R
Raderad medlem 68338
Tjoho! Snart bär det av till Israel (igen)!
Nån som har tips på bra hak att hänga på i Tel Aviv?

Nån som har tips på bra hak att hänga på i Tel Aviv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du bör klara dig med vaccin mot Hepatit A och tyfoid. Det skulle jag inte låta bli, med tanke på att det smittar via mat. Hepatit B smittar ju genom kroppsvätskor, så det kan man ju undvika på ett annat sätt (sen är det klart att risken finns, man kan ju vara med om en olycka och hamna på sjukhus och behöva blod, t.ex, men ja).Hepatit A vill jag nog ändå ta, men jag vet inte med dom andra riktigt..
Vill inte vara dumsnål heller![]()
Rio de Janeiro
OkejRio de Janeiro
Vi bodde SUPERLYXIGT på Sheraton! Vi hade bokat resan nästan ett år i förväg - för att det skulle gå ett enda direktflyg från Luleå där vi bor. När avresan sedan närmade sig blev resebyrån tvungna att boka om sol och bad-delen av vår resa av någon anledning och det visade sig då att dollarkursen ändrats så mycket att vi dels fick byta till superlyxiga Sheraton i Saigon och ändå fick vi flera tusenlappar tillbaka - så där hade vi reskassan också!
Att du redan köpt nya glasögon är ingen ursäkt! ;-) Vi betalade mellan 250 kr och 450 kr paret (ej progressiva) så passa på att köpa några att ha i reserv, samt slipade solglasögon t ex!
Budget; bodde på bra hotell (4*) nära strand (ej badbart) i trevligt område mellan centrum och Copacabana, kostade 325 real/natt inkl frukost (1 real var på försommaren drygt 2 kr). Nära och bra till sevärdheter och inte så långt till copacabana/ipanema med tunnelbanan (men alla avstånd är långa - Rio är stort). Men kanske att man hellre bor i copacabana om man är där på semester, och det kan kanske vara dyrare.Okej. Och en vecka där är lagom? Och man klarar sig på den budgeten? Vad rekommenderar du att man gör där?
Rom är fantastiskt i oktober och i New York är tydligen 20 grader varmt än (enligt bekant som nyss kom hem). Båda funkar med tid och budget.Hörrni. Säg att du har 20-25 lax (plus fickpengar) och vill åka på en trevlig och fin resa i oktober, typ en vecka. Två personer. Vart skulle du åka?
@Myrten Ja New York känns absolut som ett alternativ! Är det så omöjligt som det låter att hitta schyssta hotell där?
20-25 000 och i begreppet "fickpengar" ingår de pengar som måste läggas på mat?Hörrni. Säg att du har 20-25 lax (plus fickpengar) och vill åka på en trevlig och fin resa i oktober, typ en vecka. Två personer. Vart skulle du åka?
@Myrten Ja New York känns absolut som ett alternativ! Är det så omöjligt som det låter att hitta schyssta hotell där?
(Jag har undervattensskräck så nåt sånt blir det tyvärr inte)
Azorerna är häftigt - men inte allas cup of tea. Jag har varit där och kollat vulkanlämningar, valar och druckit en hel del bra/spännande viner (men hela årsproduktionen har varit 400-1400 flaskor per sort) och var på en riktigt rolig fado-festival (ingen kände mig så jag sjöng med på min bästa låtsas-portugisiska@niphredil Jag hade åkt till Azorerna om jag vore du. Eller till Malta. Eller så hade jag bilat runt i Toscana (rekommenderar speciellt San Vincenzo, Livorno och San Gimingano). Eller på Sardinien. Eller nått!
Jag tyckte jättebra om Azorerna, men det är definitivt ingen party-destination. Dykning har jag inget intresse av, och därmed ingen uppfattning om. Jag tyckte dock att Ponta Delgada kändes väldigt genuint och mysigt sådär, och med attraktioner som Tvillingsjöarna, te-plantagen och val/delfinsafari passade det mig perfekt. Var även på en fantastisk ridtur bland vulkanerna. Och så ska vi inte glömma de fina stränderna och all den goda maten och drycken!Azorerna är häftigt - men inte allas cup of tea. Jag har varit där och kollat vulkanlämningar, valar och druckit en hel del bra/spännande viner (men hela årsproduktionen har varit 400-1400 flaskor per sort) och var på en riktigt rolig fado-festival (ingen kände mig så jag sjöng med på min bästa låtsas-portugisiska)... inget lättillgängligt ställe för party-prissar, dykningen är bra men inte jätte-bra (om man inte är intresserad av stora pelargiska hajar - många arter passerar öarna)
Åh, här kanske någon av er kan komma med tips!
Jag och min sambo har i början av december varit tillsammans i 10 år och vi har planerat att fira detta med en weekendresa någonstans. Då vi är allt annat än världsvana så känner jag att det säkert finns en massa möjliga resmål som jag aldrig ens skulle kunna tänka på själv. Vi har liksom aldrig rest utomlands tillsammans förutom till Tyskland på festival, och jag själv har knappt rest överhuvudtaget. Men kanske ni kan hjälpa till att komma med idéer jag kan pitcha för sambon!
Vi tänker oss alltså en resa på 2 eller 3 nätter i början av december. Vi vill kunna bo lite lyxigt och äta gott. Går gärna på typ spa eller har jacuzzi på rummet eller så.
Vi är helt klart mer naturmänniskor än stadsmänniskor, men i och med att det helst får vara så enkelt det bara går att resa dit så kanske en större stad är att föredra? Plus att det är mitt i vintern. Ja, där kan jag förresten lägga till att vi inte är några skidåkare av något slag. Vi gillar bara vintersport på tv.
Att tillägga är också att resmålet gärna får bidra till rätt stämning för ett frieri...
Spåna fritt, alla idéer tas tacksamt emot!![]()
Super! Frukost äter vi gärna ute så det gör oss ingenting.Men sammanfattningsvis tror jag det går att hitta bra boende med er budget. Hotellfrukost verkar vara löjligt dyrt.
Ja, det är absolut en generös budget för en vecka även för oss. Det här ligger längre fram i tiden och kommer att vara en födelsedagspresent så jag vill se till att budgeten är väl tilltagen för att få till en riktigt trevlig vecka.För mig är det en rätt generös budget. (1 vecka för två personer brukar kosta mindre än så matkostnader inkluderat.)
Alltså hotell är inte SÅ viktigt det är bara det att jag har läst och hört att just hotell i New York är svårt - dyrt men dålig standard, vägglöss (?Vad är ett schysst hotell? Om vi börjar där tänker jag.Det är ju väldigt olika från person till person. Vad behöver finnas? Vilken standard?