Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
I början av december så skulle jag kolla in var de har julmarknader, sånt är mysigt och stämningsfullt för de flesta som inte avskyr jul!

Om ni vill ha lyx men inte lägga ut en förmögenhet så kolla mot öst. Budapest som redan nämndes är super, så även Prag. Jag älskar både Tallinn och Riga i ett vintrigt december, men har också varit med om att det varit under -20 grader där strax innan jul och det var mindre trevligt.
 
@niphredil
Nu åkte jag förvisso och hälsade på en vän som jobbade som guide där, så jag kom extremt billigt undan då jag bodde hos henne och fick rabatt på flyget. En snabb sökning visar dock att Solresor (som åtminstone då för 3 år sedan var de enda som erbjöd flyg direkt till Azorerna, mycket möjligt att det ändrats) erbjuder flyg + **** hotell med frukost för runt 15-16000 normalpris - strax under 10 000 nu när oktober räknas som sista minuten. Det var dock inte förrän oktober nästa år ni skulle åka förstår jag, så runt 15 000 får du nog räkna med ändå.

Låt dig inte skrämmas av att det är ett charterbolag förresten, man kan köpa flygbiljetten av dem bara och göra sin egen grej resten av tiden. De hade dock trevliga utflykter och events också (jag var med på något som hette Smaka på Azorerna som var intressant, samt på ett otroligt lusitano-stuteri med hästshow), men det kan man ju välja själv ifall man vill köpa in sig på.
 
Jättetack för tipset och all information @Mineur :). Det är som du säger inte i år vi ska göra detta, utan faktist om två år och det kan hända att jag lägger till än mer till budgeten. Vi får se. Jag börjar mest spåna lite nu för att få inspiration :).

Just nu lockar Chile väldigt mycket och utflykter till Atacamaöknen där man kan titta på stjärnor:

Atacama-Desierto.jpg


:love:
 
Åh, här kanske någon av er kan komma med tips! :)

Jag och min sambo har i början av december varit tillsammans i 10 år och vi har planerat att fira detta med en weekendresa någonstans. Då vi är allt annat än världsvana så känner jag att det säkert finns en massa möjliga resmål som jag aldrig ens skulle kunna tänka på själv. Vi har liksom aldrig rest utomlands tillsammans förutom till Tyskland på festival, och jag själv har knappt rest överhuvudtaget. Men kanske ni kan hjälpa till att komma med idéer jag kan pitcha för sambon! :D

Vi tänker oss alltså en resa på 2 eller 3 nätter i början av december. Vi vill kunna bo lite lyxigt och äta gott. Går gärna på typ spa eller har jacuzzi på rummet eller så.
Vi är helt klart mer naturmänniskor än stadsmänniskor, men i och med att det helst får vara så enkelt det bara går att resa dit så kanske en större stad är att föredra? Plus att det är mitt i vintern. Ja, där kan jag förresten lägga till att vi inte är några skidåkare av något slag. Vi gillar bara vintersport på tv. :p

Att tillägga är också att resmålet gärna får bidra till rätt stämning för ett frieri...:nailbiting::D

Spåna fritt, alla idéer tas tacksamt emot! :bow::bump:
Island :love: Weekend i Reykjavik och så väljer ni ut lite rundturer i närområdet. Finns tex norrskensturer vintertid.
 
Jättetack för tipset och all information @Mineur :). Det är som du säger inte i år vi ska göra detta, utan faktist om två år och det kan hända att jag lägger till än mer till budgeten. Vi får se. Jag börjar mest spåna lite nu för att få inspiration :).

Just nu lockar Chile väldigt mycket och utflykter till Atacamaöknen där man kan titta på stjärnor:

Atacama-Desierto.jpg


:love:
Inga problem! Tack själv för Madrid-tipsen förresten, det har jag ju glömt att säga! Vi var där förra veckan och njöt av sangria i La Latina (som för övrigt blev mitt favoritområde - inte enbart på grund av sangrian), middag på Plaza Santa Ana, lunch på Mercado de San Miguel (en annan favorit) och sådär. Vi bodde i Malasaña vilket var helt perfekt. Orkade inte med Prado men gick på Reina Sofia istället vilket jag tyckte om. Retiroparken, Gran Via och Plaza Mayor tittade vi mest på :p
 
@Mineur Nej men vad roligt att ni hade det trevligt och att tipsen var till nytta! :) Nu blev jag madridsugen måste jag säga :D.

Nästa gång får du gå all in på GTs där! Madrid har suveräna GTs verkligen!
 
@Mineur Nej men vad roligt att ni hade det trevligt och att tipsen var till nytta! :) Nu blev jag madridsugen måste jag säga :D.

Nästa gång får du gå all in på GTs där! Madrid har suveräna GTs verkligen!
Meeh! Vi som gick förbi typ tusen ställen som skröt med sina GTs, inte fattade varför utan viftade bort det som att "det kan väl inte vara något speciellt heller, vi är ju i Spanien!"... Äsch, nu har jag ju en anledning till att åka tillbaka om inte annat :D
 
Meeh! Vi som gick förbi typ tusen ställen som skröt med sina GTs, inte fattade varför utan viftade bort det som att "det kan väl inte vara något speciellt heller, vi är ju i Spanien!"... Äsch, nu har jag ju en anledning till att åka tillbaka om inte annat :D
Nä men vad synd! Madrid är känt för just GTs :D. Vilket ställe var det? Bicicleta i Malasaña?
 
Jag har en dröm om att någon gång åka till Indien och Bangladesh.
De är två länder som verkligen fascinerar mig och jag skulle så gärna vilja åka dit någon gång i mitt liv.
Jag är inte ute efter de klassiska turistiga ställena eller att sola och bada (visst, det också, men inte bara) utan jag skulle verkligen vilja uppleva landet/länderna.

Är det någon som varit där?
Hur var det? Vad "måste" man se och vad bör man undvika?
Är det verkligen så att man alltid blir magsjuk, till exempel? :crazy: Har lite fobi mot det. :o
Kort sagt, allt är av intresse så dela gärna med er av era erfarenheter.
 
Alltså hotell är inte SÅ viktigt det är bara det att jag har läst och hört att just hotell i New York är svårt - dyrt men dålig standard, vägglöss (? :eek:) etc. Jag vill att hotellet ska vara bekvämt, rent och schysst. Inte mindre än fyrstjärnigt helst och såklart i nåt trevligt område med bra restauranger och caféer och så.

[

Hmm jag har nog inte upplevt samma sak. Bott på ganska enkla hotell, men de har varit fina och inga vägglöss ;) men samtidigt är ju vägglöss ett mycket mer vanligt förekommande fenomen överallt i världen (svenska hotell har samma problem). Bra resturanger och caféer är det typ överallt i usa i mitt tycke, även om jag föredrar att bo i midtown för att ha "nära" till alla delar av manhattan.

Om det behöver vara fyrstjärning är det nog svårt att komma under 17-20 tusen för en vecka av min erfarenhet. Jag har dock inte upplevt det nödvändigt att bo så pass fint men det är ju absolut en smaksak :) jag resonerar ju lite som andra, att det bara är ett ställer jag sover på. Rent vill jag dock att det ska vara så det är verkligen ett måste. Annars kräks jag och vill springa därifrån ;)

Vi bodde på Pod 51 första gången, hyffsat centralt och väldigt trevligt i vårt tycke. Andra gången var vi ett helt gäng och tog därför ett hotell med en tvårumslägenhet, Radio city apartments. Vilket vi trivdes super på, väldigt centralt och nära till allt. Äldre ställe men rent, och fräscht. Finns nog ett helt gäng bra med lite lägre standard för okej priser om man vill leta lite och läsa omdömen etc. De allra billigaste ska man nog undvika men i övrigt har jag i alla fall inte stött på några problem :)
 
jag resonerar ju lite som andra, att det bara är ett ställer jag sover på.
Ja, det där argumentet har jag hört en biljon gånger. För mig beror det på varför jag reser och vart jag reser hur fint jag vill bo och för just den här resan vill jag att boendet ska vara väldigt bra. Så är det bara.

Tack för tipsen i övrigt!
 
@niphredil - det finns problem med vägglöss på hotell i New York, men det verkar inte vara knutet till hotellets standard. Men kolla Airbnb! Där finns en hel del mycket fina boenden. När jag researchade förra året hittade jag jättetrevliga lägenheter i framför allt Brooklyn. Nu hade min väninna aldrig varit i New York, så hon ville bo på Manhattan. Själv känner jag för att testa Brooklyn eller Harlem nästa gång.
 
@Myrten Ja jag funderade faktiskt på det! Jag testade Airbnb för första gången väldigt nyligen (i Berlin) och blev jätteförtjust! Mycket roligare än hotell ju.

Blir det New York blir det nog Airbnb också :). Tack för tipset!
 
Jag har en dröm om att någon gång åka till Indien och Bangladesh.
De är två länder som verkligen fascinerar mig och jag skulle så gärna vilja åka dit någon gång i mitt liv.
Jag är inte ute efter de klassiska turistiga ställena eller att sola och bada (visst, det också, men inte bara) utan jag skulle verkligen vilja uppleva landet/länderna.

Är det någon som varit där?
Hur var det? Vad "måste" man se och vad bör man undvika?
Är det verkligen så att man alltid blir magsjuk, till exempel? :crazy: Har lite fobi mot det. :o
Kort sagt, allt är av intresse så dela gärna med er av era erfarenheter.

Jag var till Bangalore i Indien från jobbet. Och blev magsjuk. Fick tillbringa en natt på sjukhus efter hemkomsten. Alla blir inte magsjuka men av mina kolleger är det många som blivit det.
 
Jag har en dröm om att någon gång åka till Indien och Bangladesh.
De är två länder som verkligen fascinerar mig och jag skulle så gärna vilja åka dit någon gång i mitt liv.
Jag är inte ute efter de klassiska turistiga ställena eller att sola och bada (visst, det också, men inte bara) utan jag skulle verkligen vilja uppleva landet/länderna.

Är det någon som varit där?
Hur var det? Vad "måste" man se och vad bör man undvika?
Är det verkligen så att man alltid blir magsjuk, till exempel? :crazy: Har lite fobi mot det. :o
Kort sagt, allt är av intresse så dela gärna med er av era erfarenheter.
Jag har varit i Rajahstan i Indien. Oerhört annorlunda resa, det var som en käftsmäll att konfronteras med den enorma fattigdomen och kontrasten mot det rika Indien. Jag tror att antingen älskar man det eller, som jag, blir lite förskrämd. Jag anser mig vara resvan och ha sett mycket elände men Indien berörde.

Tillbringade några dagar i New Delhi, några dagar i Jodhpur och mer tid i den rahjastanska öknen. Besökte en bekant som föder upp Marwarihästar så det blev en del ridning. Om jag åker tillbaka till Indien så blir det till landsbygden, en mycket mer avslappnad och personlig mentalitet. I städerna kan folk vara ganska påstridiga och vilja sälja varor och tjänster.

Jag blev inte magsjuk men jag åt enbart kokta grönsaker när jag var där. Var noga med hand- och mathygien så klarar du dig. Det är billigt i Indien så jag rekommenderar att du väljer 5-stjärniga hotell. Då kan du vara tryggare att hygienen i köket är enligt västerländsk standard.

En vän har varit på Andamanöarna och blev helt frälst. Dit ska man tydligen åka innan det blir turistifierat.
 
Jag har varit i Rajahstan i Indien. Oerhört annorlunda resa, det var som en käftsmäll att konfronteras med den enorma fattigdomen och kontrasten mot det rika Indien. Jag tror att antingen älskar man det eller, som jag, blir lite förskrämd. Jag anser mig vara resvan och ha sett mycket elände men Indien berörde.

Tillbringade några dagar i New Delhi, några dagar i Jodhpur och mer tid i den rahjastanska öknen. Besökte en bekant som föder upp Marwarihästar så det blev en del ridning. Om jag åker tillbaka till Indien så blir det till landsbygden, en mycket mer avslappnad och personlig mentalitet. I städerna kan folk vara ganska påstridiga och vilja sälja varor och tjänster.

Jag blev inte magsjuk men jag åt enbart kokta grönsaker när jag var där. Var noga med hand- och mathygien så klarar du dig. Det är billigt i Indien så jag rekommenderar att du väljer 5-stjärniga hotell. Då kan du vara tryggare att hygienen i köket är enligt västerländsk standard.

En vän har varit på Andamanöarna och blev helt frälst. Dit ska man tydligen åka innan det blir turistifierat.
Tack, :bow:
Det var precis såna här tips jag var ute efter. Jag tror också jag skulle tycka om att besöka landsbygden. Så det var ett väldigt bra tips. :)

Har en kompis som varit i New Delhi (tjänsteresa) ett par gånger och det var då mitt slumrande intresse vaknade när hon berättade och visade lite kort därifrån.
Hon upplevde inte landet på riktigt enligt henne själv. Det var lyxhotell, taxi med AC, kontoret och sen tillbaka igen.

Mer tip! Har någon varit i Bangladesh?
Läste boken "innan floden tar oss" av Helena Torfinn som utspelade sig där, mest i Dakka.
Blev alldeles tagen av hur hon i boken berättade om landet och framförallt om människorna som lever där. Det fascinerande mig, skrämde mig, äcklade mig, men framförallt blev jag väldigt nyfiken på det landet. :)
 
Island :love: Weekend i Reykjavik och så väljer ni ut lite rundturer i närområdet. Finns tex norrskensturer vintertid.
Ja Island och Reykjavik är fantastiskt. Mysiga butiker, cafeer och restauranger (och inte alls så dyrt att käka ute som ofta sägs, alkohol är dyrt). Naturen otrolig om man har turen med klart väder, speciellt med norrskenet som dansar över himlen. Dock är det mörkt stora delar av dygnet i december, men ni kanske bor i norr och är vana vid det:). Blå lagunen är ju ett måste så klart....
 
Vi funderar på att åka till Kroatien (Dubrovnik) och besöka Plitvice eller Krka. Någon som varit där?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 706
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp