt sånt blir det tyvärr inte :( )

Vad är ett schysst hotell? Om vi börjar där tänker jag. ;) Det är ju väldigt olika från person till person. Vad behöver finnas? Vilken standard?
 
@niphredil Jag hade åkt till Azorerna om jag vore du. Eller till Malta. Eller så hade jag bilat runt i Toscana (rekommenderar speciellt San Vincenzo, Livorno och San Gimingano). Eller på Sardinien. Eller nått!
Azorerna är häftigt - men inte allas cup of tea. Jag har varit där och kollat vulkanlämningar, valar och druckit en hel del bra/spännande viner (men hela årsproduktionen har varit 400-1400 flaskor per sort) och var på en riktigt rolig fado-festival (ingen kände mig så jag sjöng med på min bästa låtsas-portugisiska :o)... inget lättillgängligt ställe för party-prissar, dykningen är bra men inte jätte-bra (om man inte är intresserad av stora pelargiska hajar - många arter passerar öarna)
 
Någon i tråden som varit i Lissabon? :)
Funderar på en långweekend där i juni, men vet inte så mycket om det.
 
Azorerna är häftigt - men inte allas cup of tea. Jag har varit där och kollat vulkanlämningar, valar och druckit en hel del bra/spännande viner (men hela årsproduktionen har varit 400-1400 flaskor per sort) och var på en riktigt rolig fado-festival (ingen kände mig så jag sjöng med på min bästa låtsas-portugisiska :o)... inget lättillgängligt ställe för party-prissar, dykningen är bra men inte jätte-bra (om man inte är intresserad av stora pelargiska hajar - många arter passerar öarna)
Jag tyckte jättebra om Azorerna, men det är definitivt ingen party-destination. Dykning har jag inget intresse av, och därmed ingen uppfattning om. Jag tyckte dock att Ponta Delgada kändes väldigt genuint och mysigt sådär, och med attraktioner som Tvillingsjöarna, te-plantagen och val/delfinsafari passade det mig perfekt. Var även på en fantastisk ridtur bland vulkanerna. Och så ska vi inte glömma de fina stränderna och all den goda maten och drycken!
 
Åh, här kanske någon av er kan komma med tips! :)

Jag och min sambo har i början av december varit tillsammans i 10 år och vi har planerat att fira detta med en weekendresa någonstans. Då vi är allt annat än världsvana så känner jag att det säkert finns en massa möjliga resmål som jag aldrig ens skulle kunna tänka på själv. Vi har liksom aldrig rest utomlands tillsammans förutom till Tyskland på festival, och jag själv har knappt rest överhuvudtaget. Men kanske ni kan hjälpa till att komma med idéer jag kan pitcha för sambon! :D

Vi tänker oss alltså en resa på 2 eller 3 nätter i början av december. Vi vill kunna bo lite lyxigt och äta gott. Går gärna på typ spa eller har jacuzzi på rummet eller så.
Vi är helt klart mer naturmänniskor än stadsmänniskor, men i och med att det helst får vara så enkelt det bara går att resa dit så kanske en större stad är att föredra? Plus att det är mitt i vintern. Ja, där kan jag förresten lägga till att vi inte är några skidåkare av något slag. Vi gillar bara vintersport på tv. :p

Att tillägga är också att resmålet gärna får bidra till rätt stämning för ett frieri...:nailbiting::D

Spåna fritt, alla idéer tas tacksamt emot! :bow::bump:
 
Åh, här kanske någon av er kan komma med tips! :)

Jag och min sambo har i början av december varit tillsammans i 10 år och vi har planerat att fira detta med en weekendresa någonstans. Då vi är allt annat än världsvana så känner jag att det säkert finns en massa möjliga resmål som jag aldrig ens skulle kunna tänka på själv. Vi har liksom aldrig rest utomlands tillsammans förutom till Tyskland på festival, och jag själv har knappt rest överhuvudtaget. Men kanske ni kan hjälpa till att komma med idéer jag kan pitcha för sambon! :D

Vi tänker oss alltså en resa på 2 eller 3 nätter i början av december. Vi vill kunna bo lite lyxigt och äta gott. Går gärna på typ spa eller har jacuzzi på rummet eller så.
Vi är helt klart mer naturmänniskor än stadsmänniskor, men i och med att det helst får vara så enkelt det bara går att resa dit så kanske en större stad är att föredra? Plus att det är mitt i vintern. Ja, där kan jag förresten lägga till att vi inte är några skidåkare av något slag. Vi gillar bara vintersport på tv. :p

Att tillägga är också att resmålet gärna får bidra till rätt stämning för ett frieri...:nailbiting::D

Spåna fritt, alla idéer tas tacksamt emot! :bow::bump:


Kom just hem fran Budapest - valdigt intressant stad med massa historia och vackra byggnade och monument varvat med nedslitna gamla hus, med mycket spar av sovjet och nazismen. Valdigt billig stad dar man kan ata gott (kan rekommendera varldens basta resturang om du aker) och slappna av pa nagot av stadens manga badhus med varmt mineralvatten - och kanske t.o.m. boka en massage.
Manga vackra miljoer som borde kunna inspirera ett frieri, men det ar inte riktigt Paris.
 
Nu så :).
Men sammanfattningsvis tror jag det går att hitta bra boende med er budget. Hotellfrukost verkar vara löjligt dyrt.
Super! Frukost äter vi gärna ute så det gör oss ingenting.

För mig är det en rätt generös budget. (1 vecka för två personer brukar kosta mindre än så matkostnader inkluderat.)
Ja, det är absolut en generös budget för en vecka även för oss. Det här ligger längre fram i tiden och kommer att vara en födelsedagspresent så jag vill se till att budgeten är väl tilltagen för att få till en riktigt trevlig vecka.

Jag skriver upp San Francisco på listan :).
Vad är ett schysst hotell? Om vi börjar där tänker jag. ;) Det är ju väldigt olika från person till person. Vad behöver finnas? Vilken standard?
Alltså hotell är inte SÅ viktigt det är bara det att jag har läst och hört att just hotell i New York är svårt - dyrt men dålig standard, vägglöss (? :eek:) etc. Jag vill att hotellet ska vara bekvämt, rent och schysst. Inte mindre än fyrstjärnigt helst och såklart i nåt trevligt område med bra restauranger och caféer och så.

@Mineur Kan man fixa Azorerna på den budgeten? För det låter ju fantastiskt! Vi festar inte när vi reser och ingen av oss dyker så den biten är inga problem :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 708
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp